سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 47200
|
07:00 - 1399/06/19
نسخه چاپی

امحاء سنتی زباله خطرساز شده است؛

حکایت طلای کثیف در ایوان؛ از فرصت تا تهدید برای محیط زیست + تصاویر

حکایت طلای کثیف در ایوان؛ از فرصت تا تهدید برای محیط زیست + تصاویر
یکی از مهم ترین ره آوردهای شهرنشینی در ایوان، امروزه تجمع و تولید زباله و مواد زائد شهری و به دنبال آن آلودگی روزافزون محیط زیستی در مکانی است که چند دهه زباله های تولیدی این شهر را آنهم بصورت کاملا سنتی و ابتدایی در دل خود دفن کرده است.

به گزارشايلام بيدار،بازیافت، صنعتی پردرآمد و پول‌ساز که در دهه‌های اخیر در کشور‌های پیشرفته مورد استقبال قرار گرفته و از طریق این پروسه آهن آلات، قراضه‌های آهن، پلاستیک، شیشه، کاغذ، مقوا و برخی مواد شیمیایی و زباله‌ها به کود کمپوست تبدیل می‌شوند و با اینکار از هدر رفتن منابع سودمند و سرمایه‌های ملی جلوگیری می‌شود و از میزان مصرف مواد خام و انرژی کاسته می‌شود.


البته از طریق بازیافت زباله ها، از میزان تولید گاز‌های گلخانه‌ای نیز کاسته می‌شود و به نوعی مدیریت پسماند صورت می‌گیرد.

خوشبختانه این صنعت در ایران نیز مورد استقبال قرار گرفته و در مراکز بازیافت، مواد بازیافتی پس از تفکیک به کود کمپوست و بیو کمپوست تبدیل می‌شوند و از این طلای به اصطلاح کثیف نهایت استفاده می‌شود.


جدای از مزایای بازیافت و فواید انجام این پروسه برای حفظ محیط زیست، در صورتی که فرآیندبازیافت در چارچوب مشخص شده، صورت نگیرد، عواقب بسیار جدی به دنبال خواهد داشت و باعث وارد آمدن آسیب‌های جبران ناپذیر به سلامت مردم و محیط زیست می‌شود
نگارنده با ارائه این مقدمه به سراغ سایت زباله شهرستان ایوان رفته است سایتی که سالهاست محل دفن زباله های شهرستان است.

تولید روزانه 50تن زباله در ایوان
"کامران حسنی"شهردارایوان  درگفتگوباخبرنگار ما گفت:این سایت به مساحت ۵هکتاراز سال ۱۳۷۰با هماهنگی منابع طبیعی دراختیارشهرداری ایوان جهت ایجاد سایت زباله قرار داده شده است.
حسنی اظهار کرد:متاسفانه با توجه به افزایش جمعیت سایت دیگر جوابگوی این حجم زباله که روزانه بیش از۵۰تن نمی باشد.
شهردار ایوان با اشاره به ضرورت تفکیک زباله در سطح شهرستان گفت:متاسفانه تاکنون طی اگهی هایی که منتشر شده موفق به پای کارامدن هیچ شرکتی که کارتفکیک زباله رادرمبدا انجام دهد دراین زمینه نبودیم .

آمدگی همکاری با سرمایه گذار را داریم

"امیدعلی سبزی"، فرماندار ایوان ؛نیز درگفتگو با خبرنگار ایلام بیدار گفت:درصدد هستیم که بتوانیم با ایجادیک سایت جدید ومکان یابی بهتربتوانیم مشکلات موجود را کاهش دهیم.
وی افزود:کاملا درجریان مشکلات سایت مذکور هستیم ومیدانیم که روزانه حجم زیادی از زباله به این سایت ورود می کند.
وی ادامه داد:چنانچه یک سرمایه در این زمینه بتوانددر سطح شهرستان فعالیت نمیایداین امادگی وجود دارد که همکاری لازم صورت بگیرد.

تهدیدزیست محیطی پیامد مدیریت نادرست پسماند


مجتبی رستمی"؛ کارشناس محیط زیست،  در خصوص مضرات دفن غیراصولی پسماند بر محیط‌زیست، اظهار کرد: دفن غیراصولی زباله می‌تواند آسیب‌های بسیاری به منابع آب سطحی و زیرزمینی وارد کند، همچنین این زباله‌ها موجب آلودگی هوا و خاک نیز می‌شود و به نوعی یک تهدید برای بهداشت عمومی است.
وی با بیان اینکه رهاسازی زباله در محیط‌زیست منظره بدی را ایجاد می‌کند، افزود: رهاسازی زباله به تنوع زیستی گیاهی و جانوری آسیب می‌زند، همچنین این زباله‌ها در برخی از مواقع موجب آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌ها می‌شود.
شیرابه‌های زباله‌های خانگی، بیمارستانی، صنعتی و ... مواد مضری را به بافت خاک وارد می‌کند که این مواد مضر می‌تواند وارد آب‌های زیرزمینی شود، البته فاصله مکانی دفن زباله تا آبخوان‌ها، نفوذپذیری خاک، ماندگاری عناصر ایجاد آلودگی مانند کاتیون و سرعت گذر آب‌های زیرزمینی نیز در بحث میزان آلودگی آبخوان‌ها به وسیله شیرابه‌های زباله بسیار موثر است.

انتهای پیام/الف

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد