سرویس: سیاسی
کد خبر: 47357
|
09:00 - 1399/06/24
نسخه چاپی

هنیه:

کوشنر خواهان دیدار با رهبران حماس بود؛ ما قبول نکردیم

کوشنر خواهان دیدار با رهبران حماس بود؛ ما قبول نکردیم
رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت فلسطین در گفت‌و‌گو با شبکه الجزیره به تحولات اخیر در غزه و تلاش رژیم صهیونیستی برای تحمیل شروط خود بر گروه‌های مقاومت پرداخت.

به گزارشايلام بيدار،  «اسماعیل هنیه»، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت فلسطین (حماس) گفت «جرد کوشنر» که داماد و مشاور ارشد رئیس جمهور آمریکا این اواخر خواسته است با او و رهبران این جنبش دیدار و گفت‌وگو کند.

هنیه شامگاه یکشنبه در گفت‌وگو با شبکه الجزیره قطر در قالب مستندی تحت عنوان «ما خفی اعظم»، (آنچه پنهان است، بس عظیم است) گفت که جرد کوشنر خواست با رهبران حماس دیدار کند ولی این دیدار صورت نگرفت.

رئیس دفتر سیاسی حماس گفت که کوشنر طی ماه‌های گذشته بعد از اعلام «معامله قرن» از طریق واسطه‌هایی به ما در حماس پیامی فرستاد که خواهان دیدار است و حاضر است در هر کجا چه پایتخت عربی چه پایتخت اروپایی با رهبران حماس از نزدیک دیدار و در مورد تحولات فلسطین به ویژه غزه گفت‌وگو کند.

هنیه با بیان اینکه حماس مشکلی در گفت‌وگو با آمریکا یا هرکسی بجز دشمن صهیونیستی ندارد، اظهار داشت: «ما چون فهمیدیم و این گونه برآیند داشتیم که این گفت‌وگو مسموم است؛ چرا که مربوط  معامله قرن است، مربوط به سلاح مقاومت و تشکیل دولت فلسطین در کرانه باختری است؛ برداشتمان ما را بر این داشت که از دیدار با کوشنر سرباز بزنیم و در این برهه از زمان، با هرگونه مذاکره چه زیر میز و چه روی میز مخالفت کنیم».

مستند الجزیره که مربوط به سلاح مقاومت در فلسطین است، به اظهارات مقامات غیر فلسطینی نیز استناد کرده است.

«دیوید هرست»، سردبیر وب‌سایت «میدل‌ایست آی» در این مستند به توانمندی‌های موشکی حماس و سایر گروه‌های مقاومت اشاره می‌کند و می‌گوید، به رغم محاصره شدید، گرسنگی، قطعی برق و حملات مکرر اسرائیل، شواهدی که دال بر ناراحتی مردم غزه از این شرایط باشد ندیده و این به این معناست که معامله قرن شکست خواهد خورد.

هنیه در ادامه به تلاش رژیم صهیونیستی برای خلع سلاح مقاومت در غزه اشاره کرد و گفت در جریان جنگ ۲۰۰۹ با این رژیم، اواسط این درگیری بود که واسطه‌ها پیام اسرائیلی‌ها را برای مقاومت ابلاغ کردند.

او گفت: «پیام آن‌ها این بود، حملات موشکی و راکتی را متوقف و تونل‌های امدادی را تخریب و همه گروه‌های مقاومت در غزه را ملزم به توقف درگیری‌ها تا ۱۵ سال کنید و الا ارتش اسرائیل دوباره غزه را اشغال خواهد کرد. پیام ما این بود که "چک شکست" را امضا نمی‌کنیم».

هنیه گفت که رژیم صهیونیستی برای تحمیل شروط خود و نرسیدن سلاح به دست مقاومت، به تعبیر «زیپی لیونی»، وزیر خارجه وقت این رژیم، از بالادست‌های دریا نظارت و رصد را آغاز کرد که تا دریای سرخ را نیز شامل می‌شد تا سلاح راهبردی به دست رزمندگان مقاومت نرسد.

شبکه الجزیره در این مستند خود تصاویری اختصاصی از اقدام ارتش مصر در تخریب خانه‌ها در امتداد مرز این کشور با نوار غزه منتشر می‌کند که در آن، مصری‌ها اقدام به ساخت دیوارهای بتنی و سیمی در مرز غزه کرده و حوض‌های آبی با هدف غرق کردن تونل‌های مقاومت ایجاد می‌کنند.

رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در ادامه این مستند به درگیری مقاومت با رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۱۴ اشاره کرد و گفت که در اثناء مذاکرهی غیر مستقیم با این رژیم در قاهره، تل آویو از واسطه‌ها خواسته بود که حماس باید تعهد دهد که دیگر حمل نخواهد کرد.

او گفت: «در آن برهه با این تهدید دشمن مخالفت کردیم و هیچ تعهدی به آن ندادیم. اصولا نه به دشمن و نه به واسطه‌ها هیچ تعهدی مبنی بر توقف معادله ندادیم. بگذارید اینجا بگویم ما هرگز در حماس نه به دشمن و نه به واسطه‌ها تعهدی که به تصمیم مقاومت و سلاح آن ضربه بزند یا مانع از توسعه و تقویت این سلاح شود، ندادیم».

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب