سرویس: سیاسی
کد خبر: 50195
|
10:10 - 1399/11/02
نسخه چاپی

با حضور مقامات ایران و تاجیکستان در شهر «دوشنبه» صورت گرفت؛

اجرای مرحله دوم احداث تونل «استقلال» به امضا رسید

اجرای مرحله دوم احداث تونل «استقلال» به امضا رسید
با حضور مقامات جمهوری اسلامی ایران و تاجیکستان در شهر «دوشنبه» قرارداد اجرای مرحله دوم احداث تونل «استقلال» به امضا رسید.

به گزارشايلام بيدار، طی مراسمی که با حضور مقامات تاجیک، سفیر  جمهوری اسلامی ایران، مدیر عامل شرکت شرکت «فراب» و سایر مهمانان ایرانی و محلی برگزار شد، قرارداد انجام مرحله دوم پروژه تونل «استقلال» بین شرکت «فراب» جمهوری اسلامی ایران و وزارت حمل و نقل تاجیکستان به امضا رسید.

هدیه ارزشمند به جشن استقلال تاجیکستان

«عظیم ابراهیم» وزیر حمل و نقل تاجیکستان در افتتاحیه این مراسم، امضای قرارداد انجام مرحله دوم تونل «استقلال» را رویدادی مهم توصیف کرد و گفت: تونل «استقلال» تاریخ طولانی داشته و ساخت آن در زمان شوروی آغاز شده بود ولی به دلایل مختلف نتوانست به اجرا برسد.

پس از آنکه با دوستان ایرانی قرارداد امضا کردیم و مرحله اول ساخت این تونل اجرا و برخی مشکلاتی که بعدا پیش آمد به شمول ریزش آب از سقف تونل رفع شد، مردم توانستند از آن استفاده کنند.

ابراهیم، تاجیکستان و ایران را دو کشور دوست، هم زبان، هم فرهنگ و دارای تاریخ مشترک خواند و تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در اجرای بسیاری از پروژه‌های زیرساختی در تاجیکستان سهم داشته است که به عنوان مثال می‌توان به ساخت نیروگاه برق آبی «سنگتوده 2» و تونل «استقلال» اشاره کرد که در مراسم افتتاح آنها رؤسای جمهور محترم دو کشور حضور یافتند. خوشبختانه امروز فرصت آغاز مرحله دوم پروژه تونل استقلال فراهم شده و امیدواریم تکمیل آن تحفه‌ای ارزشمند به جشن سی سالگی استقلال تاجیکستان خواهد بود.

این مقام تاجیک با اشاره به آنکه اجرای مرحله دوم پروژه بنابر دلایلی به تاخیر افتاد، اظهار داشت: مهم این است که امروز به منظور امضای قرارداد اینجا حضور یافته‌ایم و قرار است در چارچوب این سند اقداماتی از قبیل تامین روشنایی، تهویه، آتش نشانی، نصب دوربین‌های نظارتی و غیره که برای عملکرد موثر تونل مهم هستند، انجام شود.

گامی در جهت رشد و بالندگی کشور دوست

«محمدتقی صابری» سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان طی سخنانی در این مراسم، تونل «استقلال» را از پروژه‌های مهم و حیاتی برای تاجیکستان عنوان کرد و گفت که این تونل ارتباط بین شمال و جنوب این کشور را تامین می‌کند.

سفیر ایران یادآور شد که حفر تونل در شرایط سخت کوهستانی در این حجم کیلومتر کار دشواری بود ولی خوشبختانه انجام شد و مرحله دوم نیز به لطف خداوند متعال با موفقیت تکمیل خواهد شد.

صابری با تشکر و قدردانی از مسئولین ایرانی و تاجیک و مخصوصا شرکت فراب و وزارت حمل و نقل تاجیکستان که با جدیت و تلاش‌های بی وقفه کار را تا مرحله امضای قرارداد پیش بردند، اظهار داشت: خیلی خوشحالیم که امروز گام دیگری در جهت رشد و بالندگی در کشور هم زبان و هم فرهنگ تاجیکستان بر می‌داریم.

سفیر ایران یادآوری کرد که روسای جمهور دو کشور بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌های موجود برای توسعه روابط تاکید می‌کنند و امضای بیش از 170 سند حاکی از آن است که ایران و تاجیکستان دارای توانمندی‌های بالای همکاری در زمینه ها و ابعاد مختلف هستند.

روز مهم برای روابط دو کشور

«بهروز مرادی» معاون مدیر عامل شرکت آب و نیروی ایران با مهم و تاریخی خواندن این روز و ابراز خوشحالی از حضور در این مراسم گفت: بسیار مسرور هستم که در راستای یادداشت تفاهمی که در 2 ژانویه سال 2020 بین شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران به نمایندگی ازوزارت نیروی جمهوری اسلامی و وزارت حمل و نقل جمهوری تاجیکستان امضا شد، علیرغم شیوع کووید 19 تلاش‌های بی وقفه امروز به ثمر نشسته و شاهد انعقاد قرارداد همکاری جهت انجام مرحله دوم پروژه تونل «استقلال» بین شرکت فراب و وزارت نقلیات تاجیکستان هستم.

وی با بیان اینکه اجرای این پروژه گامی دیگر در راستای تقویت روابط میان دو کشور دوست و هم زبان خواهد شد، بیان کرد: با توجه به اینکه شرکت فراب از تجربه و امکانات مالی و فنی مورد نیاز جهت اجرای پروژه‌های بزرگ زیرساختی برخوردار بوده و یکی از پیمانکاران بزرگ وزارت نیروی ایران محسوب می‌شود، امیدواریم که اجرای به موقع و با کیفیت اقدامات تکمیلی تونل موجبات تحکیم روابط بین دو دولت را فراهم خواهد کرد و شرکت‌های ایرانی در احداث پروژه‌های مختلف در تاجیکستان حضور موثر خواهند داشت.

«فراب» پروژه را باموفقیت تکمیل خواهد کرد

«علی وکیلی» مدیر عامل شرکت فراب ضمن سخنرانی خود، گوشه‌های را از فعالیت‌های این شرکت یادآوری کرد و گفت: فراب یکی از بزرگترین و با سابقه‌ترین شرکت‌های ایران است که تجارب و سوابق بسیار خوب و درخشانی را در پروژه‌های داخلی و بین المللی در نیروگاه‌های آبی و حرارتی، حمل و نقل ریلی، نفت و گاز و پتروشیمی، ساخت مترو، راه و اتوبان و صنایع آب و فاضلاب دارا بوده و چندین سال متوالی به عنوان صادرکننده ممتاز خدمات فنی و مهندسی در ایران معرفی شده است.

تجهیزات بیش از 65 درصد متروهای ایران توسط فراب تامین شده و همچنین در ایران نیروگاه‌های برق آبی با ظرفیت بیش از 12 هزار مگاوات احداث کرده است.

وکیلی در بخش دیگری از سخنان خود، بیان کرد: گروه فنی مهندسی فراب، طراحی، ساخت و بهره برداری از سد و نیروگاه بزرگ «سنگتوده 2» را که سال‌هاست نمادی از دوستی و پیوند عمیق و جدایی ناپذیر دو ملت ایران و تاجیکستان به حساب می‌آید، در کارنامه خود به ثبت رسانده است و خوشبختانه این دستاورد ارزشمند مهندسی، اکنون نقش مهمی در تأمین انرژی مورد نیاز جمهوری تاجیکستان دارد.

مدیر عامل این شرکت ادامه داد: من در طول 45 سال فعالیتم نیروگاه‌های بسیاری را در داخل و خارج ایران مشاهده کردم و به جد می‌توانم بگویم که نیروگاه سنگتوده 2 کاری است که از عمق جان برآمده و یکی از باکیفیت‌ترین پروژه‌های در سطح دنیاست. امیدواریم چنین فعالیت‌هایی را بتوانیم در رابطه به سایر پروژه‌ها نیز در تاجیکستان انجام دهیم.

مدیر عامل شرکت فراب در بخش دیگری از صحبت‌های خود ابراز داشت: سهم شرکت فراب و وزارت نقلیات تاجیکستان در این پروژه به صورت 50/50 بوده و در صورت انجام سهم طرف دوستان تاجیک، تلاش خواهیم کرد تا قبل از جشن سی سالگی استقلال تاجیکستان این پروژه به پایان برسد. من قول می‌دهم که در این راستا از هیچ فعالیتی فرو گذار نخواهیم کرد تا این کار به خوبی انجام بگیرد و این پروژه به دست رئیس جمهور تاجیکستان افتتاح شود.

نگاهی به تاریخچه «استقلال»

پروژه تونل استقلال در حدود 70 کیلومتری شمال شهر «دوشنبه» و در مسیر راه «دوشنبه - خجند» قرار گرفته و ارتباط زمینی شمال و جنوب کشور تاجیکستان را تامین می‌کند.

تونل استقلال شامل دو حلقه تونل موازی است که یکی به عنوان تونل اصلی با کاربری تردد وسایل نقلیه عمومی و دیگری به عنوان تونل تهویه و زهکش تونل اصلی در نظر گرفته شده است. طول هر یک از تونل‌ها حدود 5کیلومتر است که با احتساب دستک‌های میانی، طول مجموع تونل‌ها به حدود 11 کیلومتر می‌رسد. 

تونل استقلال در سال 1983 در زمان اتحاد شوروی طراحی و عملیات اجرایی آن در سال 1988 آغاز شد و با فروپاشی شوروی متوقف گردید.

در نهایت در  سال 1999 توسط پیمانکاران تاجیک از سر گرفته شد و تا سال 2003 ادامه داشت. با توجه به مشکلات خاص پروژه و صعوبت کار، در کل این سال‌ها، کمتر از یک کیلومتر از مجموع 11 کیلومتر آن حفاری شد. 

در سال 2004 این پروژه به شرکت ایرانی «سابیر بین الملل» سپرده شد و طی مدت دو سال حدود ده کیلومتر باقیمانده آن حفاری و تحکیم گردید که تحقق این پروژه به عنوان سمبل ارتباط دو کشور ایران و تاجیکستان قلمداد شد.

پس از حفاری تونل و قبل از اتمام سایر اقدامات باقیمانده همچون بتن لاینینگ، به درخواست دولت تاجیکستان مراسم افتتاحیه تونل در سال 2006 برگزار و بهره برداری از تونل آغاز گردید، در نتیجه عملیات بتن کف، سقف و دیوارها و قسمتی از عملیات تزریق در حین تردد وسایط نقلیه عمومی با مشکلات متعدد اجرایی تا سال 2008 انجام و تکمیل شد.  

در نهایت، نظر به بروز مشکلات بسیار در تردد وسایل نقلیه، به دلیل آب گرفتگی، نشت آب‌های اطراف تونل، تخریب بتن کف و غیره، موضوع مجدداً در راس امور بین دو کشور قرار گرفت و جمهوری اسلامی ایران در سال 2011 به منظور رفع این مشکل، ضمن مشارکت مالی 50 درصدی، شرکت سابیر را متولی بازسازی تونل تعیین کرد.

در سال 2013 دولت ایران تصمیم به ارجاع کار به شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گرفت که ضمن دریافت بودجه اختصاصی و انتساب مجری و تیم طرح، وارد این عرصه شد و اقدامات ساختمانی تونل به اتمام رسید. 

در نهایت سال گذشته میلادی در چهارچوب یادداشت تفاهم سیزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان و تفاهمنامه همکاری در خصوص انجام مرحله دوم پروژه تونل استقلال تاجیکستان بین وزارت نیروی جمهوری اسلامی ایران و وزارت نقلیات جمهوری تاجیکستان مقرر شد با توجه به تجربه بسیار موفق شرکت فراب در نیروگاه سنگتوده 2 و امکانات فنی-مالی مناسب، با مشارکت 50 درصدی شرکت فراب در تأمین مالی مبلغ مورد نیاز، اجرای کارها و فعالیت‌های طراحی، تأمین و نصب سیستم‌های تهویه، روشنایی، نظارت ایمنی و آتشنشانی پروژه توسط شرکت فراب انجام گردد. 

انتهای پیام/ک

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب