سرویس: فرهنگ و هنر
کد خبر: 48014
|
08:54 - 1399/07/16
نسخه چاپی

آماری از وضعیت کاغذ کشور/ تا پایان سال چقدر کاغذ داریم؟

آماری از وضعیت کاغذ کشور/ تا پایان سال چقدر کاغذ داریم؟
کرونا اگر هر بازاری را به چالش کشیده باشد اوضاع نشر به واسطه بد بودن حالش پیش از کرونا، ضربه سهمگین‌تری دریافت کرد، اما همه نگران عدم تخصیص ارز در سال 99 و موجودی کاغذ در انبارها هستند.

به گزارشايلام بيدار، دوران کرونا تاثیرات بسیاری بر تمام سطوح کشور داشت اما جامعه نشر و کتاب به واسطه بدنه ضعیف یکی از گروه‌های آسیب‌پذیری بودند که ضربه مهلکی بر پیکره آنها زده شد.

پس از نبود امکان فروش و بسته بودن کتابفروشی‌ها و برگزار نشدن نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و ... حالا «کاغذ» باز هم مسأله‌ساز شده و یکی از دغدغه‌های متولیان و ناشران شمرده می‌شود. اما نکته اینجاست، چرا ارز نیمایی متوقف شده و اختصاص نمی‌یابد؟ چرا دولت در سال ۹۹ ارز تخصیصی را تامین نکرده است؟ (آنچه عنوان می‌شود این است که کاغذها و ارز موجود برای سال گذشته هستند.)

امروز حتی رسانه‌ها خبر دیگری را منتشر کردند و آن اینکه، دولت در تازه‌ترین اقدام، ارز نیمایی واردات مواد اولیه تولید کاغذ را نیز حذف کرده است. یعنی از این پس مواد اولیه با ارز آزاد باید وارد کشور شود.

بر این مبنا در ادامه این گزارش قصد داریم بر اساس مستندات میزان کاغذ تخصیص داده شده در سال ۹۹ را بررسی و بازگو کنیم. تا بدانیم انبارها چه وضعی دارند که حالا با بی‌توجهی ارزی وضع وخیم‌تری را در آینده خواهیم داشت.

بر اساس جدول بالا، آمار درخواست کاغذ توسط ناشران در سال ۹۹ یک میلیون و ۹۴ هزار و ۶۲۶ بند بوده است که از این میزان تقاضا، ۴۷۹ هزار و ۶۴۹ بند تأمین شده است.

اما نکته مهم اینکه از سال گذشته ۲۵۵ هزار و ۸۰۴ بند کاغذ باقی مانده بود که آمار نشان می‌دهد موجودی کنونی کاغذ تا این لحظه ۲۵۵ هزار و ۸۰۴ بند است و این به معنای آن است که در سال جدید کاغذی تخصیص نیافته و هر آنچه داریم از سال ۹۸ است!

سهمیه کاغذ در سال جاری یعنی ۹۹ به صنعت نشر تعلق نگرفت و رسانه‌ها و جامعه فعال این حوزه بارها این مسئله را فریاد زدند، اما گوش شنوایی نیست!

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد