سرویس: فرهنگ و هنر
کد خبر: 49716
|
07:48 - 1399/10/10
نسخه چاپی

گفت‌وگو باتهیه‌کننده بازی ایرانی «سفیر عشق»

معرفی صحیح تاریخ اسلام با زبانِ بازی

معرفی صحیح تاریخ اسلام با زبانِ بازی
قسمت دوم این اثر به شکل‌گیری قیام مختار ثقفی می‌پردازد و در قالب چند گذشته‌نمایی، به حوادث کربلا به صورت غیرمستقیم و از دید مختار خواهیم پرداخت.

به گزارشايلام بيدار، پس از ۵ سال تلاش بی‌وقفه، بازی ایرانی «سفیر عشق» روانه بازار شد؛ بازی رایانه‌ای جدیدی که فارغ از رویکردهای محتوایی ارزشمندش، نشان‌دهنده رشد فنی و تکنیکی بازی‌سازان ایرانی در این عرصه است. یک بازی اکشن سوم شخص با گرافیکی جذاب و تعداد بالای انیمیشن‌ها برای هر کاراکتر که تنوع و حرکت‌های منعطف و باورپذیرتری برای شخصیت‌ها ایجاد می‌کند. خبر ساخت این بازی که از تولیدات در مرکز «متنا»ی سازمان فضای مجازی بسیج است، بهانه‌ای شد تا در گفت‌وگو با مهدی جعفری جوزانی، تهیه‌کننده بازی «سفیر عشق» به بررسی چگونگی ساخت این اثر بپردازیم. 

* چطور شد سراغ شخصیت حضرت مسلم(ع) برای ساخت بازی رفتید؟
پیوند عمیق تاریخ اسلام و ایران با یکدیگر و درام بی‌نقص و تاثیرگذار موجود در تاریخ اسلام همواره جذاب و تاثیرگذار بوده و این مهم، اطمینان به تولید یک مجموعه جذاب از تاریخ اسلام از منظر تیمی ایرانی را در ما نهادینه کرد. بدین ترتیب با ورود به داستان مسلم ابن عقیل(ع) و حضور کاراکتر مهران ایرانی در این فضا روایت خود را آغاز کردیم و با این کاراکتر رشد و نمو یافته در دامن «سفیر عشق» به موضوعات تاثیرگذار دیگر خواهیم پرداخت؛ از سوی دیگر خود شخصیت مسلم‌ابن عقیل(ع) و چرخش‌های روایی درونی این روایت غم‌انگیز تاریخی همواره برای من از دوران کودکی جذاب بوده و با بستن چشمان خود، حال و هوای آن را تصویر می‌کردم. با پخش سریال «مختارنامه» و پرداخت بی‌نظیر جناب میرباقری به این داستان، نسبت به تولید یک بازی رایانه‌ای بر مبنای روایت حضور مسلم‌ابن عقیل(ع) در کوفه مطمئن شدم. 
* روایت صحیح از حوزه تاریخ اسلام حساسیت‌ها و پیچیدگی‌های خاصی دارد؛ ساخت بازی رایانه‌ای با این محوریت سخت نبود؟
بی‌تردید این یکی از سخت‌ترین بخش‌های تولید بازی «سفیر عشق» بود، به همین دلیل در ۲ سال اول ضمن پیشبرد فرآیند پیش‌تولید، یک تیم تحقیقاتی حرفه‌ای روی داستان و مستندات تاریخی آن کار کرد و در نهایت متون تدوین شده به رویت و تایید مراجع عالی رسید تا ضمن خلق یک اثر بی‌نظیر در حوزه فنی بازی‌های رایانه‌ای ایرانی و حتی خاورمیانه، یک تجربه مستند و قابل اتکا نیز به مخاطب تقدیم شود. 
* چه تمهیداتی برای ارائه یک تصویر دقیق در خلال بازی رایانه‌ای اندیشیده بودید؟
ترکیب دقیقی از تاریخ و داستان؛ بدین ترتیب که جهت حفظ انسجام اثر، یک خط تاریخی در بازی «سفیر عشق» وجود دارد اما برای همراه کردن مخاطب و رسیدن به اصل سرگرم‌کننده بودن که بی‌تردید وظیفه اصلی یک بازی رایانه‌ای است، روایتی جذاب از دید مهران ایرانی که کاراکتری کاملا خیالی است، طراحی و در اثر پیاده‌سازی شد. 
* فکر می‌کنید بازی رایانه‌ای با این محوریت چقدر در شناخت صحیح تاریخ اسلام و شخصیت‌های مهم آن اثرگذار است؟
یک اصل مهم همراه شدن مخاطب با اثر است، هر چقدر مخاطب با اثر همراه شود، تاثیرگذاری آن نیز بیشتر خواهد بود. سفیر عشق تمام تلاش خود را بر ارائه لحظاتی سرگرم‌کننده، با کیفیتی در استاندارد بین‌المللی و چشم‌نواز کرده است تا مخاطب ضمن لذت بردن از بازی، در لایه‌های دوم و سوم محتوا با مفهوم این اثر فاخر اسلامی نیز آشنا شود و همزادپنداری صحیحی را به دست آورد. 
* با توجه به اینکه سیر تاریخی قسمت دوم این بازی به وقایع کربلا خواهد پرداخت، کربلا را از چه زاویه‌ای قرار است روایت کند؟
قسمت دوم این اثر به شکل‌گیری قیام مختار ثقفی می‌پردازد و در قالب چند گذشته‌نمایی، به حوادث کربلا به صورت غیرمستقیم و از دید مختار خواهیم پرداخت؛ یک روایت منسجم که مخاطب را این بار بسیار بدیع با این موضوع همراه خواهد کرد. کربلا، غربت و ظلم ۳ کلید واژه اثر فصل قیام هستند که در نسخه سوم (فصل انتقام) به کربلا، خونخواهی و تقاص خواهیم پرداخت.
* با وجود پیوست‌های مهم فرهنگی و دینی در این بازی و اهمیت جذب مخاطب برای دریافت این محتوا، «سفیر عشق» چه ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که باعث می‌شود نوجوانان و جوانان سراغ آن بروند؟
رعایت تمام استانداردهای روز تولید بازی‌های رایانه‌ای اعم از انتخاب یک ژانر محبوب (اکشن شمشیر بازی) تا کاراکترهای متنوع، انیمیشن‌های نرم و روان موشن کپچر، سینماتیک‌های متنوع، قابلیت ارتقای سلاح و سلاح‌های متعدد همراه با قابلیت‌های ویژه و مکانیک‌های متنوعی نظیر پلتفرمینگ، مخفی‌کاری، اسب‌سواری و... مخاطب را برای چند ساعت با خود همراه خواهد کرد. 
* فکر می‌کنید برای ساخت بازی رایانه‌ای با این کیفیت در کشورمان چه کمبودها و مشکلاتی وجود دارد؟
بی‌تردید حمایت‌های مالی و ایجاد زیرساخت‌های مناسب جهت تبلیغ، توزیع و عرضه اثر، از مهم‌ترین کمبودهای صنعت بازی‌های رایانه‌ای در کشور است که اگر به آن توجه شود می‌تواند برای کشور چه از لحاظ فرهنگی و چه محتوایی تاثیرگذار باشد.
 
انتهای پیام/ک

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد