سرویس: فرهنگ و هنر
کد خبر: 48613
|
09:42 - 1399/08/14
نسخه چاپی

حجت الاسلام رفیعی:

شربت رقیق به مخاطب می‌دهیم

شربت رقیق به مخاطب می‌دهیم
حجت الاسلام رفیعی به تاثیر فیلم ها و سریال ها در پیشبرد دین اشاره کرد و مجموعه های «یوسف پیامبر(ع)» و «امام علی(ع)» را از جمله آنها دانست.

به گزارشايلام بيدار، حجت الاسلام رفیعی در گفت‌وگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس، طلبگی یا همکاری با امام عصر(عج)، را  همواره در طول تاریخ، از سخت‌ترین و دشوارترین مشغله‌ها دانست.

موضوع سخنرانی ها را با نیاز مخاطب مشخص می کنم

وی همچنین در پاسخ به این سوال که موضوع سخنرانی های خود در محافل عمومی را چگونه انتخاب می کند؟ گفت: موضوع سخنرانی را به توجه به نیاز مخاطب مشخص می کنم، یعنی اینکه اول اینکه مشخص می کنم مخاطب کیست و نیازش چیست و در چه جامعه ای زندگی می کند، در واقع از روستا تا دانشگاه می تواند فضای تبلیغ و نیاز مخاطب باشد و ما باید مشخص کنیم در چه فضایی می خواهیم صحبت کنیم.

وی همچنین تاکید کرد که متن هر سخنرانی باید به گونه ای باشد که از افراد کم سواد و بی سواد تا به عنوان مثال یک پزشک یا استاد دانشگاه باید مفهوم سخنان را درک کنند، توضیح داد: در هر سخنرانی ما اول مواد اولیه را تهیه می کنیم، از روایات و آیات قرآن تا مسائل تاریخی که درباره موضوع مورد نظر در دست داریم چندتای آن را  که مربوط به بحث است انتخاب می کنیم و متناسب با مخاطب آن را بیان می کنیم.

شربت رقیق به مخاطب می دهیم

حجت الاسلام رفیعی ادامه داد: غالبا آن سخنرانی را رقیق می کنم یعنی  آن متن را از 10 آیه در دسترس، یک آیه بیان می کنم و از احادیث یک حدیث و در ادامه هم مثال های عرفی می آورم مثل یک فردی که شربتی درست می کند و سپس آن را رقیق می کند ما هم دقیقا این کار را می کنیم اول آنچه که خاص مخاطب است را تهیه می کنیم و سپس با توجه به مخاطب و روحیات وی آن را رقیق می کنیم.

این استاد حوزه و دانشگاه همچنین درباره اینکه آیا منبر در دنیای امروز با توجه به پیشرفت تکنولوژی هنوز خاصیت خود را دارد و تاثیرگذار است؟ تصریح کرد: پیشرفت تکنولوژی هیچ منافاتی با پذیرش مردم از سخنرانی و وعظ ندارد، حتی منبر مخاطبش هم بیشتر شده است، ما الان می بینیم که نه تنها در ایران، سید حسن نصرالله سخنرانی می کنند و ملت پای سخنان ایشان می نشینند. در مکه مکرمه همینطور، در مسجد الحرام در کربلا و دیگر اماکن مقدسه همینطور.

فضای مجازی نتوانست جای منبر را بگیرد

وی افزود: بعنوان مثال شما در ایام ماه رمضان و شبهای قدر دیدید که به هیچ وجه رسانه های مجازی نتوانستند جای مسجد و منبر را برای مردم پر کند در واقع مردم در مناسبتهای مذهبی و سنتی به دنبال اجرای مراسم سنتی هستند، شما در شب 21 ماه رمضان دیدید که جمعیت های زیادی از مردم آمدند در صحن های حرم رضوی و پای منبر نشستند و  به سخنرانی گوش دادند در واقع پیشرفت تکنولوژی منافاتی با اقبال مردم به منبر ندارد بلکه با  پیشرفت انواع رسانه، کارکرد منبر و وعظ کمرنگ تر نشده است.

اظهارنظر آیت الله مکارم شیرازی درباره سریال «یوسف پیامبر(ع)»

حجت الاسلام رفیعی درباره اینکه آیا فیلم ها و سریال ها هم می توانند در پیشبرد موضوعات مذهبی تاثیرگذار باشند؟ گفت: سریال و فیلم تاثیر بسیار زیادی در پیشبرد دین دارد و من به این موضوع معتقدم، بعنوان مثال آیت الله مکارم شیرازی درباره سریال حضرت یوسف پیامبر(ع) به من فرمودند این سریال بیش از سایر رسانه ها این سوره را تفهیم کرد و من هر وقت این سریال را می بینم برای آقای سلحشور دعا می کنم.

وی عنوان داشت: در فیلم امام علی علیه السلام هم می توانیم چنین کارکرد مثبتی را ببینیم، در واقع فیلم رسانه بسیار قوی برای انتقال مفاهیم دینی است. یا مثلا در سریال پایتخت، وقتی ما نقی معمولی را می بینیم که سرمزار مادرش، می رود با او درد دل می کند و فاتحه می خواند یا با تمام مشکلات از پدر پیرش مراقبت می کند و به او با احترام رفتار می کند، به خوبی می بینیم که مفهوم دینی احترام به والدین را بیننده منتقل می کند.

انتهای پیام/ک

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب