سرویس: سیاسی
کد خبر: 48744
|
07:09 - 1399/08/20
نسخه چاپی

امیرعبداللهیان:

امنیت افغانستان را امنیت خود و منطقه می‌دانیم

امنیت افغانستان را امنیت خود و منطقه می‌دانیم
مدیرکل امور بین الملل مجلس در دیدار نماینده ویژه سازمان ملل متحد در افغانستان گفت: ما امنیت افغانستان را امنیت خود و منطقه می دانیم و از هرگونه اقدام سازمان ملل در جهت ایجاد امنیت و صلح در این کشور مهم همسایه حمایت می کنیم.

به گزارشايلام بيدار، به نقل از خانه ملت، دبورا لاینز نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در افغانستان ظهر امروز دوشنبه (۱۹ آبان) با حسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس و‌ مدیرکل امور بین الملل دیدار و گفتگو کرد.

امیرعبداللهیان در این دیدار با اشاره به حمایت های مستمر جمهوری اسلامی ایران از مردم کشور دوست و برادر افغانستان و جایگاه مهم افغانستان در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران گفت: عبور افغانستان از وضعیت موجود قطعا با همکاری کشورهای همسایه و تاثیر گذار منطقه و کنشگران جهانی ممکن خواهد بود. 

وی افزود: از قانون اساسی افغانستان و ساختارهای دموکراتیک موجود باید در راستای مذاکرات بین الافغانی حفاظت شود.

امیرعبداللهیان با اشاره به  تحرکات اخیر رهبران و گروه‌های تروریستی به ویژه داعش در افغانستان گفت: متاسفانه آمریکا از شرایط افغانستان سوء استفاده می کند تا جایی که برخی نظامیان آمریکایی به قاچاق گسترده مواد مخدر از فرودگاه بگرام مشغولند در حالی که به ظاهر خود را از حامیان روند صلح معرفی می نمایند.

وی در ادامه افزود: ما امنیت افغانستان را امنیت خود و منطقه می دانیم و از هرگونه اقدام سازمان ملل در جهت ایجاد امنیت، صلح و رفاه در این کشور  مهم همسایه حمایت می کنیم.

امیرعبداللهیان با اشاره به برگزاری سه نشست پارلمانی کشورهای همسایه افغاستان در اسلام آباد، تهران و استانبول گفت: روسای مجالس و اعضای پارلمان های کشورهای همسایه افغانستان نیز  سهم مهمی در جهت کمک به روند صلح، امنیت و ثبات در افغانستان دارند.

 دبورا لاینز نیز در این دیدار با اشاره به پیشینه همکاری جمهوری اسلامی ایران و یوناما در حمایت از روند صلح در افغانستان گفت: ایران به عنوان همسایه افغانستان و یک کشور استراتژیک ‌تاثیرگذار در منطقه، همواره کمک های شایانی در حمایت از مردم افغانستان داشته است.

وی افزود: حمایت‌های ایران از مهاجرین و آوارگان افغان و کمک به ایجاد راه و تامین انرژی افغانستان قابل تقدیر است.

 دبورا لاینز در ادامه به شرایط حساس افغانستان و دوران گذار امنیتی و اقتصادی در این کشور اشاره کرد و گفت: ما به کمک همه احزاب، طرفها، کشورهای همسایه و سازمان های بین المللی برای برقراری صلح و ثبات در افغانستان و بهبود شرایط اقتصادی برای ایجاد انگیزه در میان مردم این کشور نیاز داریم به ویژه اینکه شرایط همه گیری کووید 19 از لحاظ اقتصادی مشکلات این کشور را دو چندان کرده است.

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در افغانستان ضمن اشاره به گفتگوهای صلح افغانستان به برخی مشکلات اشاره نمود و گفت: این انتظار وجود دارد که بازیگران منطقه ای و کشورهای همسایه به پیشبرد هر چه بیشتر و بهتر روند مذاکرات کمک نمایند.

وی در پایان ضمن آرزوی بهبودی هرچه سریع تر برای رئیس مجلس شورای اسلامی از بیماریکرونا، از ابتکار مجلس شورای اسلامی و پارلمان های همسایه افغانستان در برگزاری نشست پارلمانی کشورهای همسایگان افغانستان تقدیر نمود و گفت: شعار این نشست که راه مبارزه با تروریسم از طریق فقرزدایی و توسعه در منطقه و به ویژه افغانستان می گذرد، ایده ای بسیار قوی و پسندیده است.

انتهای پیام/ک

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب