سرویس: سیاسی
کد خبر: 47493
|
10:34 - 1399/06/29
نسخه چاپی

مخالفت روسیه با تلاش آمریکا برای همراه کردن چین در مذاکرات اتمی

مخالفت روسیه با تلاش آمریکا برای همراه کردن چین در مذاکرات اتمی
سفیر روسیه در آمریکا گفته تلاش‌های ایالات متحده برای همراه کردن پکن در مذاکرات «کنترل تسلیحات اتمی» نتیجه عکس خواهد داد و مسکو با این تلاش‌ها همراه نخواهد شد.

به گزارشايلام بيدار،  «آناتولی آنتونوف»، سفیر روسیه در آمریکا روز شنبه در مصاحبه‌ای با نشریه ژاپنی «نیکِی»، اقدام آمریکا برای مجبور کردن چین به منظور پیوستن به مذاکرات «کنترل تسلیحات اتمی» را نامناسب خواند.

به نوشته وبگاه شبکه خبری راشا تودی، آنتونوف در این خصوص گفت روسیه به هر گونه ائتلافی که آمریکا علیه چین یا هر کشور دیگری برای این هدف در نظر گرفته ملحق نخواهد شد.

وی در این مصاحبه گفت: «ما بر این عقیده‌ایم که تلاش‌های آمریکا برای ایجاد ائتلاف‌های ضدچینی در جهان نتیجه عکس خواهد داد و تهدیدی برای امنیت و ثبات بین‌المللی خواهد بود.»

آنتونوف در ادامه افزود که روسیه هرگز در این گونه ائتلاف‌ها علیه یک کشور سوم از جمله چین شرکت نخواهد کرد.

سفیر روسیه در آمریکا همچنین خاطرنشان کرد که آمریکا نگرش‌های ضدچینی را ترویج می‌کند و روابط این کشور با کشور‌های حوزه آسیا و اقیانوسیه طبق حمایت آنان از همین رویکرد است.

وی در ادامه افزود اگر لندن و فرانسه نیز در این مذاکرات شرکت نداشته باشند، این اقدامات آمریکا نیز «نامناسب» خواهد بود.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا پیش از این بارها از چین خواسته است که به مذاکرات آمریکا و روسیه در خصوص توافق کنترل تسلیحات اتمیِ جایگزین پیمان استارت جدید بپیوندد.

«پیمان استارت جدید» که در سال ۲۰۱۰ توسط «دیمیتری مدودوف» رئیس‌جمهور وقت روسیه و«باراک اوباما» رئیس جمهور وقت  آمریکا به امضا رسید، در حال حاضر این توافقنامه تنها عامل کنترل تسلیحات بین دو کشور است که هنوز لازم الاجراست. این توافق در فوریه ۲۰۲۱ منقضی می‌شود و تاکنون واشنگتن تمایلی به تمدید آن نشان نداده است.

بنا بر گزارش رویترز، چین که تخمین زده می‌شود حدود ۳۰۰ بمب اتمی در اختیار داشته باشد، بارها پیشنهاد ترامپ برای الحاق پکن به این مذاکرات کنترل تسلیحاتی را رد کرده است.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد