سرویس: استان ایلام
کد خبر: 49762
|
09:37 - 1399/10/13
نسخه چاپی

ناگفته هایی از نقش آفرینی سردار دلها در چهار عملیات حیاتی جبهه های ایلام؛

وقتی سپهبد سلیمانی استراتژی دفاع متحرک دشمن را برای همیشه تاریخ در هم شکست+فیلم

وقتی سپهبد سلیمانی استراتژی دفاع متحرک دشمن را برای همیشه تاریخ در هم شکست+فیلم
در عملیات کربلای یک حاج قاسم با ۱۰ گردان پیاده عملیات کردند و خطوط دفاعی دشمن از امامزاده سید حسن مهران تا ارتفاعات قلاویزان را در هم شکستند و استراتژی دفاعی متحرک دشمن برای همیشه تاریخ با این عملیات درهم شکسته شد.

گروه جهاد و مقاومت ایلام بیدار::"محمد تقی قاسمی"، از فرماندهان دوران دفاع مقدس در گفتگوی اختصاصی با ایلام بیدار با اشاره به نقش آفرینی سردار دلها در چهار عملیات حیاتی دفاع مقدس در استان ایلام گفت:اگر بخواهیم که نقش این سردار دلها و این فرمانده فداکار را بیان کنم باید به نقش مدیریتی و فداکاری ایشان در عملیات های دوران دفاع مقدس در جبهه‌های ایلام اشاره‌ای داشته باشم.

وی اظهار کرد:در اولین عملیاتی که سردار سلیمانی در جبهه ایلام نقش آفرین بودند، عملیات فتح المبین در فروردین سال ۱۳۶۱ است که منطقه عملیات و ماموریت ایشان امامزاده عباس در دشت عباس در جبهه دهلران بود.

وی افزود:ایشان در این عملیات با پنج گردان عملیاتی و پیاده شرکت کردند و همانطور که می دانید یکی از عملیاتهای بزرگ، عملیات فتح المبین بود که ستون فقرات ارتش عراق در این عملیات شکسته شد و حاج قاسم در این عملیات نقش بسیار برجسته ای به عنوان فرمانده تیپ ۴۱ ثارالله داشتند که با پنج گردان پیاده، دقیقا به دل دشمن زدند یعنی به قول معروف آن شیرازه دفاعی دشمن را درهم شکستند و این یکی از نقش ها و حماسه های این سردار بزرگ و دلاور است که در این عملیات نقش آفرین بودند و آن فتح بزرگ فتح المبین را که حضرت امام (ره) به آن اشاره می کنند و می فرمایند که من دست و بازوی قدرتمند همه رزمندگان و فرماندهان را می بوسم و براین بوسه هم افتخار می کنم.

قاسمی ادامه داد:دومین عملیاتی که سردار سلیمانی در جبهه ایلام نقش بسیار مهم و برجسته ای داشته اند عملیات والفجر ۳ بود که در مردادماه سال ۱۳۶۲ انجام شد که در این عملیات با ۸ گردان شرکت کردند و تدابیری که داشت عقبه قلاویزان را بست و نقطه ایثاری که الآن زیارتگاه راهیان نور است، یادگار ماندگار حاج قاسم سلیمانی و لشکر ۴۱ ثارالله و رزمندگان تحت امر این فرمانده دلاور است.

قاسمی تصریح کرد:عملیات بعدی که حاج قاسم و رزمندگان لشگر ثارالله در آن نقش آفرین بودند، عملیات عاشورای دشت هلاله و منطقه فصیل در منطقه عمومی میمک بود که ایشان یک گروهان به عنوان خط‌ شکن به این منطقه اعزام کردند و در شکستن خطوط دفاعی دشمن بسیار نقش آفرین بودند که دشمن دیگر در منطقه دشته هلاله و فصیل به عقب رانده شدند. همچنین تلفات زیادی از دشمن گرفته شد و این منطقه کامل به تصرف رزمنده های اسلام درآمد و احمد سلیمانی که برادر حاج قاسم بودند هم در این عملیات بود و به فیض شهادت نائل آمد.

فرمانده دفاع مقدس بیان کرد:عملیات بعدی که حاج قاسم سلیمانی و لشکر تحت امر ایشان نقش آفرینی کردند عملیات کربلای یک است که در تیرماه سال ۱۳۶۵ این عملیات صورت گرفت. ایشان در این عملیات با ۱۰ گردان پیاده عمل کردند، یعنی ۱۰ گردان عملیاتی ایشان باعث شد که خطوط دفاعی دشمن از امامزاده سید حسن مهران تا ارتفاعات قلاویزان که دشمن چندین رده پدافندی داشت را در هم بشکند و نهایتاً ارتفاعات قلاویزان که از سال ۱۳۵۹ در اشغال و تصرف دشمن بود در این عملیات آزاد شد و خیلی جالب است که استراتژی دفاعی متحرک دشمن برای همیشه تاریخ با این عملیات درهم شکسته شد.

وی در نهایت با اشاره به حضور پر رنگ سردار سلیمانی در تمامی نقاط جبه های دفاع مقدس افزود:در نقطه به نقطه جبهه ما از جبهه جنوب، جبهه میانی، شمال غرب و همچنین در شمال عراق در دوران دفاع مقدس این سردار خستگی ناپذیر و دلاور و دوست داشتنی نقش آفرین عمل کردند و در همه مناطق ما شاهد حضور ایشان بودیم و نهایتاً در بحث دفاع از حرم و مقابله با توطئه داعش و استکبار جهانی شما دیدید که نقش تاریخی و برجسته ای را در جبهه مقاومت داشتند.

 

انتهای پیام/ک

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد