سرویس: جهاد و مقاومت
کد خبر: 48345
|
07:03 - 1399/08/05
نسخه چاپی

شدت درگیری رژیم بعث با ایران در دومین سال جنگ

شدت درگیری رژیم بعث با ایران در دومین سال جنگ
جنگ هوایی میان ایران و عراق در ادامه آزادسازی‌های مناطق اشغال شده نسبت به درگیری‌های زمینی میان دو کشور، شدت بیشتری پیدا کرد.

به گزارشايلام بيدار، «آزادسازی سرزمین‌های ایران گام دوم: بستان» با عنوان فرعی «اوج‌گیری ترورهای کور؛ تشکیل دولت پس از بحران» شانزدهمین جلد از مجموعه روزشمار جنگ ایران و عراق است که وقایع روزهای ۱۵ مهر تا ۳۰ آذر ۱۳۶۰ را دربرمی‌گیرد.

این کتاب به قلم «علیرضا لطف‌الله زادگان» در ۱۲۰۸ صفحه مصور تدوین شده و توسط «مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس» منتشر شده است.

مطالعه روزهای جنگ تحمیلی به خصوص برای پژوهشگران و هنرمندانی که قصد ورود به این حوزه را دارند بسیار ضروری است و می‌تواند در خلق آثاری عاری از تحریف به آنها کمک کند.

 بخش پانزدهم این کتاب را در ادامه می‌خوانید:

جنگ‌های هوایی

«امروز (۳ آبان ۱۳۶۰) جنگ هوایی میان ایران و عراق نسبت به درگیری‌های زمینی میان دو کشور، شدت بیشتری داشت. درحالی‌که گزارش تحرکات زمینی میان نیروهای ایران و عراق درباره گلوله‌باران توپخانه‌ها، به‌ویژه در شهر آبادان و انهدام یک نفربر عراقی در جبهه اهواز بود، سایر گزارش‌ها، حکایت از درگیری‌های هوایی در جنوب و غرب کشور داشت.

به دنبال حمله روز گذشته هواپیماهای عراق به کاروان کشتی‌های تجاری در بندر ماهشهر، در اولین ساعات بامداد امروز، هواپیماهای ایرانی به اسکله‌های البکر و الامیه که بالگردهای عراقی از آن به‌عنوان یک پایگاه هوایی تاکتیکی استفاده می‌کنند، حمله کردند و در یک جنگ هوایی موفق شدند یک فروند بالگرد را در نزدیکی سکوی نفتی البکر و یک فروند میگ عراقی را در منطقه آبادان هدف قرار داده، سرنگون کنند.

ناوچه‌های نیروی دریایی نیز یک ناوچه موشک‌انداز عراقی «اوزا» را هدف قرار دادند و آن را غرق کردند. در همین حال، ۳ فروند هواپیمای عراقی در ساعت ۱۱:۵۰ از ارتفاع زیاد به شهر آبادان حمله و پشت هتل آبادان، اطراف فرودگاه، باند فرودگاه و بخشی از منطقه بریم را بمباران کردند. توپخانه‌های عراقی نیز شهر آبادان را گلوله‌باران کردند که از خسارت‌های واردشده این دو اقدام گزارشی نرسیده است.

در این روز همچنین یک جنگنده میگ عراقی، یک بالگرد کبرا را در باختران هدف قرار داد که این بالگرد در آسمان آتش گرفت و سقوط کرد و دو خلبان آن نیز به شهادت رسیدند. یک فروند بالگرد جت رنجر نیز که به همراه بالگرد کبرا پرواز می‌کرد، براثر سرایت آتش از بالگرد کبرا، دچار آتش‌سوزی شد که خلبان آن توانست بالگرد را تا نزدیکی زمین هدایت کند، ولی در آخرین لحظات، به زمین اصابت کرد و منهدم شد، ولی خلبان آن زنده ماند.

در جبهه‌های زمینی و در مناطق جنوب نیز یک خودرو نفربر شناسایی عراقی هنگام عبور از جاده «سیدعبود» در شمال غربی اهواز، به مین ضدتانکی که نیروهای اطلاعات سپاه خوزستان کار گذاشته بودند، برخورد کرد و ۱۱ تن از سرنشینان آن به هلاکت رسیدند. سرنشینان این نفربر یک سرگرد، یک ستوان یکم، یک درجه‌دار و هشت سرباز بودند.

از اولین ساعات بامداد امروز، نیروهای هیز بیان و هیز پیشوای حزب دمکرات کردستان ایران در عملیاتی غافلگیرانه به پایگاه ارتش در روستای «بیک آقا» در ۲۷ کیلومتری شمال بوکان که روی تپه «حسین مامه» در محور بوکان - میاندوآب قرار داشت، حمله کردند.

در ساعات اولیه این عملیات که نیروهای خودی غافلگیر شده بودند، ۱۸ تن از سربازان پایگاه شهید، هفت تن زخمی و هفت تن نیز به گروگان گرفته شدند. نیروهای مهاجم تعدادی اسلحه انفرادی را نیز به غنیمت بردند. در این عملیات، ۵ تن از مهاجمان کشته و تعدادی نیز زخمی شدند.

رادیو صدای کردستان درباره این عملیات و نتایج آن اعلام کرد: «شب چهارم آبان ماه، در یک عملیات هماهنگ، نیروهای هیز بیان و هیز پیشوا، پایگاه نظامی ارتش در ارتفاعات حسین مامه در مسیر بوکان - میاندوآب را مورد حمله قرار دادند و تا نزدیک‌ترین سنگرهای دشمن پیش رفتند. در این حمله شجاعانه که از ساعت ۱۲ شب تا ۱:۳۰ بامداد ادامه داشت، زاغه مهمات دشمن براثر آتش شدید پیش‌مرگان منفجر و پایگاه مذکور به‌کلی ویران شد و به تصرف جانبازان حزب دمکرات کردستان درآمد.

همچنین چهار قبضه آر.پی.جی، یک قبضه تفنگ ۱۰۶، یک قبضه خمپاره‌انداز ۸۱ میلی‌متری و یک دستگاه خودرو زیل ارتشی به‌کلی منهدم شد. در این حمله شجاعانه، ۲۴ تن از نیروهای دشمن کشته و هشت تن دیگر به اسارت پیش‌مرگان قهرمان درآمدند که دو تن از آنها براثر شدت جراحات واردشده از پای درآمدند.

براساس این گزارش، در میان کشته‌شدگان، فرمانده پایگاه به نام ستوان دوم «عادی صفا» نیز به چشم می‌خورد. ضمناً پیش‌مرگان ۱۲ قبضه تفنگ ژ۳، دو قبضه تفنگ کلاشینکف، یک قبضه تیربار ژ۳ و یک قبضه سلاح کمری نیز به غنیمت گرفتند. در این حمله شجاعانه باکمال تأسف سه تن از پیش‌مرگان هیز بیان و دو تن از پیش‌مرگان هیز پیشوا به شهادت رسیدند.

امروز در مناطق غرب و شمال غرب کشور عناصر مسلح غیرقانونی دست به اقداماتی علیه مردم و نیروهای دولتی زدند که اجرای کمین، مین‌گذاری، حمله به منزل یک پیش‌مرگ کرد، غارت یک مغازه و به نمایش درآوردن اسیران شهربانی دریکی از روستاهای پیرانشهر از مهم‌ترین آنها بود.

نیروهای مسلح غیرقانونی در منطقه «جینان» (در ۳۰ کیلومتری شرق سقز در محور دیواندره به سقز) عملیات کمینی بر سر راه نیروهای سپاه که درحال بازگشت از عملیات گشت و شناسایی به شهر سقز بودند، اجرا کردند که با هشیاری نیروهای سپاه و رسیدن به‌موقع نیروهای ژاندارمری، ۱۶ تن از مهاجمان کشته یا زخمی شدند که جنازه پنج تن از آنان در منطقه باقی مانده است.

در این درگیری، شش قبضه انواع اسلحه نیز به دست نیروهای خودی افتاد. در پایان این درگیری که از ساعت ۱۵ تا ۱۸:۳۰ طول کشید، شش تن از افراد سپاه و سه تن از افراد ژاندارمری نیز زخمی شدند که حال عمومی آنها رضایت‌بخش اعلام شده است.

در جاده کامیاران ـ شاهینی، یک مینی‌بوس سپاه به مینی که نیروهای حزب دمکرات کار گذاشته بودند، برخورد کرد و منهدم شد. در این حادثه سه تن شهید و پنج تن زخمی شدند. نیروهای مسلح غیرقانونی در سنندج با حمله به منزل یکی از پیش‌مرگان کُرد مسلمان که با جمهوری اسلامی همکاری داشت، او و همسرش را مجروح کردند.

همچنین ۵۰ تن از افراد حزب دمکرات به روستای «حسن‌آباد» سنندج حمله کردند و تمام کالاهای موجود در یکی از مغازه‌های روستا را به غارت بردند. امروز نیروهای حزب دمکرات کردستان ایران، ۱۰ تن از کارکنان و رئیس شهربانی ارومیه را که چند روز پیش گروگان گرفته بودند، با هدف نمایش دادن به مردم در روستای «میرآباد ملاخلیل» پیرانشهر گرداندند.

به گزارش ستاد مشترک ارتش، اخیراً مقامات عراقی به مسئولان حزب دمکرات کردستان ایران دستور داده‌اند تا به‌سرعت فهرست کامل اسرای ایرانی در اختیار آن حزب را به‌طور تفکیک‌شده به آنها تحویل دهند.

انتهای پیام/ک

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد