سرویس: فرهنگ و هنر
کد خبر: 47634
|
10:04 - 1399/07/02
نسخه چاپی

روایتگران دفاع مقدس در این ۴۰ سال چه کردند

روایتگران دفاع مقدس در این ۴۰ سال چه کردند
بی‌سیم‌چی‌ها، هیچ‌وقت فکرش را نمی‌کردند صدایشان بشود اسناد عملیات جنگ. عکس‌ها، فیلم‌ها، دست‌نوشته‌ها، صداها و خاطرات به‌جامانده از ۸ سال دفاع مقدس بشود دستمایه روایتگران امروز. مردانی همچون شهید آوینی و شهید جان بزرگی نمی‌دانستند آثارشان کلاس درسی می‌شود برای روایتگران امروزدفاع مقدس.

به گزارشايلام بيدار، سال‌های دفاع مقدس برای جوان‌های این مرز و بوم تنها به «۸ سال جنگ تحمیلی» خلاصه نمی‌شود.

وقتی در تاریخ ۳۱ شهریور سال ۱۳۵۹ مرزهای کشورمان موردحمله و آماج دشمن قرار گرفت؛ تنها باغیرت، مردانگی و شجاعت جوان‌ها، شبیخون‌های دشمن پاسخ داده شد. در همان گیرودار، جوان‌های اهل‌قلم نیز دست‌ به ‌کار شدند و پابه‌پای مردان جنگی قلم زدند و وقایع جنگ را ثبت و ضبط کردند تا دفاع مقدس در همان ۸ سال دفاع باقی نماند. همان اسناد و روایت‌ها عصاره هنر شد، در ژانر دفاع مقدس برای نسل امروز.

حالا جوان‌هایی از جنس مردان دهه ۶۰، ناگفته‌ها و روایت‌هایی را از دل خاطرات قهرمان‌های جنگ بیرون کشیده‌اند؛ روایت‌هایی که نمایشنامه می‌شود، خاطراتی که کتاب می‌شود، تاریخ شفاهی می‌شود، نظم پیدا می‌کند و شعر می‌شود؛ ریتم می‌گیرد و موسیقی حماسی می‌شود، نمایشِ تئاتر می‌شود، عکس می‌شود بر دیوار شهر، فیلم می‌شود بر پرده سینما؛ دست‌ آخر همه آن واقعیت‌ها در دل مستندها جان می‌گیرد تا این نسل بداند روزهای دفاع مقدس چگونه گذشت و امروز کجای این مقاومت ایستاده‌ایم.

چه دیروز و چه امروز، آن‌هایی که دغدغه روایت از سال‌های جنگ تحمیلی را داشته‌اند، به نام روایتگران دفاع مقدس می‌شناسیم؛ روایتگرانی که حالا در نهادهای دولتی و غیردولتی «پیغام فتح» را به نسل‌های آینده می‌رسانند.

نهادهایی مثل بنیاد فرهنگی روایت فتح، مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس، حوزه هنری، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ناشران دفاع مقدس، سازمان هنری رسانه‌ای اوج و نهادهای بزرگ دیگری که در حفظ آثار دفاع مقدس و ارائه آن در قالب زبان هنر، ید طولایی دارند.

این گزارش نشان می‌دهد روایتگران دفاع مقدس که اسناد، خاطرات، عکس‌ها و فیلم‌های تأثیرگذار را حفظ و روایت کرده‌اند، کم از مردان جنگی ندارند.

 

بنیاد فرهنگی روایت فتح از یک مستند شروع شد

 هنوز هم با شنیدن کلمه «روایت» ناخواسته اسم برنامه «روایت فتح» در سال‌های ۱۳۶۴ به ذهنمان متبادر می‌شود. مگر آن روزها روایت برای ما معنای دیگر می‌توانست داشته باشد به‌ غیر از جبهه و جنگ و شهادت و صدای «سیدمرتضی آوینی»؟ وقتی صدای خمپاره و انفجار، موسیقی متن بود، روایت سیدمرتضی آوینی چنان روی مستند می‌غلتید که گمان می‌کردی تو هم در جبهه حضور داری.

روایت فتح، برگرفته از مصاحبه‌های جذاب با سربازان و فرماندهان جبهه بود. حالا هم با شنیدن نام روایت فتح، بعید است چهره «سیدمرتضی آوینی» جوان خوش‌ذوق و زاده شهرری، یادمان نیاید. جوانی که در کوچه «پاچنار» شهرری در خانه معروف پدربزرگش به نام «خانه سیدها» به دنیا آمد و بالیدن گرفت. حیاط خانه‌شان فقط ۲۰۰ قدم تا صحن و سرای حرم حضرت عبدالعظیم (ع) فاصله داشت.

کامران، بعدها «مرتضی» شد. اوهیچ‌وقت فکرش را هم نمی‌کرد یک روزی همه داشته‌ها و منیّت‌هایش را در قالب مقاله‌ها و نظریه‌ها، اشعار و. . . در یک گونی بریزد و بسوزاند و همراه با گروه جهادی‌های تلویزیون روانه جبهه جنگ شود تا مستند جنگ بسازد و بشود اولین روایتگر مشهور جنگ. هزاران جوان دیگر دنباله‌رو او شوند و بعد از چند سال همین برنامه مستند روایت فتح سیدمرتضی بشود «بنیاد فرهنگی روایت فتح» و ده‌ها شاخه جدید پیدا کند.

 انجمن سینمای انقلاب در روایتگری دفاع

انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس از زیرشاخه‌های بنیاد روایت فتح است. از فعالیت‌های مهم این انجمن، برگزاری ۱۶ دوره جشنواره بین‌المللی مقاومت و همچنین تولید بیش از ۴۰ اثر فیلم سینمایی است.

در تمام این سال‌ها از ساخت هزاران فیلم و تله‌فیلم و داستان‌های کوتاه حمایت و پشتیبانی کرده است که شاخص‌ترین ‌ این فیلم‌ها عبارت‌اند از: یوسف پیامبر، مختارنامه، اخراجی‌ها، در چشم باد، روز سوم، معراجی‌ها، ایستاده در غبار، دوئل، هیوا، اتوبوس شب، استرداد، یتیم‌خانه ایران، کیمیا، ماجرای نیمروز، تنگه ابوغریب، پایتخت ۵ و. . . .

از فعالیت‌های مهم بنیاد روایت فتح، تولید مستند است که تاکنون بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ برنامه مستند و برنامه تلویزیونی را ساخته است.

در بخش انتشارات روایت فتح، بیش از ۴۰۰ جلد کتاب در حوزه‌های دفاع مقدس، همسران شهدا، جانبازان، فرماندهان و مدافعان حرم تاکنون منتشرکرده است.

انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس نیز زیرمجموعه بنیاد روایت فتح است که از جمله فعالیت‌های مهم آن می‌توان به برگزاری ۶ دوره جشنواره جهانی هنر مقاومت، برگزاری و مشارکت برای برپایی ۱۱ مسابقه بین‌المللی در موضوع کارتن و کاریکاتور اشاره کرد.

تولید فیلم سینمایی پویانمایی «رهایی از بهشت»، «شهید چمران» و ۳ سریال تلویزیونی پویانمایی، برگزاری بیش از ۱۸۳ نمایشگاه تجسمی در کشور، تولید بیش از ۴ هزار و ۴۱۵ اثر تجسمی فاخر و نگهداری از آن‌ها در کارنامه بنیاد فرهنگی روایت فتح قرار دارد.

انجمن عکسان دفاع مقدس به ۳۰۰ نفر رسیدند

 در همان سال‌های ابتدایی جنگ، خیلی‌ها علاوه بر جنگیدن، دوربین عکاسی به دست گرفتند و عکاس جبهه‌های جنگ شدند. در سال ۱۳۸۰، هفت نفر از جبهه‌رفته‌های عکاس که دستی بر آتش داشتند، تصمیم گرفتند انجمن عکاسان دفاع مقدس را تأسیس کنند. هر فریم عکسی که از جبهه‌ها آورده بودند، برای خودش یک دنیا حرف داشت؛ هرچند «سعید جان بزرگی» عکاس فجایع حلبچه قبل از شهادتش برای تأسیس انجمن عکاسان دفاع مقدس بسیار تلاش کرد؛ اما یک سال بعد از تاسیس انجمن به دلیل شیمیایی شدن به خیل دوستان شهیدش پیوست. بعدها این انجمن برای بقاء و حمایت به بنیاد روایت فتح پیوست. البته فعالیت این انجمن در کل کشور توسعه پیدا کرد. انجمن در اولین قدم، عکاسان جنگی را در کل کشور شناسایی کرد. شاخصه کار این انجمن اعتمادسازی وامانت‌داری در بین عکاسان و آرشیوداران عکس‌های دفاع مقدس است.

این انجمن تاکنون ۳۰۰ عکاس جنگ را شناسایی کرده است. عکاس‌هایی که هر فریم از عکس‌هایشان را مانند فرزندانشان دوست دارند؛ اما به دلیل اعتمادسازی انجمن، عکس‌هایشان را به آرشیو امانت داده‌اند تا در پیشبرد روایتگری دفاع مقدس پویا باشند. در این بستر مناسب تا امروز بالغ ‌بر ۳ میلیون فریم نگاتیو عکس را در شرایط مساعد نگهداری می‌کنند.

البته از سال ۱۳۸۴ بهره‌برداری جدیدی از عکس‌ها و نگاتیوها انجام شده است که نفع این اتفاق برای عکاسان و مخاطبان است. بهره‌برداری با نام «کتاب عکس». مجموعه‌ای که روایت کامل عکس‌ها با شناسنامه کتاب می‌شود و موضوع خاصی از دفاع را دنبال می‌کند. تاکنون ۴ کتاب با عنوان جنگ تحمیلی در دسته‌بندی سال‌های متفاوت به چاپ رسیده است. در بین آن‌ها کتاب عکسی به نام «زن در دفاع مقدس» بسیار مورد توجه مخاطب قرار گرفته است.

تاکنون ۲۲ عنوان کتاب عکس در موضوع‌های مختلف مقاومت در کل استان‌های کشور زیر نظر انجمن به چاپ رسیده است. این در حالی است که هرساله دو کتاب عکس با موضوعات مختلف از دفاع مقدس چاپ می‌شود.

تا به ‌حال ۳۰ مجموعه عکس با موضوعات خاص دفاع مقدس به‌ صورت نمایشگاهی «چاپ افست» در معرض نمایش گذاشته‌ شده است. همچنین بالغ ‌بر ۱۱۰ نمایشگاه تخصصی عکس از دفاع مقدس برگزار شده است.

 تاریخ شفاهی از زبان گویای عکاسان جنگ با نگاه تیزبین آن‌ها بسیار جذاب است و تاکنون از زبان ۳۰ عکاس تاریخ شفاهی، ضبط ‌شده و پخش رادیویی و چاپ آن‌ها در حال انجام است.

رویش انجمن تئاتر مقاومت و دفاع مقدس 

انجمن تئاتر دفاع مقدس از سال ۱۳۷۶ باهدف اشاعه فرهنگ دفاع مقدس شکل گرفت. انجمن به ‌عنوان زیرشاخه بنیاد روایت فتح، وقتی کار خودش را آغاز کرد که از همان ابتدای کار مورد پذیرش نخبگان و عامه مردم قرار گرفت. در مدت ۲۶ سال در تمام رده‌های سنی کودک نوجوان، دانشجویی، دانش‌آموزی، تئاتر محیطی، عروسکی و ... تولید کرده است. نمایشنامه‌نویسی نیز جزیی از ارکان این انجمن است. علاوه بر آن این انجمن پژوهش و تحقیقاتی را با موضوع دفاع مقدس و مقاومت در کارنامه ۲۶ ساله خود دارد.

همچنین برگزاری ۱۷ دوره جشنواره تئاتر مقاومت و ۶ دوره سمینار پژوهشی تئاتر مقاومت در فهرست کارهای چند ساله این انجمن بوده است.

امسال در جشنواره تئاتر دفاع مقدس، محتوای جدیدی بر اساس شرایط خاص جامعه به تولیدات این انجمن اضافه ‌شده است؛ از جمله حضور نمایشنامه‌هایی با موضوع سردار دل‌ها (سردار حاج قاسم سلیمانی) همچنین موضوع مدافعان سلامت که در زمینه شیوع ویروس کرونا در کشورمان و فداکاری‌های چشمگیری داشتند. امسال بالغ بر یک هزار ۳۰۰ اثر نمایشی به جشنواره رسیده است.

مرکز اسناد تحقیقات و دفاع مقدس در سطح بین المللی است

راویان جنگ در طول ۸ سال دفاع، کم از مردان جنگی نداشتند. آن‌ها شانه ‌به ‌شانه فرماندهان و سربازان جنگ عازم جبهه‌ها می‌شدند. مردان آموزش‌دیده‌ای که دست ‌به ‌قلم بودند تا بتوانند حوادث و رویدادهای جنگ را بی‌کم ‌و کاست ثبت و ضبط کنند. به حتم امروز خیلی از داشته‌هایمان را برای ساخت فیلم‌ها و نوشتن کتاب‌ها و خلق آثار هنری مرهون تلاش روایتگران جنگ هستیم.

حاصل این تدبیر و تلاش، جمع‌آوری دفترچه‌های راویان جنگ، گزارش‌ها و مدارک مستندی است که در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس به گنجینه‌ای بی‌نظیر تبدیل ‌شده است و همچنان جمع‌آوری و ثبت و نگهداری از این اسناد ادامه دارد.

مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در طول دوران جنگ و پس‌ از آن با جمع‌آوری گزارش‌ها مستند راویان جنگ و اسناد و مدارک آرشیو بزرگی را فراهم کرده است. این روایت‌های تاریخی و مستند می‌تواند به سؤالات ایجاد شده پاسخ دهد،  از تحریف واقعیت‌های تاریخی جلوگیری کند و تجارب و دستاوردهای دفاع مقدس را به نسل‌های آینده انتقال دهد. برای تحقق این اهداف، مرکز اسناد در ۵ بخش فعالیت می‌کند.

اول: آرشیو کردن اسناد، مدارک و مطالعات اسناد
دوم: تدوین روزشمار انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت.
سوم: مطالعات و جغرافیای نظامی.
چهارم: مطالعات اجتماعی دفاع مقدس.
پنجم: تاریخ شفاهی فرماندهان و مسئولین واحدهای تخصصی دفاع مقدس

 

عکس تزئینی است 

۴۰ هزار ساعت نوار کاست

در بخش اسناد دفاع مقدس، گنجینه‌ای از ۴۰ هزار ساعت نوار کاست فایل دیجیتال جمع‌آوری‌ شده است؛ شامل جلسات طرح‌ریزی و هدایت عملیات، مکالمات بی‌سیم‌های قرارگاه، مصاحبه‌ها، سخنرانی‌ها و بیش از یک هزار و ۲۰۰ دفتر شامل یادداشت‌ها و مشاهدات راویان جنگ، بالغ بر ۵۰۰ هزار سند نظامی شامل مکاتبات نظامی گزارش‌های روزانه و هم‌چنین ۷۵۰ حلقه فیلم و ۲۷ هزار و ۴۲۰ قطعه عکس و نقشه‌های عملیاتی ـ که تمام اسناد با روش و شرایط استاندارد مرمت، نگهداری و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند.

تدوین روزشمار انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت

علاوه بر این اسناد تدوین روزشمار انقلاب اسلامی نیز نوعی مطالعه تاریخی دفاع مقدس است که در قالب پژوهش همه‌جانبه و علمی تدوین و انتشار پیداکرده است و پیش‌بینی می‌شود ۱۵۱ عنوان به چاپ برسد.

از این تعداد ۷۰ عنوان مربوط به دهه اول انقلاب، ۷۰ عنوان با موضوع سه دهه بعد از دفاع مقدس است و ۱۱ عنوان مربوط به شهدای ترور با عنوان روزشمار امنیت و مبارزه با تروریسم قرار گرفته است. تاکنون ۴۳ جلد از این مجموعه چاپ ‌شده است.

مطالعات و جغرافیای نظامی

در بخش مطالعات و جغرافیای نظامی با استفاده از روش مستندنگاری توصیفی و تحلیل روند اسنادی سطوح مختلف نظامی اعم از راهبردی، عملیاتی، تاکتیکی ورزمی، پژوهش‌هایی انجام‌ شده است.

این کتاب‌ها در ۱۹۵ عنوان به چاپ خواهد رسید که تاکنون بیش از ۱۴۰ عنوان در مرحله تولید یا چاپ قرار گرفته است.

تاریخ شفاهی فرماندهان و مسئولین

محققان و پژوهشگران با استفاده از مصاحبه با فرماندهان در سطوح مختلف سعی کردند با ورود به لایه‌های درونی و پنهان وقایع دفاع مقدس راهی پیدا کنند تا اسناد بیشتری را در آرشیو داشته باشند. برای تحقق این کار پژوهشی، ۳۰۰ نفر از فرماندهان و مسئولان در حال مصاحبه‌های طولانی هستند تا ماحصل آن در قالب کتاب‌های تاریخ شفاهی منتشر شود.

مرکزاسناد و تحقیقات دفاع مقدس در طول این مدت بیش از ۳۵۰ عنوان کتاب و نشریه تخصصی شامل کتاب‌های روزشمار جنگ ایران و عراق، تاریخ شفاهی فرماندهان، اطلس عملیات و نبردها، کتاب‌های تحلیلی ـ پژوهشی و کتاب‌های ترجمه را به چاپ رسانده است.

نگاه ۴۰ ساله به فعالیت حوزه هنری در دفاع مقدس

حوزه هنری از اول انقلاب اسلامی با حضور جوان‌هایی که دغدغه هنر و انقلاب داشتند، کارش را آغاز کرد و با رسیدن به سال‌های دفاع مقدس فعالیت‌های هنری آن‌ها رنگ و بوی شهادت و ایثار گرفت، اما رفته ‌رفته روایتگران دفاع مقدس در حوزه هنری تلاش کردند دستمایه‌ای را برای دیگر هنرمندان آماده کنند؛ طوری که مرکز مطالعات پایداری با تولید بیش از ۱۷۰ کتاب در حوزه تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بدون شک یکی از مهم‌ترین مراکز در حوزه هنری بوده است که از همان سال‌های ابتدایی دفاع مقدس تلاش کرده محتوای جریان‌ساز در راستای ارزش‌های انقلاب و دفاع مقدس تولید کند.

اما از روزی که خاکسپاری پیکر دو غواص شهید گمنام در محوطه حوزه هنر انجام شد، مهم‌ترین دستور کار حوزه هنری توسط رهبر انقلاب آیت‌الله خامنه‌ای این‌طور صادر شد که «مرکز هنر انقلابی» و حالا مرجع تولید محتوای غنی و جریان‌ساز درباره تاریخ انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت است.

و این تازه اول اتفاقی شد که عملکرد حوزه هنری بیشتر به سمت ادبیات پایداری و مقاومت پیش برود.

گزارش عملکرد حوزه هنری در چهل ‌سالگی دفاع مقدس شامل پروژه‌های متعددی است مثل دانشنامه‌نویسی زندان، دانشنامه‌نویسی هفتم تیر، زنان انقلاب اسلامی، روزشمارنویسی ۱۵ خرداد (۱۶ جلد)، روزشمار انقلاب اسلامی (۱۴ جلد)، پروژه ۱۰۰ جلدی شخصیت‌های مانا، تولید و چاپ آثار ماندگار خاطرات جنگ که شاخصه‌های آن کتاب‌های نام‌آشنایی است مثل دختر شینا، فرنگیس، روزهای بی‌آینه، پناهگاه‌ بی‌پناه، گلستان یازدهم، دارساوین، دلیل (روایت حماسه شهید چیت‌سازیان)، وقتی مهتاب گم شد، «دا»، بابانظر و...

از جمله کارهای دیگر این حوزه، مشاوره و پشتیبانی بیش از ۳۵ عنوان پایان‌نامه دانشگاهی با موضوع تاریخ شفاهی، تولید بیش از ۱۰ هزار اثر تجسمی در رشته‌های نقاشی، کاریکاتور، خوشنویسی، گرافیک، نگارگری و تذهیب، حجم و تندیس، عکس و...، تولید بیش از هزار اثر نمایشی در حوزه هنر متعهد و انقلابی و در قالب تئاتر صحنه‌ای، خیابانی، کودک و نوجوان، تله‌تئاتر و تولید صدها نمایشنامه و متون ادبیات نمایشی، تولید صدها آلبوم موسیقی با نگاه تبیین جایگاه هنر موسیقی سنتی و مذهبی ایرانی و حمایت از هنرمندان متعهد این عرصه، تولید و یاری رساندن به تولید فیلم‌های سینمایی فاخر دفاع مقدس مانند: سرو زیرآب، دایان، بیست و یک روز بعد، ماجرای نیمروز و ...، تولید ۵۰ فیلم مستند با موضوعات استراتژیک در حوزه منافع ملی و بیداری اسلامی و انقلاب اسلامی که بعضی از شاخص‌های آن مانند مستند «در برابر طوفان»، «خاطرات رضاخانی» و ... است.

ناشران دفاع مقدس در ۴۰ سالگی دفاع

طبق تعریفی که در مجموعه انتشاراتی‌های فعال ارائه ‌شده، هر ناشری که بیش از ۱۰ عنوان کتاب در حوزه ایثار و شهادت یا کتاب با موضوع دفاع مقدس چاپ کرده باشد، جزو خانواده انتشارات ایثار و شهادت محسوب می‌شود. بی‌شک این تعریف نشان می‌دهد که آمار انتشاراتی‌های دفاع مقدس در کشور نباید کم باشد؛ این در حالی است که بنا به گفته سردار ناظری ۱۸۰ انتشاراتی دفاع مقدس در کل کشور فعال هستند. در بین انتشارات، تنها سوره مهر بیش از ۷۰۰ عنوان کتاب دفاع مقدسی در حوزه ایثار و شهادت به چاپ رسانده و انتشاراتی مثل شاهد یا فاتحان با چاپ ۴۰۰ تا ۵۰۰ عنوان کتاب منتشر کرده‌اند.

 این در حالی است که در مجموع بین ۲۲ تا ۲۵ هزار عنوان کتاب با موضوع دفاع مقدس و ایثار و شهادت در طول ۴۰ سالی که از دفاع مقدس می‌گذرد به چاپ رسیده است. سهم انتشارات نسبتا جدیدالتأسیس شهید کاظمی، قدر ولایت و بعثت ۲۷ را هم در بالا رفتن آمار تولیدات دفاع مقدسی حوزه کتاب به خصوص در دهه ۹۰ نباید نادیده گرفت.

مرکز اسناد انقلاب اسلامی و دفاع مقدس

مرکز اسناد انقلاب اسلامی با هدف تدوین تاریخ  انقلاب اسلامی و جمع‌آوری اسناد و مدارک از سال ۱۳۶۰ کارش را آغاز کرده است. نزدیک به ۸ هزار ساعت مصاحبه تصویری و ۱۳ هزار ساعت مصاحبه صوتی گنجینه تاریخ شفاهی و خاطرات مرکز اسناد انقلاب اسلامی را تشکیل می‌دهد. واحد «آرشیو اسناد مکتوب» که وظیفه جمع‌آوری، نگهداری و دیجیتال‌سازی و اطلاع‌رسانی اسناد را بر عهده دارد، تاکنون ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار برگ سند را جمع‌آوری کرده است.

این نهاد، همچنین ۴۴ هزار و ۸۵۳ ساعت فیلم، ۳۵۰ هزار قطعه تصویر و ۴۸ هزار ساعت صوت را تا به امروز جمع‌آوری کرده است.

بیش از ۸۰ عنوان کتاب در حوزه دفاع مقدس، بیش از ۱۵۰ عنوان کتاب در حوزه خاطرات و بیش از ۹۰ عنوان کتاب در حوزه اسنادی و بیش از ۱۴۰ عنوان کتاب در قالب دانستنی‌های انقلاب اسلامی برای جوانان در مرکز اسناد انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به چاپ رسیده است.

سازمان هنری رسانه‌ای اوج، یکه‌تاز این روز‌ها در عرصه هنر مقاومت

سال ۱۳۹۰ بود. جوان‌هایی که دغدغه حفظ آرمان‌های انقلاب و روایت‌های دفاع مقدس را داشتند، می‌خواستند طرحی نو دراندازد و دفاع مقدس را با نگاه ویژه‌تری برای نسل‌های جدید روایتگر باشند. انگار اربعین سال ۱۳۹۰کار خودش را کرد. اولین جلسه‌ و هم‌فکری‌ها در همان پیاده‌روی‌ اربعین جان گرفت. در سال ۱۳۹۱ بود که سازمان هنری رسانه‌ای اوج با نصب اولین بیلبردهای مذاکرات ۵+۱ خودش را به عامه و نخبگان شهر نشان داد.

سازمان هنری رسانه‌ای اوج با اینکه ۹ سال است که پا گرفته، اما در همین سال‌های کوتاه توانسته آثار فاخری را تولید کند؛ طوری که فیلم‌های سینمایی دفاع مقدس ساخته اوج توانسته بیشتر جایزه‌های فیلم فجر را از آن خودش کند و سریال پایتخت ۵ با موضوع داعش و مقاومت مورد تحسین تماشاگر تلویزیونی قرار گرفته است.

البته فعالیت‌های سازمان در قالب چند زیرمجموعه با عنوان «خانه» یا «مرکز» سامان‌دهی می‌شود. این خانه‌ها عبارت‌اند از: مستند، پویانمایی، سرود، فیلم داستانی، فیلم‌نامه‌نویسی، طرح و گرافیک، کودک و نوجوان، هنرهای نمایشی و همچنین سیاستگذاری راهبردی در حوزه تولیدات هنری گفتمان انقلاب اسلامی. طراحان انقلاب، مرکز فیلم و سریال، مرکز هنرهای نمایشی انقلاب به نام «مهنا» و ....

 اوج با فیلم‌هایی که ساخت مورد اقبال عامه و نخبگان جامعه قرار گرفت. اولین فیلم اوج «ایستاده در غبار» و بعد تنگه ابوغریب، بادیگارد، به وقت شام، ۲۳ نفر و آبادان ۱۱۶۰ هستند. همچنین حدود ۱۰۴ اثر دفاع مقدس در حوزه مستند توسط اوج تولید شده است.

در بخش طراحان انقلاب از کارهای فاخر نصب دیواره خیابان ولیعصر با موضوع «ما ملت امام حسینیم» است. موسیقی مأوا نیز زیرمجموعه سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که از آثار فاخر و سرودهای دفاع مقدس می‌توان به آلبوم «بزرگ‌راه» اشاره کرد؛ سرودهایی با محوریت شخصیت فرماندهان شهید در دوران دفاع مقدس.

این گزارش می‌توانست کامل‌تر باشد و دربرگیری بیش‌تری هم داشته باشد، اما در عصری که باید کوتاه سخن گفت، شرح و بسط مطالب، موجب ملال مخاطب می‌شود. پس علی‌الحساب، همین شمارش کار از راویان دفاع مقدس، باشد تا یک پژوهش مفصل‌تر با اعداد و ارقامی که گویاتر است برای روایت تلاش‌ها.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب