سرویس: سیاسی
کد خبر: 49765
|
10:21 - 1399/10/13
نسخه چاپی

صالحی؛

غنی سازی ۲۰ درصد در فردو را به زودی آغاز خواهیم کرد

غنی سازی ۲۰ درصد در فردو را به زودی آغاز خواهیم کرد
رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به نامه ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که به زودی غنی سازی 20 درصد در فردو آغاز خواهد شد.

به گزارشايلام بيدار، علی‌اکبر صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی با حضور در برنامه «قرار قاسم» در شبکه ۵ سیما، به تشریح مجاهدت‌ها و ایثارگری‌های شهید سپهبدقاسم سلیمانیپرداخت و گفت که غنی سازی ۲۰ درصد به زودی آغاز خواهد شد.

*انشاءالله به زودی ۲۰ درصد را آغاز خواهیم کرد/ رئیس جمهور باید دستور را بدهد

صالحی در این گفت‌وگو درباره آغاز غنی سازی ۲۰ درصد و آمادگی سازمان انرژی اتمی در این خصوص گفت: نامه‌ای به نماینده جمهوری اسلامی در آژانس بین‌المللی در وین داده‌ایم که تسلیم این نهاد شود. به اعتبار مصوبه مجلس می‌خواهیم غنی سازی ۲۰ درصد را آغاز کنیم، چون باید به آژانس اعلام کنیم بازرسان این نهاد بیایند برخی چیزهایی که پلمب شده را فک پلمب کنند.

وی توضیح داد: کپسول‌های گاز اورانیوم را باید عوض کنیم. الان کپسول گاز اورانیوم طبیعی وصل است و غنی سازی چهار درصد انجام می‌دهیم. حالا باید چهار درصد را وصل کنیم تا ۲۰ درصد را تولید کنیم. این باید تحت نظارت آژانس باشد اعلام کردیم در آینده نزدیک می‌‌خواهیم این کار را انجام دهیم و شما هم اقدامات لازم را انجام دهید.

معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: ما باید مصوبه مجلس را اجرا کنیم و مصوبه مجلس و قانون است، آیین‌نامه‌ای را نیز دولت در این ارتباط درباره چگونگی اجرای آن را نوشته است. انشاءالله به زودی ۲۰ درصد را آغاز خواهیم کرد. رئیس جمهور باید دستور را بدهد. دستور اولیه را دادند که ما نامه را دادیم و به آژانس اعلام کرده‌ایم. ما سربازی هستیم که دستمان روی ماشه است و فرمانده دستور دهد شلیک کنیم. این آمادگی را داریم و انشاءالله در اسرع وقت تولید می‌کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی برای آغاز غنی سازی ۲۰ درصد در فردو گفت که این کار خیلی سریع انجام خواهد شد.

به گزارش فارس، خبرنگار روزنامه وال‌استریت ژورنال دیروز خبر داد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شورای حکام اطلاع داد که ایران در تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۲۰ (۱۱ دی ۱۳۹۹) نامه‌ای ارسال کرده و در آن از قصد خود برای تولید اورانیوم غنی شده ۲۰ درصد در فردو را در راستای طرح مجلس ایران اعلام کرده است.

خبرنگار وال‌استریت ژورنال ادامه داد که ایران اعلام نکرده که چه زمانی غنی‌سازی ۲۰ درصد را آغاز خواهد کرد و همچنین در این نامه اعلام شده که ایران تا ۲۰ درصد غنی سازی خواهد کرد و معلوم نیست که این بدان معناست که آیا غنی سازی اورانیوم را به ۲۰ درصد یا کمتر از آن می‌رساند.

گفتنی است، مجلس شورای اسلامی در چارچوب گام‌های کاهش تعهدات هسته ای و نامه رئیس جمهور ایران به کشورهای اروپایی، در پاسخ به روند اقدامات خصمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران و همراهی کشورهای اروپایی با آن، طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را به تصویب نهایی رساند. براساس ماده ۱ مصوب این طرح در راستای تامین شروط ۹ گانه مقام معظم رهبری در خصوص توافق هسته‌ای ، سازمان انرژی اتمی ایران موظف است بلافاصله پس از تصویب این قانون، جهت مسائل صلح آمیز نسبت به تولید اورانیوم با غنای ۲۰درصد اقدام و سالانه به میزان حداقل ۱۲۰ کیلوگرم آن را در داخل کشور ذخیره کند و همچنین سازمان مذکور موظف است نیاز کشور برای مصارف صلح آمیز به اورانیوم با غنای بالای ۲۰ درصد را به طور کامل و بدون تأخیر تأمین کند.

*شهید سلیمانی شخصی دوراندیش بود

صالحی همچنین در این برنامه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره فرماندهان شهید مقاومت سردار سلیمانی و المهندس و همراهان شهیدشان اظهار داشت: دو انسان بزرگ و شخصیت برجسته را از دست دادیم. این شهدای عزیز اسوه‌هایی هستند که باید به خوبی به ملت و نسل‌های آینده معرفی شوند، تا نسل‌ها بتوانند راه خودشان را پیدا کنند.
وی با بیان اینکه خبر شهادت سردار شوک بزرگی بود، عنوان کرد: نمی‌خواهم اسطوره سازی کنم، بلکه می‌خواهم اسوه و الگوسازی کنیم. اسطوره با خیالات انسان در تماس است، ولی اسوه با واقعیات و صفات واقعی انسان در تماس است و راحت‌تر می‌تواند آن را الگو قرار دهد و به دیگران می‌گوید می‌توانید آن راه را دنبال کنید. شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس جهاد اکبر را کردند بعد به جهاد اصغر رفتند. اول خودسازی کرده و به خودباوری رسیدند و در بستر دین و ایمان حرکت کردند و بعد جهاد فی سبیل الله کرده و آثار ماندگاری از خود به جای گذاشتند.
رئیس سازمان انرژی اتمی درباره اینکه آیا فکر می‌کردید آمریکایی‌ها دست به چنین اقدام تروریستی بزنند؟ اظهار داشت: وقتی به عنوان وزیر خارجه منصوب شدم یکی دو هفته بعد اتفاقاتی در غرب آسیا و خاورمیانه و شمال آفریقا رخ داد از تونس شروع شد و به لیبی و بحرین و ... همان بیداری اسلامی رخ داد. این شرایط ایجاب می‌کرد هفته‌ای چند بار جلسات مشترک داشته باشیم یا در وزارت خارجه یا دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی یا در شورای عالی امنیت ملی و یا در محضر رهبر معظم انقلاب.

وی با بیان اینکه شهید سلیمانی دوراندیش بود، خاطرنشان کرد: وقتی این اتفاقات رخ داد شهید سلیمانی زود حدس زد که این اتفاقات به چه سمت و سویی خواهد رفت به خصوص مسئله سوریه. قبل از سوریه بحث مصر بود که خیلی در مصر ورود پیدا کرد. در لیبی و تونس و مصر. چهار پنج بار در زمان آقای مرسی به مصر رفتم. انقلاب در مصر آشفته بود و رهبر نداشتند و نمی‌دانستند دنبال چه کسی بروند.  شهید سلیمانی خیلی سعی کرد این فراق مصر را بعد از انقلاب پر کند.

صالحی گفت: شهید سلیمانی به من می‌گفتند ارتباطات بین سوریه و مصر را دوباره برقرار کنید. با صحبتی که با گروه چهارگانه در آن زمان کردیم موفق شدیم رابطه ارتباطاتی را برقرار کنیم. شهید سلیمانی این جاها کمک می‌کرد. 

*اگر کمک ایران نبود قطعا سوریه در شرایط سخت و دشواری قرار می‌گرفت

رئیس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: اگر سوریه می‌ریخت، مقاومت یک رکن اساسی خود را از دست می‌داد. لذا با دعوت سوریه از سردار سلیمانی و جمهوری اسلامی، ایشان ورود کرد. سوریه همچنان پایدار بود علیرغم اینکه در سوریه بر خلاف دیگر کشورها جنگ جهانی در سوریه علیه سوریه بود. شهید سلیمانی در مقابل این هجمه جهانی به کمک سوریه رفت. بعد از ۹ سال گذشته به یُمن دوراندیشی و همت والای شهید سلیمانی سوریه پابرجا مانده است. ملت سوریه تلاش و مقاومت کرد، رهبر سوریه، بشار اسد هم رهبری مقاوم و معتقد بود، اما اگر کمک جمهوری اسلامی نبود، قطعا سوریه در شرایط سخت و دشواری قرار می‌گرفت.

معاون رئیس جمهور بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران با پیش قراولی شهید سلیمانی و دوستان مقاومت، داعش را از ریشه کند.
رئیس سازمان انرژی اتمی درباره نگاه دیگران به سردار سلیمانی خاطرنشان کرد: حتی در داخل هم بعضی‌ها در ارتباط با سوریه مردد بودند که ممکن است موفق نشویم. البته شرایط هم نگران کننده بود. ولی شهید سلیمانی با اطمینان خاطر به کاری که می‌کرد ایمان داشت، به کار و حقانیت آن کار ایمان و به نصرت الهی کاملا اطمینان داشت. شهید سلیمانی قبل از اینکه جهاد در میدان داشته باشد، جهاد اکبر را با نفس خود کرده بود.

وی خاطرنشان کرد: حمایت رهبر معظم انقلاب اسلامی در این قضایا قدرت و اعتماد به نفس می‌داد. الان بعد از ۹ سال حقانیت فرمانده‌ای که بر اساس عقلانیت و ایمان فرماندهی و در بستر دین حرکت می‌کرد، جا افتاده است.
صالحی با بیان اینکه کار شهید سلیمانی دو بخش نظامی و فرهنگی داشت، تصریح کرد: لازم بود برداشت عموم مردم و افکار عمومی کشورهایی که بیداری اسلامی در آنها اتفاق افتاده بود، از انقلاب اسلامی برداشت صحیحی باشد. لذا در این کشورها روشنگری می‌شد و با نخبگان آنها تماس برقرار می‌کردیم.
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: به توصیه شهید سلیمانی به صدا و سیمای مصر رفتیم. سوال کردند چرا می‌خواهید مصری‌ها را شیعه کنید. با استفاده از بیانات حضرت آقا گفتم باید در ابتدا تعریف مشترکی از شیعه و سنی داشته باشیم. اگر سنی معنایش تبعیت از سنت حضرت رسول اکرم (ص) است، ما ایرانی‌ها قبل از اینکه شیعه باشیم، سنی هستیم و اگر شیعه حب اهل بیت باشد، شما مصری‌ها قبل از اینکه سنی باشید، شیعه هستید. پس نه نیاز است شما ما را سنی کنید و نه ما شما را شیعه کنیم. شهید سلیمانی در این وادی‌ها ورود کرده بود و این آگاهی را در تعریف انقلاب اسلامی به مردم مصر می‌داد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران همچنین با اشاره شجاعت سردار شهید در حضور در جبهه‌های مختلف مقاومت تصریح کرد: شهید به مراد خودش حضرت علی بن ابیطالب علیه السلام تأسی کرده است که عطوفت، رافت و رحمت بیکران داشت. به همین سیاق آغوش شهید سلیمانی محل عطوفت برای فرزندان یتیم و شهدا بوده است. از طرفی هم دست و بازویش قوی بود و بدون ترس و لرز در برابر دشمن می‌ایستاد و پاسخ می‌داد.
انتهای پیام/ک

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد