سرویس: سیاسی
کد خبر: 48285
|
13:41 - 1399/07/30
نسخه چاپی

روحانی:

موفقیت‌های سیاسی بین‌المللی دولت می‌تواند مرهمی بر آلام مردم باشد

موفقیت‌های سیاسی بین‌المللی دولت می‌تواند مرهمی بر آلام مردم باشد
رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما باید موفقیت‌های سیاسی دولت در سطح بین‌الملل را برای مردم تببین کنیم، گفت: درست است که فشار اقتصادی وجود دارد، امّا موفقیت‌های سیاسی ما را در سطح دنیا باید بدانند، حتی این ممکن است مرهمی باشد بر آلام مردم.

به گزارشايلام بيدار، حجّت‌الاسلام "حسن روحانی"، رئیس‌جمهور، ‌پیش از ظهر امروز(چهارشنبه ۳۰ مهرماه) در جلسه هیأت دولت با اشاره به رفع تحریم تسلیحاتی کشور گفت: اهمیت این موضوع نه از این لحاظ بود که ما از نظر مقررات آزاد هستیم که اسلحه بخریم و بفروشیم که البته به جای خودش این بسیار مهم است، امّا از این مهم تر اینکه منطق حق و حقیقت و قانون و منطق عقلانیت بر زور و قلدری پیروز شد. این مسئله مهم است.

وی اظهار کرد: آمریکایی‌ها سال‌ها تلاش کردند برای اینکه ملّت ایران را از حقوق خودشان محروم کنند. اصلاً مهم نیست ما چقدر سلاح می‌خریم و می‌فروشیم، مهم این است که به حق‌مان برسیم. ملت باید آزاد باشد اگر سلاحی خواست بخرد و بفروشد. احقاق حقوق مردم بسیار حائز اهمیت بود و در روز یکشنبه معلوم شد 2توطئه‌های آمریکا در این چهار سال ناموفق بوده است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه آمریکایی‌ها از ابتدای دولت جدید این کشور به‌دنبال این بودند که برجام را بهم بزنند نه اینکه خودشان به‌تنهایی خارج شوند، افزود: چرا آن‌ها از همان روز اول دولت جدید از برجام خارج نشدند و یکسال معطل شدند. تمام تلاش‌شان این بود که همه دست جمعی از برجام خارج شوند. دنبال این بودند شورای حکام و آژانس را وادار کنند با توطئه‌های رژیم صهیونیستی و خودشان قطعنامه‌ای علیه ما صادر کنند و کشورهای دیگر را هم وادار کنند تا از برجام خارج شوند. امّا در نهایت ترامپ ناچار شد به‌تنهایی از برجام خارج شود.

روحانی ادامه داد: این تاریخ را باید دقیق برای مردم توضیح دهیم. آمریکایی‌ها می‌خواستند ما بلافاصله از برجام خارج شویم تا همه قطعنامه‌ها برگردد. تدبیر نظام و حاکمیت بسیار مهم بود. ما سیاست بسیار پیچیده‌ای را پیش گرفتنیم و نتایج درخشانی گرفتیم. ما هم به نوعی از تعهدات برجامی کاستیم امّا بسیار حساب شده و قدم به قدم به گونه‌ای که دوست و دشمن در برابر کار ایران نتوانستند ایراد بگیرند. کسی نتوانست بگوید کار ایران خلاف مقررات بین‌المل بوده است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه روزهایی در تاریخ کشور وجود داشت که دوستان ما نتوانستند از ما حمایت کنند، اظهار داشت: همین روسیه و چین قبلاً هم دوست ما بودند امّا ناچار شدند بروند کنار صف دشمنان ما بایستند. امّا بعداً دیدیم که دوستان ما با قدرت در کنار ما ایستادند. ما این شرایط را برایشان فراهم کردیم. نظام این شرایط را فراهم کرد که دوستان و حتی کشورهای اروپایی بتوانند کنار ما قرار بگیرند.

وی تصریح کرد: آنچه در روز پایانی شهریور در سازمان ملل متحد پیش آمد، یکی از موفقیت‌های بزرگ ما در مقابل آمریکا بود و در تاریخ سازمان ملل بی‌نظیر بوده است.

روحانی با بیان اینکه ما باید موفقیت‌ها را برای مردم تببین کنیم، گفت: درست است که فشار اقتصادی وجود دارد، امّا موفقیت‌های سیاسی ما را در سطح دنیا باید بدانند. حتی این ممکن است مرهمی باشد بر آلام مردم. مردم ببینند که دولت و سیاست خارجی نظام با قدرت و تحرک پیش می‌رود. آن حرفی که امام زد که آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند، یکی از موادری که این سخن به کرسی نشانده شد همین ایام بود.

روحانی با اشاره به مشکلات ناشی از کرونا گفت: در این مدت همه نیازمندی‌هایی که وزارت بهداشت داشته با تحریم‌هایی که با آن روبرو بودیم، تأمین شده است. 

رئیس‌جمهور اظهار داشت: به محض اینکه وزیر بهداشت نامه نوشت که برای بیش از ۳۰ میلیون کیت جدید آزمایشگاهی به ۱۵۰ میلیون دلار نیاز داریم، من همان لحظه موافقت کردم و گفتم این پول در اختیار شماست. نیازمندی‌های دیگری هم بوده که سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی یاری کرده‌اند.

وی ادامه داد: بحمدالله نیازمندی‌های ما اکثراً توسط شرکت‌های دانش‌بنیان تأمین می‌شود. امروز ۲۲ میلیون ماسک تولید می‌شود و در اختیار مردم قرار می‌گیرد. ماسک‌های پرستاران ما و خیلی از تجهیزاتی که مورد نیاز است در داخل توسط متخصصان ما تولید می‌شود. تقریباً‌ یک سوم مقالات مهم علمی راجع به کرونا توسط دانشمندان ایرانی در مجلات علمی مهم دنیا به چاپ رسیده که این کار مهمی است.

روحانی با بیان اینکه همه بخش‌ها دارند تلاش می‌کنند، گفت: سازمان برنامه و بودجه علی رغم مشکلات ۹ هزار میلیارد تومان را برای کارانه پزشکان و پرستاران اختصاص داده که ۶ هزار میلیارد آن پرداخت شده و مابقی هم در هفته‌های آینده پرداخت می‌شود. معلوم است که همه پای کار هستند.

وی با اشاره به هفته نیروی انتظامی از نیروی انتظامی و نیروهای مسلّح تشکر کرد و گفت: جرائمی که نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مقرر شده، برای این است که مردم بیشتر به خطر این بیماری توجه کنند. مقصود ما جریمه کردن یا گرفتن پول از کسی نیست. می‌خواهیم بگوییم از نظر نظام این مسئله مهم است و همه باید همدیگر را کمک کنیم.

رئیس‌جمهور در ادامه با تأکید بر اهمیت صادرات غیر نفتی گفت: دشمنان ما بسیار تلاش کردند جلوی صادرات نفت، میعانات و فراورده‌ها را بگیرند امّا تنوع صادرات ما مانع شد که موفق شوند.

روحانی تصریح کرد: حتماً بدانید دشمن در توطئه چهارساله‌ای که طراحی کرد که ۳ سال آن را اجرا کرده، حتماً‌ شکست خورده است و حتماً‌ نمی‌تواند ادامه دهد. اینکه در آمریکا چه کسی پیروز می‌شود مهم نیست. هر کسی در آمریکا روی کار بیاید ناچار است در برابر ملت ایران تسلیم شود؛ راهی ندارد. کاملاً‌ معلوم شد مسیرشان غلط بوده. آن‌ها می‌خواستند ملت را به زانو در بیاورند و کاری کنند نظام تسلیم شود؛ ما نه تسلیم شدیم و نه خواهیم شد. آن‌ها گروهی هستند که تسلیم خواهند شد بی‌تردید؛ دیر یا زود. 

وی ادامه داد: اینکه در بازار ارز و سامانه نیما دیروز ۲۴۰ میلیون ارز عرضه می‌شود یعنی صادرات به حرکت درآمده و همه صادرکندگان احساس می‌کنند امروز نیارمندی کشور چگونه است.

روحانی در ادامه گفت: آماری که وزارت اقتصاد در اختیار من گذاشته نشان می‌دهد یکی از کارهای مهم دولت یازدهم و دوازدهم تلاش برای افزایش صادرات غیرنفتی بوده است. در دولت گذشته یعنی دولت های نهم و دهم مجموع صادرات غیرنفتی در آن دوره هشت ساله ۱۷۱ میلیارد دلار بوده است. امروز که الان هفت سال و چندماه از این دولت گذشته، ۳۰۱ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشته‌ایم و امیدوارم تا پایان دولت وقتی محاسبه می‌کنیم صادرات غیرنفتی در این هشت سال دو برابر دولت قبل باشد، و این نشان حرکت بزرگی است و اینکه فشار تحریم باعث شده همه آن‌هایی که باید در صحنه باشند و باید بیایند فعال شده‌اند.

وی ادامه داد: امروز جهش دوم پتروشیمی را شاهد بودیم و در آینده شاهد جهش سوم خواهیم بود. در بخش فولاد، آلومینیوم و مس و صادرات‌های دیگر، حرکتی ایجاد شده و نشان می‌دهد در صادرات غیر نفتی می‌توانیم فعال‌تر از گذشته باشیم. همین صادرات غیر نفتی است که دشمن را با مشکلات بزرگی مواجه کرده و نگذاشته دشمن در این حرکت نادرست خود به پیروزی برسد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه اقدامات خوبی برای کمک به آن‌هایی که دارای حقوق ثابت هستند، انجام شده، اظهار داشت: این‌ دسته از افراد در تورم مشکلاتشان بیشتر است. بالاخره کسانی که فعالیت‌شان آزاد است در این شرایط می‌توانند درآمد بهتر هم داشته باشند. دو حرکت خوب انجام شد؛ یکی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلین بود که برای کارگران عزیز مجموعاً سه و نیم میلیون نفر بازنشسته حقوق‌شان در مرداد افزایش پیدا کرد. دیروز هم برای بازنشستگان کشوری و معلمین و اساتید و اقشار دیگر یک و نیم میلیون نفر بازنشسته این همسان‌سازی انجام شد و به طور متوسط ۷۷ درصد دریافتی آن‌ها اضافه شد. خب این اقدام در این شرایط سخت اقتصادی، کمک بسیار خوبی به عزیزان بازنشسته است که معمولا جزو قشری هستند که در زحمت قرار دارند.

روحانی ادامه داد: خواهش می‌کنم رسانه‌ها همانطور که مشکلات را بیان می‌کنند که خوب است و باید بکنند و نقد می‌کنند که باید بکنند، خدمات را هم تبیین بکنند و بگویند. فردا در بخش مسکن افتتاح داریم و مردم شاهد خواهند بود طراحی‌های خوبی برای تکمیل مسکن‌های قبلی و مسکن ملی داریم. 

رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به سختی‌های اقتصادی ابتدای سال گفت: اینکه مقداری روی قیمت ارز و برخی کالاها فشار آمد به خاطر این بود که دو ماه، دو ماه و نیم، صادرات با مشکل مواجه شد. بعد مسئله رفاه و گشایش برای صادرات ایجاد شد.

وی افزود: هفته گذشته در مقایسه با هفته گذشته سال قبل، صادرات افزایش پیدا کرد. این نشان‌دهنده این است که امروز در صادرات غیرنفتی شرایط بهتری داریم.

روحانی با اشاره به جلسه اقتصادی روز گذشته دولت گفت: در این جلسه تصمیم خوبی اتخاذ کردیم که باید تکمیل شود. در زمینه نحوه تخصیص ارز، تقسیم کاری بین بانک مرکزی و وزارت صمت انجام شد که کار مهمی بود و البته این را در هفته آینده طی جلساتی تکمیل می‌کنیم و امیدواریم با این روند مردم شاهد مشکلات کم‌تری در زندگی‌شان باشند.

وی با بیان اینکه در مجموع شش ماه دوم سال را بهتر از شش ماه اول می‌بینم، اظهار داشت: البته کرونا و فشار دشمن را خواهیم داشت، امّا در عین حال شش ماهه دومی بهتر از شش ماه اول پیش رو خواهیم داشت. همین ماه اول شش ماه دوم نشان داد که شرایط بهتری داریم.

روحانی با بیان اینکه همه ما امروز باید وظیفه خودمان را رفع مشکل مردم بدانیم، تصریح کرد: مردم ما با مشکلاتی مواجه هستند و همه از ما انتظار دارند. ما به عنوان دولت در میدان هستیم و بار بر دوش ماست. ریال و ارز و کالا را ما باید تأمین کنیم. خدمات را ما باید در اختیار مردم قرار دهیم. این دولت در صحنه است و همه فشارها روی دوش دولت است. قوای دیگر باید یاری کنند که می‌کنند. مجلس،‌ قوه قضائیه، ‌نیروهای مسلّح و همه ارکان دیگر باید کنار هم باشیم و خواهش می‌کنم این هم‌افزایی‌ها بیشتر شود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه مردم به برخی نکات حاشیه ای توجه نکنند، گفت: نکات حاشیه‌ای را باید رها کنیم. حالا به هر حال گاهی پیش می‌آید؛ فردی، افرادی، گروهی، جمعی، جناحی، حزبی ممکن است حرفی بزند، باید بگذریم و به مسائل حاشیه‌ای وارد نشویم. ما نماینده مردم هستیم. ما نماینده کسی دیگر نیستیم. مردم را انتخاب کردند و پای صندوق آمدند. مردم رئیس‌جمهور را انتخاب کردند و وزرا منتخب با واسطه مردم هستند. ما باید خادم مردم باشیم و کاری کنیم که مردم می‌خواهند.

روحانی افزود: مردم می‌دانند ما در مشکل هستیم و شرایط ما عادی نیست. ما دو دست بیشتر نداریم؛ با یک دست با تحریم و با دست دیگر با کرونا مبارزه می‌کنیم.اگر بخواهد جنجال و حاشیه‌ای درست شود نباید اعتنا کنیم، باید با بی‌اعتنایی بگذریم. باز هم تأکید می‌کنم؛ وحدت و یکپارچکی و هم‌افزایی؛ با اختلاف و جدایی به جایی نمی‌رسیم. دولت بدون مجلس و قوه قضائیه و بدون نیروهای مسلح، بدون صداوسیما و بدون بخش خصوصی و بدون مردم نمی‌تواند کاری بکند.

وی ادامه داد: دولت هدایت رهبری و حمایت مردم را می‌خواهد و وحدت و اتحاد را می‌خواهد. دست همکاری را باز به سوی همه قوا دراز می‌کنیم و در کنار هم خواهیم بود. ما روزهای سخت را پشت سر گذاشته‌ایم و تردید نداریم ملت در این جنگ تحمیلی اقتصادی همانند جنگ تحمیلی هشت ساله پیروز خواهند شد.

انتهای پیام/ک

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد