سرویس: سیاسی
کد خبر: 47337
|
12:19 - 1399/06/23
نسخه چاپی

باید از کشاورزان در خرید تضمینی محصولات حمایت صورت بگیرد

باید از کشاورزان در خرید تضمینی محصولات حمایت صورت بگیرد
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: باید از کشاورزان در خرید تضمینی محصولات ویژه مثل گندم حمایت صورت بگیرد،‌ بنابراین شورای قیمت گذاری و سیاست‌گذاری حمایتی محصولات اساسی کشاورزی در طرح دو فوریتی افزایش قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی دیده شده است.

به گزارشايلام بيدار، سید جواد ساداتی نژاد رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس ظهر امروز (یکشنبه 23 شهریور 99) در صحن علنی مجلس در توضیح طرح دو فوریتی افزایش قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی اظهار داشت: خرید تضمینی محصولات کشاورزی بحث فوق‌العاده‌ای است که امروز در کشور وجود دارد و کمیسیون کشاورزی نیز در همین راستا این طرح دو فوریتی را به مجلس تقدیم کرده است.

وی به قانون خرید تضمینی محصولات اساسی مصوب سال 1368 اشاره و تصریح کرد: تبصره 1 و 2 در این قانون تعیین می‌کند که وزارت کشاورزی قیمت پیشنهاد‌ی برای خرید تضمینی گندم را به دولت می‌دهد و دولت نیز در شورای اقتصاد آن را تعیین قیمت می‌کند. بنابراین همیشه در سا‌ل‌های اخیر در خصوص تعیین قیمت گندم دارای مسأله بوده‌ایم.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس اظهار داشت: متأسفانه قیمتی که دولت برای خرید گندم تعیین می‌کند با آنچه که کشاورزان ما بر روی زمین گندم تولید می‌کند، متفاوت است. اگر از سال 1380 ما نمودار گندم و واردات گندم به کشور را مقایسه کنیم می‌بینیم که هر جا که برابر تورم نرخ خرید تضمینی گندم تعیین نشده است، ما با واردات گندم روبرو بوده‌ایم؛ یعنی ارتباط این دو با هم مستقیم است و طبیعی است.

ساداتی نژاد تأکید کرد: موقعی که قیمت خرید تضمینی برابر با هزینه‌های تولید محصول نباشد، کشاورز ما آن محصول را کشت نمی‌کند. ارز ترجیحی کود شیمیایی یعنی کود پتاسه و فسفاته حذف شده است و قیمت آن تا 5 برابر افزایش پیدا کرده است که همه نمایندگان با اعتراض کشاورزان در حوزه انتخابیه خود مواجه بوده‌اند. به عبارتی هزینه‌های تولید افزایش پیدا کرده است و در سم، کود و بذر می‌توان به راحتی این افزایش قیمت‌ها را مشاهده کرد.

وی با بیان این که با افزایش قیمت بذر، کود و سم قیمت تمام‌شده یک محصول مثل گندم به 4500 الی 4600 تومان افزایش می‌یابد، گفت: دولت در شورای اقتصاد به دنبال گندم 3200 تومانی است و این خود سبب می‌شود که کشاورزان ما دیگر گندم نکارند چون قرار نیست قشر ضعیف جامعه ما که کشاورزان هستند به بقیه آحاد مردم یارانه بدهند.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با تأکید بر این که 75 درصد از کشاورزان دارای زمینی به مساحت زیر 5 هکتار هستند، گفت: گندمکاران ما جزو اقشار ضعیف جامعه ما هستند بنابراین موقعی که خرید تضمینی گندم را پایین می‌آوریم طبیعی است که کشاورزان گندمکار ما مشکل معیشتی پیدا کنند و از طرف دیگر بخش بزرگی از کشاورزان ما دیگر گندم کشت نخواهند کرد و واردات 5 میلیون تن گندم نتیجه این رفتارها است.

ساداتی نژاد تأکید کرد: امروز اگر یک کیلو گندم با نرخ ارز فعلی وارد کشور شود، گندم بالای 5000 تومان است. چرا ما باید برای کشاورزان خارجی یارانه بدهیم. اگر قیمت واقعی گندم را به کشاورزان خودمان بدهیم، آن کشاورز گندم تولید خواهد کرد. بنابراین در این شرایط سخت اقتصادی و ارزی نیاز به واردات نداریم.

وی می‌گوید که باید از کشاورزان در خرید تضمینی محصولات ویژه مثل گندم حمایت صورت بگیرد،‌ بنابراین شورای قیمت گذاری و سیاست‌گذاری حمایتی محصولات اساسی کشاورزی در طرح دو فوریتی افزایش قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی  دیده شده است چرا که در شورای فعلی قیمت خرید تضمینی تعیین می‌شود اما کشاورز حضور ندارد. مگر می‌شود ما محصول کسی را بخریم که خود فروشنده حضور نداشته باشد.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس تأکید کرد: همان گونه که گفته شد در این طرح شورای قیمت گذاری و سیاست‌گذاری حمایتی محصولات اساسی کشاورزی و در آن رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی، یک کشاورز خبره و نمایندگان ناظر مجلس شورای اسلامی در این شورا حضور دارند تا قیمتی که تعیین می‌شود قیمت واقعی باشد و قیمتی باشد که کشاورز ما رغبت کند تا آن محصول را تولید کند بنابراین این موضوع اساسی است.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب