سرویس: استان ایلام
کد خبر: 50238
|
12:33 - 1399/11/04
نسخه چاپی

مدیرکل دفتر امور امنیتی و انتظامی استانداری ایلام؛

بیش از 21 هزار هکتار از اراضی استان به انواع مین ها و گلوله های جنگی آلوده است

بیش از 21 هزار هکتار از اراضی استان به انواع مین ها و گلوله های جنگی آلوده است
مدیرکل دفتر امور امنیتی و انتظامی استانداری ایلام گفت: ۲۱ هزار و ۲۸۱ هکتار از اراضی این استان همچنان به انواع مین ها و گلوله های جنگی دوران دفاع مقدس آلوده است.

به گزارشايلام بيدار"جوهر نادری"، مدیرکل دفتر امور امنیتی و انتظامی استانداری ایلام گفت: یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار از اراضی این استان در دوران دفاع مقدس به دلیل درگیری مستقیم با دشمن بعثی به انواع مین ها و گلوله های جنگی آلوده شد که در طول سال های پس از جنگ بیشتر این مناطق پاکسازی شده است.

وی اظهار کرد: حدود یک میلیون و ۶۸۰ هزار هکتار از این اراضی شناسایی شده تاکنون از وجود این مواد پاک شده ولی بر اساس آخرین برآوردها تا پایان سال گذشته ۲۱ هزار و ۲۸۱ هکتار آن باقیمانده است.

مدیرکل دفتر امور امنیتی و انتظامی استانداری ایلام افزود: امسال ۶۰۰ هکتار از اراضی باقیمانده استان در برنامه پاکسازی از وجود انواع مین ها و گلوله های جنگی قرار دارد.

نادری تاکید کرد: ۲۵۰ هکتار از این مقدار برای پاکسازی میادین مین به شکل مکانیزه بوده و ۲۵۰ هکتار نیز باید مورد بازنگری قرار گیرد و در ۱۰۰ هکتار نیز کانال ها و سنگرها جزو اهداف تعیین شده هستند.

وی اضافه کرد: بیش از ۸۶ میلیارد ریال برای پاکسازی این محدوده ۶۰۰ هکتاری اعتبار نیاز است که با توجه به محدودیت منابع مالی مدت زمان پاکسازی به درازا می کشد.

به گزارش ایرنا، چهار میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی ایران اسلامی در نوار وسیعی به طول یک هزار و ۴۰۰ کیلومتر طی دوران جنگ تحمیلی هشت ساله عراق علیه کشورمان بر اساس برآوردهای سال ۱۳۶۷ به انواع مین آلوده شد که یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار آن در استان ایلام، یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار در خوزستان، ۷۰۰ هزار هکتار در کرمانشاه، ۱۵۰ هزار هکتار در کردستان و ۱۵۰ هزار هکتار نیز در آذربایجان غربی قرار دارند.

استان ایلام به دلیل درگیری مستقیم با دشمن متجاوز بعثی از مناطقی بود که بیشترین ضربه را از نظر وجود میادین مین و گلوله‌های جنگی عمل نکرده داشت، بطوریکه تنها از سال ۸۵ تا پایان سال گذشته در مجموع ۷۴۴ هزار انواع مین و گلوله‌های جنگی در استان کشف شد که از این تعداد ۵۱۳ هزار مین و ۲۳۱ هزار نیز انواع گلوله‌های عمل نکرده بوده است.

۳۳۴ نفر از اقشار مختلف مردم این استان پس از پایان دوران دفاع مقدس تاکنون بر اثر برخورد با انواع مین‌ها و گلوله‌های عمل نکرده جان خود را از دست داده‌اند.

انتهای پیام/ک

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب