سرویس: سیاسی
کد خبر: 50033
|
12:17 - 1399/10/24
نسخه چاپی

روحانی:

پایان ترامپ پایان سیاست فشار حداکثری و تروریسم اقتصادی است/مدیران ۹۹ همان مدیران ۹۵ هستند پس مشکلات بخاطر تحریم‌هاست

پایان ترامپ پایان سیاست فشار حداکثری و تروریسم اقتصادی است/مدیران ۹۹ همان مدیران ۹۵ هستند پس مشکلات بخاطر تحریم‌هاست
رئیس‌جمهور تاکید کرد مدیران ۹۹ همان مدیران ۹۵ هستند پس مشکلات بخاطر تحریم‌هاست.

به گزارشايلام بيدار، حجت الاسلام"حسن روحانی"،رئیس جمهور صبح امروز (چهارشنبه) در جلسه هیئت دولت با بیان اینکه امسال در ایام سالروز فرار شاه معدوم با حادثه ای شبیه آن حادثه در سطح دیگری از جهان مواجه هستیم، اظهار داشت: آن روز در ۲۶ دی ماه فرار آن مزدور، نمادی برای رسوایی و پایان استبداد و استعمار خارجی در ایران بود و امروز هم با یک پدیده کم نظیری از سقوط یک مستبد دیگر در آمریکا مواجه هستیم و آنجا هم امروز پایان یک دولت و آغاز یک دولت جدید نیست.

وی افزود: در آن جا هم امروز یک سقوطی را همراه با رسوایی و سرافکندگی از سوی کاخ سفید می بینیم و نشانه‌ای از این است که در دنیا قلدرمآبی و نژاد پرستی و زیر پا گذاشتن قانون پایان خوبی نخواهد داشت.

رئیس جمهور ادامه داد: در طول سه سال گذشته که مردم عزیز و صبور ما در برابر این تروریست بزرگ تاریخی مقاومت کردند و علیرغم اینکه آنها می خواستند ۳ ماهه نظام را سرنگون کنند، خودشان با رسوایی سرنگون شدند.

**سقوط ترامپ شکست سیاست فشار حداکثری و تروریسم اقتصادی است

روحانی تاکید کرد: این روزها پایان یک دولت نیست و ما شاهد شکست سیاست فشار حداکثری و تروریسم اقتصادی نسبت به یک ملت هستیم که آنها می خواستند زندگی مردم را به هم بریزند و ما می بینیم که در پایان 3 سال جنگ و خشونت و اقدامات تروریستی امروز شاهد احیای اقتصاد کشورمان هستیم و در پایان سال 99 شاهد یک حرکت باثبات در اقتصاد کشور هستیم.

وی افزود: انتظارات تورمی امروز به گونه‌ای هست که شرایط دیگری را پیدا کرده و مردم افق روشنتری را در پیش چشم خود می‌بیند و از طرف دیگر وضعیت رشد اقتصادی ما تغییر کرده و در سال ۹۹ علی‌رغم فشار و کرونا شاهد اقتصاد مثبت در شش ماهه بوده‌ایم و در پایان شش ماهه دوم هم همه علائم به ما به می گوید اقتصاد با نفت و بی‌نفت مثبت خواهد بود.

روحانی ضمن تاکید بر اینکه حرکتی که ما امروز در حوزه تولید می‌بینیم نشان می‌دهد که جهش و رونق تولید را در جامعه رخ داده، اظهار داشت: در صنعت ساختمان که شاهد یک رکود بودیم امروز شاهد یک حرکت مناسب در ساختمانهای مناطق شهری هستیم و ۴.۲۲ رشد پیدا کرده که این علامت بسیار خوبی هست و وقتی مسکن حرکت می‌کند پیشران حرکت در بسیاری از مشاغل و صنایع هست.

** شاهد صادرات در ماه‌های اخیر هستیم

رئیس جمهور ضمن تاکید بر اینکه شاهد صادرات در ماه‌های اخیر هستیم و همه این حقایق این واقعیت را به ما می‌گوید که سیاست فشار حداکثری و تروریسم اقتصادی آمریکا با شکست قطعی و حتمی مواجه هست گفت: علاوه بر این طراحان این سیاست هم در حال سرنگونی هستند. نه اینکه دولتشان تمام شده بلکه حیات سیاسی شان برای همیشه تمام شده است.

روحانی تاکید کرد: رئیس‌جمهوری که فهم سیاسی نداشت بر کشور مسلط شده بود و متاسفانه یک وزیر خارجه سفیه هم در کنارش قرار گرفته بود و یک مشاور امنیت ملی افراطی نادان هم در کنارش قرار گرفته بود و تفکر خودش هم تاجرمابی و قمار بازی بود با این تفکر کار را پیش می‌برد و ما پایان کار را دیدیم.

رئیس جمهور ضمن بیان اینکه در روزی که مردم ایران احساس پیروزی در برابر این فشار و تروریسم را شاهد هستند مردم آمریکا شاهد یک شکست بزرگ در زندگی اجتماعی و سیاسی خودشان هستند خاطرنشان کرد: شاهد یک شکاف بزرگ در داخل آمریکا هستیم و ما می گفتیم یک آدم قانون‌شکن وقتی نسبت به ملت های مظلوم و مستقل دنیا قانون شکنی می کند یک روز نوبت خود ملت آمریکا هم فرا میرسد. 

رئیس‌جمهور ادامه داد:کسی باور نمی کرد که این آدم قانون شکن نسبت به ملت و امنیت و مرکز قانونگذاری کشورش یعنی کنگره دستور آشوب بدهد و مردم را علیه آن دموکراسی که خودشان به آن معتقد هستند تحریک کند.

رئیس جمهور افزود: این مسئله روشن شد که مسیر شکست قانون و زیر پا گذاشتن تعهدات و مقررات بین المللی نه پایانش به نفع ملتها هست و نه به نفع خود ملت آمریکا بود و خود ملت آمریکا هم شاهد بود که این آدم چه صدمه‌ای زد.

رئیس جمهور ضمن تاکید بر اینکه حیثیت آمریکا در دنیا و اعتماد جهانی تا بخواهد به روز قبل از ترامپ برگردد، سالیان دراز طول می‌کشد، تصریح کرد: این خسارت بسیار بزرگی بود که این روزها بطور کامل برای مردم آمریکا ملموس هست و شاهد هستند.

رئیس جمهور خطاب به رسانه های خارجی که همواره بر ضد منافع ملت ایران حرف میزنند اظهار داشت: به جای اینکه بگویند آمریکا چه ظلمی به ملت ایران روا داشت دنبال نادیده انگاری همه ظلم ها و فشارهای آمریکا هستند و میخواهند پرده‌ای بیندازند که گویی آمریکا علیه ملت ایران و ظلم و فشار و توطئه و جنایتی انجام نداده است و این مدیران کشور بودند که یک مرتبه ضعیف شدند.

**مدیران ۹۹ همان مدیران ۹۵ هستند پس مشکلات بخاطر تحریم‌هاست

روحانی با بیان اینکه امروز می خواهم یک معیار برای کسانی مشخص کنم که می گویند مدیریت و تحریم چند درصد مشکل برای کشور درست کرده، اظهار داشت: سال ۹۵ و ۹۹ را کنار هم قرار دهید؛ همان مدیرانی که ۹۵ را اداره کرده اند ۹۹ را با همان قدرت و روحیه بهتر و توانمندی و تجربه بیشتر اداره می‌کنند. فرق ۹۵ و ۹۹ هرچه هست مال جنایت آمریکا هست و این تفاوت هرچه هست مربوط به تروریسم آمریکا و تحریم و فشارهای ظالمانه و غلط و نابجا می‌شود.

وی افزود البته در این راه ناموفق بودند ولی رنج فراوانی را برای ملت درست کردند و ملت ما صبوری و ایستادگی کرد و خم به ابرو نیاورد و زانوی ملت در برابر این فشار خم نشد و ایستاد ولی در عین حال فشار زیادی هم به مردم وارد شد.

روحانی با بیان اینکه چیز عجیبی هست که هر مشکلی پیدا می‌شود می‌گویند دولت چرا این کار را کرد و این کار را کرد در حالی که این دولت همان دولت سال ۹۵ و پایان ۹۴ و آغاز ۹۶ است اظهار داشت: آنچه تفاوت ایجاد شده تحریم ظالمانه علیه یک ملت بزرگ بوده و امروز ما کاملا مطمئن هستیم که پایان مقاومت و ایستادگی مردم نمایان خواهد شد و در ماه های آینده نتیجه این صبر و مقاومت و ایستادگی را خواهیم دید.

رئیس‌جمهور تاکید کرد : دولت آینده آمریکا به هر سیاستی که معتقد باشد، اینهایی که حکومت آمریکا را در چند روز آینده به دست می گیرند کامل می‌دانند که سیاست فشار حداکثری صد درصد شکست خورده؛ بنابراین ادامه آن راه امکان ناپذیر است و حتی اگر ترامپ‌ موفق می‌شد علیرغم اینکه مسائل سیاسی را نمی‌فهمد، این مقدار می‌فهمید که این سیاست غلط بوده و او را وادار به شکست کرده است.

رئیس جمهور ضمن تاکید بر اینکه شرایط امروز ما شرایطی هست که ما باید افق آینده را روشن‌تر ببینیم، گفت: البته آنچه ما را به این نتیجه رسانده، هم صبر مردم و هم درایت رهبری و هم تلاش دولت و هم همکاری قوای دیگر بوده است.

وی افزود: همه دست به دست هم داده‌ایم و امروز شاهد هستیم که در طول این سه سالی که در مخیله آنها این بود که سه ماه بعد دولت جمهوری اسلامی ایران نیست، نمی‌فهمیدند که ملت ایران سه سال بعد هم مقاوم ایستاده و آنها هستند که سرنگون می‌شوند و آنها هستند که پایانی غم‌انگیز برای زندگی سیاسی خودشان رقم می‌زنند.

روحانی ضمن تاکید بر اینکه ما مطمئن هستیم راهی که ملت ما انتخاب کرده، هم امسال خداوند ما را در برابر این فشارها موفق می کند و هم در برابر ویروس کرونا موفقیت به دست می آوریم، گفت: تلاشی که مردم عزیز ما در ماه های اخیر و آذرماه انجام دادند، شاهد بودیم که در دی‌ماه فرونشست در حالی که  می توانست مردم ما را بسیار دچار مشکل کند و البته کادر درمان ما مثل همیشه فداکارانه در خط مقدم ایستادند.

وی افزود: مردم ما بدانند همین امروز هم در دولت بحث شد که ما غیر از کواکس واکسن‌های دیگری که امروز در دسترس همه است و وزارت بهداشت آنها را تامین می کند، بانک مرکزی در جلسه امروز اعلام کرد که مشکلی برای تامین و پرداخت ارز ندارم. بنابراین همه تلاش‌ها انجام خواهد شد تا زودتر در کشور ما واکسیناسیون آغاز شود و طبق فازبندی‌هایی که قبلا مشخص شده، انشاالله انجام بگیرد.

**برای تاثیرگذاری بر زندگی مردم در سال آینده لایحه بودجه بسیار مهم است

رئیس جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه در پایان امسال در همکاری ما با مجلس و برای تاثیرگذاری بر زندگی مردم در سال آینده لایحه بودجه بسیار مهم است، اظهار داشت: همه مردم ما می‌دانند که لایحه بودجه یک لایحه تقنینی معمولی نیست و هرچند یک قانون هست ولی بیشتر رنگ اجرایی دارد.

وی افزود: در لایحه بودجه پیش‌بینی منابع و شیوه مخارج هست. یک تاسف همیشه در لایحه بودجه است و آن اینکه در مخارج وقتی چیزی گفته می‌شود و جا می‌افتد ولی در درآمد چیزی که گفته می شود، باید تلاش انجام بگیرد تا حاصل شود و معمولاً ممکن است با کم و کسر مواجه شویم. البته در شرایطی هم ممکن است بهتر از پیش بینی باشد ولی این یک استثنا است.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه باید در بودجه حواسمان باشد که چگونه عمل می‌کنیم، خاطرنشان کرد: قانون اساسی در بودجه با یک لحن خاصی حرف زده و گفته که اولاً بودجه، لایحه هست و نمی‌تواند طرح باشد و حتماً باید دولت لایحه بدهد و لایحه‌ای را که دولت تهیه و تقدیم می کند، مجلس باید رسیدگی و تصویب کند پس همکاری ما با مجلس در این مقطع خیلی مهم است. دولت باید در مورد همکاری با کمیسیون تلفیق و سایر نمایندگان فعال شود و دیروز هم جلسه روسای سه قوه راجع به بودجه بود.

روحانی ضمن تاکید بر اینکه البته ما با مجلس و مجلس با ما باید همکاری کنیم، گفت: دلمان می خواهد بودجه طوری در بیاید که مطلوب جامعه و مردم و به نفع مردم است.

وی افزود: قانونگزار هیچ جایی چنین تعبیری با این‌همه قرصی و محکمی نداشته است و باید به این نکته توجه کنیم که بودجه از اموری هست که مربوط به رئیس جمهور است که البته در دولت بحث، بررسی و تدوین می‌شود و به صورت لایحه در می‌آید و مجلس هم آن را بررسی و به تعبیر قانون اساسی رسیدگی و تصویب می‌کند؛ اما حواسمان جمع باشد که بودجه با قانون عادی فرق می‌کند و لایحه بودجه با لوایح تقنینی معمولی متفاوت است.

**آنچه در مجلس تصویب می‌شود، باید لایحه دولت باشد نه طرح مجلس 

 روحانی ضمن تاکید بر اینکه آنچه در مجلس تصویب می‌شود، باید لایحه دولت باشد نه طرح مجلس و پیشنهاد نمایندگان، خاطرنشان کرد: طبیعی است که وقتی لایحه تصویب می‌شود، در کنار و گوشه‌ها اصلاحاتی هم در درونش انجام و چیزی کم و زیاد می‌شود و ما در ۲۰ سالی که در مجلس بودیم، همیشه می‌گفتیم تغییری که مجلس نسبت به لایحه بودجه دولت می‌دهد بین ۲ تا ۳ درصد است و این دو یا سه درصد را همیشه تکرار می‌کردیم.

رئیس‌جمهور ضمن درخواست از نمایندگان برای همکاری جهت تصویب یک بودجه دقیق، گفت: خطر این است که یک درآمدهایی در بودجه سبز شود که با واقعیت منطبق نباشد، چون در آمد در بودجه برای ما هزینه قطعی درست می‌کند و درآمد واهی به معنای کسر بودجه و پایه پولی و تورم است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه مورد بعدی مورد تاکید ما این است که سال آینده قدرت خرید مردم را ۲۰ تا ۲۵ درصد بالا ببریم و فشار جدید به مردم وارد نشود، اظهار داشت: تولید برای ما بسیار مهم هست و باید در مسیر رونق و جهش باشد و مالیات باید متعادل باشد و اگر در جایی بخواهیم مالیات را اضافه کنیم، انتهای مالیات مردم هستند و هرچند از تولیدکننده مالیات می گیریم و از مصرف کننده نمی‌گیریم، ولی تولید کننده آن را روی قیمت کالا برمی‌گرداند؛ پس هم باید از تولید کننده و کسی که درآمد دارد مالیات بگیریم و هم باید متعادل باشد و هم ببینیم که فشار نهایی به کجا وارد می‌شود.

روحانی ضمن اشاره به اینکه ارزش پول ملی برای ما خیلی مهم هست، گفت: یکی از مسائل بسیار مهم در لایحه بودجه ۱۴۰۰ این بوده که ارزش پول ملی را بالا بردیم. در حالی که قیمت دلار در کشور چیزی حدود ۲۳ یا ۲۴ هزار تومان بوده؛ قیمت دلار را برای سال آینده حدود ۱۱ یا ۱۲ هزار تومان دیده ایم و افق آینده را دولت اینگونه دیده است.

رئیس جمهور ادامه داد: اگر این دلار کمی بیشتر باشد، درآمد دولت بالاتر می رود ولی برعکس اگر قیمت دلار را بالا نگه دارید و سال آینده قیمت دلار پایین بیاید که تصمیم ما هم این هست، اگر منابع در اختیار بانک مرکزی قرار بگیرد قیمت دلار از ۲۴ هزار تومان به حدود ۱۶ هزار تومان می‌رسد.

وی با تاکید بر اینکه قیمت امروزی که در سامانه نیما و بازار هست واقعی نیست، گفت: دست بانک مرکزی برای اعمال سیاست بسته است ولی در بازار آزاد دستمان باز است و هر مقدار اسکناس که لازم باشد، وارد بازار می‌کنیم اما در مواقعی که حواله هست، مقداری دست ما بسته است.

روحانی افزود: البته دست ما نسبت به دو هفته پیش بازتر است و شرایط ما بهتر است و در آینده هم قطعاً شرایط بهتر می‌شود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه لایحه بودجه، بودجه است و در آن نباید قانونگذاری انجام بگیرد، گفت: خود شورای نگهبان در این زمینه بسیار حساس هست.

**اقتصاد مردم و تولید و حرکت جامعه وابسته به امنیت است

روحانی با بیان اینکه اقتصاد مردم و تولید و حرکت جامعه وابسته به امنیت است، اظهار داشت: وقتی در مورد امنیت حرف می زنیم، عده‌ای فکر می‌کنند که یعنی بگیر و ببند باشد یا نباشد و در خیابان دعوا نباشد و بمباران نشود در حالی که معنای امنیت این است که این قانون و مقررات تثبیت باشد.

رئیس جمهور با تاکید بر امنیت سرمایه گذاری گفت: بگذاریم مردم بر آن مبانی که سرمایه‌گذاری را انجام داده‌اند، اطمینان داشته باشند و بر همان مبنا ادامه دهند. خدای ناکرده در شب یا روزی در مجلس چیزی تصویب نشود که امید و اعتماد و امنیت مردم را در سرمایه گذاری و تولید و  تجارت و حرکت‌های اقتصادی دچار مشکل نکند.

روحانی با تاکید بر اینکه امنیت سرمایه گذاری اول مربوط به مجلس است که هر روز قانون وضع نکند و مربوط به دولت است که هر روز آیین نامه‌ها را عوض نکند و بعد مربوط به قوه قضائیه هست، بیان داشت: هر سه باید دست به دست هم دهیم تا امنیت درست شود و همه باید در کنار هم باشیم و یک موقع در لایحه بودجه تغییراتی ایجاد نشود که این امنیت به هم بخورد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه تا دولت بعدی شروع به کار کند پنج یا شش ماه از سال آینده می گذرد بنابراین هم ما باید مجری قانون باشیم و هم دولت آینده باید مجری قانون و لایحه باشد، اظهار داشت: امیدوارم با همکاری هم به بهترین وجه این لایحه در مجلس تصویب شود و بتوانیم آیین‌نامه لازم را بنویسیم و اجرا کنیم و شرایط بهتری در انتظار مردم در سال آینده باشد.

انتهای پیام/ک

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب