سرویس: خواندنی ها
کد خبر: 48871
|
08:58 - 1399/08/27
نسخه چاپی

آموزش محاسبه ی محیط دایره

آموزش محاسبه ی محیط دایره
فرمول بدست آوردن محیط دایره برابر است با حاصلضرب قطر در عدد پی است. اما شما می توانید با داشتن شعاع محیط دایره را محاسبه کنید.

به گزارشايلام بيدار، دایره از اشکال هندسی اصلی است، که برای هر کسی پیش می آید که بخواهد محیط و یا مساحت آن را بدست آورد. به اندازه ی دور تا دور هر شکل، محیط می گویند. 

 

نحوه محاسبه محیط دایره :

برای محاسبه ی محیط دایره اندازه ی قطر دایره را داشته باشید. اگر به شما اندازه ی شعاع دایره دادند و محیط را خواستند. همانطور که همه می دانید قطر 2 برابر شعاع می باشد، باید اندازه ی شعاع را 2 برابر کنید و با عدد π ضرب کنید.

 

عدد π حدودا 3/14 است.

 

اغلب اوقات قطر دایره را با حرف d نشان می دهند و شعاع را به حرف r و محیط را با حرف c که با این وجود می توان از فرمول زیر برای بدست آوردن محیط استفاده کرد.

 

1) c= d × π

2) c= (2×r)× π

محیط دایره = عدد π × قطر دایره

 

محیط دایره,محاسبه ی محیط دایره

روش های بدست آوردن محیط دایره

 

اگر مساله ای پیچیده تر به شما دادند و محیط را از ما خواستند به این صورت که بخواهید زمینی به شکل دایره با شعاع 4 متر را حصار بکشید. اما این حصار را در با فاصله ی 1 متر بیشتر می کشید به چند متر حصار احتیاج دارید.

 

 

4+1=5  شعاع

5×2=10  قطر

3/14×10=31/4  محیط دایره که برابر است با مقدار حصاری که لازم دارید.

 

 

حدودا به 31/4 متر حصار احتیاج دارید.

 

بدست آوردن قطر دایره از روی محیط دایره 

بعضی مواقع محیط دایره را می دهند و از شما می خواهند که قطر و یا شعاع دایره را بدست آورید که می توانید از راه حلی که در تصویر زیر آمده است استفاده کنید. که قطر بدست می آید و تقسیم بر 2 کنید و شعاع بدست می آید. به این صورت است که اندازه ی محیط را بر 3/14 که همان عدد پی (π) است تقسیم کنید اندازه ی قطر بدست می آید. برای بدست آوردن شعاع اندازه ی قطر را تقسیم بر 2 کنید.

 

فرمول محیط دایره, آشنایی با فرمول محیط دایره

فرمول بدست آوردن قطر از روی محیط دایره

 

محاسبه محیط نیم دایره

نیم دایره از یک منحنی و یک خط صاف که قطر  است، تشکیل می‌شود. برای محاسبه محیط نیم دایره، به فرمول دیگری نیاز داریم. محیط نیم دایره نصف محیط دایره به اضافه‌ یک قطر است؛ بنابراین تنها کافی است محیط دایره کامل را تقسیم بر دو و با قطر جمع کنید، فرمول نهایی به صورت زیر است:

 

C= ½ (π x d) + d

 
انتهای پیام/ک

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب