سرویس: فرهنگ و هنر
کد خبر: 48383
|
07:39 - 1399/08/06
نسخه چاپی

دلایل پایین آمدن میل ازدواج در پسرها

دلایل پایین آمدن میل ازدواج در پسرها
کارشناس مسائل ازدواج در برنامه «بدون توقف» با اشاره به حدود شرعی رابطه دختر و پسر دلایل پایین آمدن میل ازدواج در پسرها را برشمرد.

به گزارشايلام بيدار، "حمید حبشی"، کارشناس مسائل ازدواج در برنامه «بدون توقف» که چهارم آبان‌ماه از شبکه سه سیما پخش شد به بررسی روابط دختر و پسر از نگاه شرعی و احکام و حریم الهی پرداخت و گفت: رابطه بین دو جنس سه حریم دارد که خداوند برای بنده با خودش، پروردگارش و هستی قرار داده که اگر بخواهد مؤمنانه و شرعی عمل کند حفظ این سه حریم بر او واجب است.

حبشی با اشاره به اینکه روابط دختر و پسر را از سه منظر می‌توان بررسی کرد، به تحلیل این موضوع از منظر شرعی، اجتماعی و منظر روان‌شناختی و آثاری که به واسطه وجود این روابط می‌تواند دامن افراد را بگیرد پرداخت.

جسم و روح متعلق به خدا است پس روابط باید در حدود الهی باشد

وی در ادامه یادآور شد: از منظر شریعت خداوند سه حریم را برای انسان مقرر فرموده یک حریم مخصوص پروردگار است، اگر خداوند جسم و روحی را در اختیار ما گذاشته این اختیار خداوند را نفی نمی‌کند چون خالق اوست و من این جسم و روح را به عنوان امانت در اختیار دارم، لذا شما نمی‌توانید خودکشی کنید. در نگاه حریم اول خودکشی حرام است چرا که نمی‌توانید بگوئید جسم و عمر من است زیرا در تملک پروردگار است. لذا تنها رضایت خانم و آقا برای برقراری ارتباط ملاک نیست و باید اجازه الهی باشد، اینکه آقا و خانمی دوست دارند رابطه داشته باشند آیا این حد الهی را نفی می‌کند؟ نه، چون حریم الهی در جای خود قرار دارد و اگر خانم و آقا به آغوش هم بروند خداوند می‌گوید: تو مالک بدن خودت نیستی تو امانتدار آن هستی.

ورود بی اجازه به حریم افراد از منظر شرع

این کارشناس مسائل ازدواج با اشاره به اینکه حریم دوم مربوط به خداوند و بنده است، عنوان کرد: یعنی این رابطه باید با اجازه طرف مقابل باشد و من بدون اجازه نمی‌توانم وارد حریم شخص دیگری شده و مزاحم او شوم و حریم سومی هست که من آن را از منظر عشق خداوند به بنده‌اش می‌بینم چون اجازه داده که آن حریم را بنده بگذارد و آن تعیین مهریه است و در آن محدودیتی هم نگذاشته است. اگر کسی حریم اول را شکست مثلا با اینکه گفته شده خودارضایی حرام است، این کار را انجام داد و بعد توبه کرد خداوند می‌فرماید حریم اول را شکستی اما توبه‌ات را می‌پذیرم اما اگر مهریه را نداد، چون مال بنده است اگر بارها هم توبه کند نمی‌پذیرد و در حریم سوم قاطع و محکم ایستاده و نمی‌بخشد.

حدود روابط دختر و پسر از نظر شرع اسلام

مدرس دوره‌های ازدواج دانشجویی با تأکید بر اینکه رابطه دختر و پسر نیز این سه حریم را داراست، بیان کرد: رابطه بین دو جنس این سه حریم را دارد، یکی اینکه نیت و میل دو آدم کفایتی از حریم پروردگار نمی‌کند و نمی‌توانند بگویند ما خشنود بودیم پس خدا هم باید حلال کند، خدا که مالک بدن شماست برایش حدی گذاشته که شما اگر بخواهید مؤمنانه عمل کنید باید آن حد را رعایت کنید، قسمت دوم، ارتباطی است که بین حق بنده است، می‌خواهید ازدواج کنید باید خطبه خوانده شود، تا خطبه خوانده نشده و جواز الهی صادر نشده شما وارد حریم دوم نشدید، حالا این خانم اگر دوشیزه است با پدرش سطح رابطه‌ای دارد پس اجازه پدر واجب است این می‌شود حد بنده، بعد خانم باید مهریه بگذارد که این می‌شود حریم سوم.

احکام و حریم الهی اِعمال‌شدنی نیستند، تبیین‌ شدنی‌اند

این کارشناس مسائل ازدواج در ادامه اظهار کرد: این سه حریمی است که خداوند برای بنده با خودش، پروردگارش و هستی قرار داده که اگر بخواهد مؤمنانه و شرعی عمل کند حفظ این سه حریم بر او واجب است، پس وقتی از شرع حرف می‌زنیم نمی‌توانیم بگوئیم پیامک حرام است یا نه؟ اما موضوع این است که احکام و حریم الهی اِعمال‌شدنی نیستند، تبیین‌ شدنی‌اند و افراد باید با انتخاب خودشان به آنها روی بیاورند، دین و احکام دینی با اجبار که هیچ با اکراه هم پیش نمی‌رود، قرار نیست بگوئیم همه در این چارچوب قرار بگیرید.

دلایل پایین آمدن میل ازدواج در آقایان

حبشی در پایان با نگاهی به بررسی موضوع روابط دختر و پسر از منظر اجتماعی به دلایل پائین آمدن میل ازدواج در آقایان پرداخت و یادآور شد: در دهه اخیر بین شش تا ۱۶ درصد میل ازدواج در پسران پائین آمده که خود جوانان تنوع‌طلبی، وضعیت اقتصادی، کاهش مسؤلیت‌پذیری، پائین آمدن امید به زندگی، سربازی، انتظار امکانات مفصل، طولانی بودن شرایط دستیابی، طولانی بودن تحصیلات، نداشتن شغل از طرف پسر، نبودن تسهیلات و پشتیبانی اجتماعی و حاکمیتی و مواجهه با افراد مختلف و تنوع روابط و سختی انتخاب را از جمله دلائل این پائین آمدن رغبت به ازدواج می‌دانند.

انتهای پیام/ک

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد