سرویس: خواندنی ها
کد خبر: 48728
|
08:11 - 1399/08/19
نسخه چاپی

هشت نوع جراحی شانه

هشت نوع جراحی شانه
شانه انعطاف پذیرترین مفصل بدن است. در حالی که این انعطاف پذیری به شما امکان می دهد بازو را در جهات مختلف حرکت دهید ، اما باعث می شود شانه به ویژه در برابر آسیب پذیری آسیب پذیر باشد.

به گزارشايلام بيدار، جراحی ممکن است یک روش درمانی ایده آل برای بسیاری از مشکلات شایع شانه باشد ، به ویژه مواردی که نمی توانند به درمان محافظه کارانه پاسخ دهند. این روش ها می توانند از روش های تهاجمی آرتروسکوپی با حداقل تهاجم (که در آن دامنه و ابزار جراحی از طریق برش سوراخ های کلیدی در شانه شما قرار داده می شود) گرفته تا جراحی های باز سنتی با استفاده از چاقوی جراحی و بخیه است. هر روش مزایا ، معایب ، محدودیت ها و کاربردهای مناسب خود را دارد.

 

1) آرتروسکوپی برای سندروم گیرافتادگی شانه

یکی از رایج ترین دلایل جراحی شانه ، درمان سندرم گیرافتادگی شانه است. این وضعیتی است که در آن تاندون های روتاتور کاف شما به طور متناوب حین حرکت گرفتار و فشرده می شوند. این باعث آسیب تدریجی تاندون ها و همچنین بالشتک های داخل فضای مفصلی می شود.

 

سندرم گیرافتادگی شانه همچنین می تواند به عنوان التهاب تاندونیت روتاتور کاف و بورسیت توصیف شود. 

روش آرتروسکوپی مورد استفاده برای اصلاح سندرم گیرافتادگی شانه به عنوان یک فشار فشرده subacromial شناخته شده است. هدف از جراحی افزایش فاصله بین روتاتور کاف و بالای شانه (معروف به آکرومیون) است.

 

هنگام انجام رفع فشار زیر آکرومیال، جراح شما ممکن است بورسا را ​​به تنهایی یا برخی از سطح زیرین آکرومیون بر دارد. با انجام این کار فضایی برای سر خوردن روتاتور کاف ایجاد می شود بدون اینکه بین استخوان محکم شود.

این روش جراحی ممکن است به صورت جداگانه یا به عنوان بخشی از جراحی روتاتور کاف انجام شود. 

 

2) آرتروسکوپی تعمیر SLAP

پارگی اسلپ آسیب به لبه از غضروف هستند که گرداگرد سوکت شانه (شناخته شده به عنوان لابروم) است. 

اصطلاح SLAP مخفف "Superior Labrum Anterior and Posterior" است. بنابراین پارگی SLAP در قسمت جلویی (قدامی) و پشت (خلفی) لابروم اتفاق می افتد. این قسمت از اندام از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا به عنوان نقطه اتصال تاندون عضله دوسر عمل می کند. 

 

از جراحی آرتروسکوپی ممکن است برای برگرداندن ناحیه بازو به موضع خود در لبه سوکت شانه استفاده شود. پس از جابجایی مجدد ، بخیه استخوان را در غضروف محکم می کند. اگر آسیب به تاندون عضله دوسر بازو گسترش یابد ، ممکن است نیاز به جراحی اضافی باشد.

 

جراحی پارگی تاندون شانه, جراحی کتف و شانه

جراحی شانه

 

3) آرتروسکوپی برای دررفتگی شانه

آسیب دررفتگی شانه هنگامی رخ می دهد که توپ مفصل شانه از سوکت خارج شود. 

در ورزشکاران جوان ، آسیب معمولاً در لابروم رخ می دهد . برای تثبیت شانه بعد از دررفتگی ، نوعی جراحی که به ترمیم بنکارت معروف است  می تواند لابروم را به کپسول مفصل متصل کند تا توپ را در جای خود نگه دارد.

 

موارد دیگر شامل سستی کلی رباط های شانه است که می تواند منجر به بی ثباتی چند طرفه شانه شود. این می تواند باعث شود مفصل شانه به راحتی از سوکت خارج شود. برای سفت شدن کپسول مفصل از جراحی استفاده می شود.

 

دررفتگی های مکرر می تواند منجر به آسیب شدید شانه شود و برای ثابت ماندن مفصل نیاز به جراحی اساسی دارد. در حالی که چندین روش مختلف برای دستیابی به این هدف وجود دارد ، اما این روش ها معمولاً با قرارگیری مجدد استخوان در اطراف شانه برای نگه داشتن توپ با ایمنی بیشتر در جای خود انجام می شود.

 

4) آرتروسکوپی برای شانه ی یخ زده

شانه یخ زده دومین علت شایع آسیب دیدگی شانه در کنار پارگی روتاتور کاف است. در حالی که این بیماری معمولاً با روشهای غیر جراحی قابل درمان است ، موارد نادری وجود دارد که نیاز به درمان جراحی است.

 

وقتی شانه یخ زده ایجاد می شود ، کپسول اطراف مفصل شانه محکم و منقبض می شود. هدف از جراحی شل شدن بافت منقبض شده است تا باعث شود شانه آزادتر حرکت کند. این کار معمولاً با برش کپسول تا انتهای توپ شانه انجام می شود. این امر می تواند از نظر فنی چالش برانگیز باشد زیرا فضای داخل اتصال بسیار تنگ خواهد بود. 

چالش دیگر این است که به محض برش کپسول ، بدن می خواهد بافت اسکار جدیدی ایجاد کند. فیزیوتراپی تهاجمی برای بازگرداندن دامنه کامل حرکت شانه ضروری است.

 

5) تعمیرات روتاتور کاف

یکی از متداول ترین روش های جراحی برای شانه ، ترمیم روتاتور کاف است. روش های زیادی برای انجام این کار وجود دارد و اکثر جراحان تکنیک های مورد نظر خود را دارند.

هدف از جراحی شناسایی قسمت آسیب دیده روتاتور کاف و تمیز کردن و اتصال مجدد هرگونه تاندون پاره یا آسیب دیده است. پس از یافتن بافت سالم ، جراح از روش های مختلفی برای بازگرداندن تاندون بدون کشش بیش از حد بافت های باقی مانده استفاده خواهد کرد.

 

روش سنتی که ترمیم کاف روتاتور باز نامیده می شود ، شامل یک برش جراحی به طول چندین اینچ برای جدا شدن عضله اطراف و ترمیم مستقیم روتاتور کاف است. تکنیک جدیدتر از نظر آرتروسکوپی ، معمولاً در آسیب های کوچکتر ، انجام می شود.

 

یک نسخه ترکیبی نیز وجود دارد ، بنام تعمیر روتاتور کاف مینی باز ، که در صورت آسیب زیاد قابل استفاده است. این شامل قرار دادن لنگرهایی در استخوان شانه است که می توان تاندون ها را به راحتی با بخیه دوباره به آن متصل کرد.

 

ممکن است شرایطی وجود داشته باشد که تعمیر امکان پذیر نباشد. جداسازی های گسترده ، که به پارگی های بزرگ روتاتور کاف معروف است ، به سختی قابل بازیابی است زیرا بافت ها می توانند مانند یک نوار لاستیکی جمع شوند و مرگ سریع سلول (آتروفی) را تجربه کنند.

 

جراحی پارگی تاندون شانه, جراحی کتف و شانه

انواع جراحی شانه 

 

6) ترمیم مفصلی آکرومیوکلاویکولار (AC)

مفصل آکرومیو کلاویکولار که معمولاً به عنوان مفصل AC شناخته می شود محل اتصال انتهای ترقوه و آکرومیون است. مشکلات مختلفی می تواند در مفصل AC ایجاد شود. 

 

اولین مورد این است که می تواند فرسوده شود. این می تواند در نتیجه آرتروز ، معمولاً در محل ضربه قبلی رخ دهد. همچنین می تواند به دلیل آسیب استفاده مکرر ، مانند وزنه برداری (وضعیتی که به عنوان استئولیز دیستال ترقوه شناخته می شود ) ، بدتر شود.

 

در صورت بروز هر یک از این شرایط ، ممکن است جراحی باز برای برداشتن انتهای استخوان یقه و گسترش فضای مفصل AC انجام شود. 

ناپایداری همچنین می تواند در مفصل AC رخ دهد و باعث آسیب دیدگی رباط هایی شود که ترقوه را به انتهای تیغه شانه متصل می کنند. این در نهایت می تواند منجر به جدا شدن شانه شود. در حالی که جدایی شانه اغلب غیر جراحی قابل درمان است ، موارد شدید ممکن است نیاز به جراحی برای ترمیم یا بازسازی رباط هایی که از انتهای ترقوه پشتیبانی می کنند ، داشته باشد.

 

7) جایگزینی شانه

جراحی تعویض شانه به طور معمول برای آرتروز پیشرفته مفصل شانه اختصاص دارد اما می تواند برای شکستگی های پیچیده و سایر مشکلات قابل ترمیم با سایر روش ها نیز استفاده شود. یک تعویض شانه معمولی جایگزین مفصل توپی و سوکت با یک توپ مصنوعی ساخته شده از فلز و یک سوکت ساخته شده از پلاستیک می شود. 

 

در مواردی که فقط قسمت بالای استخوان بازو شکسته باشد یا سوکت شانه آرتروز همچنان سالم باشد ، ممکن است یک جایگزینی جزئی ، معروف به  همی آرتروپلاستی ، باشد. همی آرتروپلاستی فقط توپ شانه را جایگزین می کند و سوکت را دست نخورده می گذارد.

 

گزینه دیگر تعویض شانه معکوس است. همانطور که از نام آن مشخص است ، جراحی موقعیت توپ و سوکت را معکوس می کند به طوری که توپ تعویض شده به جایی که سوکت بود و سوکت تعویض شده به جایی که توپ بود ، برود. این جراحی می تواند یک مزیت مکانیکی برای افرادی که بیماری به نام آرتروپاتی پارگی چرخاننده کاف دارند که در آن لابروم و روتاتور کاف به شدت آسیب دیده است ، فراهم کند.

 

جراحی پارگی تاندون شانه, جراحی کتف و شانه

عمل جراحی شانه

 

8) جراحی تاندون عضله دو سر بازو

عضله دوسر عضله در جلوی بازو قرار دارد. در انتهای بالایی یک تاندون قرار دارد ، به نام سر بلند دوسر ، که با عبور از کاف روتاتور و چسباندن عضله به شانه ، عضله را به شانه متصل می کند. این رابطه پیچیده باعث می شود که سر طولانی عضله دو سر عضو یک هدف مشترک برای مشکلات شانه باشد.

 

جراحی تاندون عضله دوسر بازویی می تواند به صورت جداگانه یا به عنوان بخشی از ترمیم کاف روتاتور انجام شود. به طور کلی دو روش استفاده می شود. یکی قطع اتصال تاندون در داخل مفصل شانه و اتصال مجدد آن در خارج از مفصل شانه.

 

دیگری که تنوتومی نامیده می شود ، به راحتی تاندون را قطع می کند و اجازه می دهد تا از بازو عقب برود. اگرچه ممکن است تصور کنید که انجام این کار بر قدرت و عملکرد عضله دوسر بازو تأثیر می گذارد ، اما تعداد زیادی از ورزشکاران حرفه ای که تحت عمل تنوتومی قرار گرفته اند و به کار شغلی خود برگشته اند ، اغلب سریعتر از آن است که اگر دوباره تحت عمل جراحی قرار بگیرند.

 

خطرات و عوارض جراحی شانه

همه این روشهای جراحی می توانند با خیال راحت و موثر انجام شوند اما خطری ندارند. در حالی که عوارض غیرمعمول است ، ممکن است شامل عفونت ، زخم شدن بافت (فیبروز) و سپسیس باشد. مراقبت و توانبخشی مناسب پس از جراحی می تواند خطر عوارض را کاهش دهد.

 

قبل از هرگونه جراحی ، با جراح خود در مورد خطرات و مزایای این روش و نتایج مورد انتظار صحبت کنید. از آنجا که بیشتر جراحی های شانه انتخابی است ، وقت خود را برای انتخاب آگاهانه اختصاص دهید و در صورت لزوم نظر دیگر پزشکان را جویا شوید. مهم این است که انتظارات خود را مدیریت کنید و درک کامل آنچه در طول توانبخشی پس از جراحی از شما نیاز است ، داشته باشید.

انتهای پیام/ک

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد