سرویس: فرهنگ و هنر
کد خبر: 47079
|
08:19 - 1399/06/12
نسخه چاپی

معاون حوزه هنری:

«سوره اشک» به فصل «حاج قاسم» می‌رسد/ رویشی که با کرونا رقم خورد

«سوره اشک» به فصل «حاج قاسم» می‌رسد/ رویشی که با کرونا رقم خورد
مجدالدین معلمی معاون حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی ضمن اشاره به اهداف و دستاوردهای پویش «سوره اشک» در دهه اول محرم از استمرار این پویش برای تولید اثر در سالگرد شهادت سردار سلیمانی خبر داد.

به گزارشايلام بيدار،  مجدالدین معلمی معاون هنری حوزه هنری در گفتگویی درباره اهداف و دستاوردهای برگزاری پویش «سوره اشک» در دهه نخست ماه محرم گفت: ویروس کرونا آسیب‌های زیادی به عرصه هنر زد. درواقع گذشته از ضررهای اقتصادی، برای ما محدودیت‌هایی را هم ایجاد کرد. پیش از این مناسبت‌هایی مانند محرم برای ما جلوه‌ای دیگر داشت، چون همیشه ما با روش‌های سنتی خودمان، به ساحت اباعبدالله ابراز ارادت می‌کردیم برای مثال نمایشگاه‌هایی برگزار می‌کردیم، به اجرای نمایش‌هایی می‌پرداختیم، فعالان حوزه موسیقی سمفونی‌هایی اجرا می‌کردند و… اما بیماری کرونا دسترسی ما به مردم را محدود کرد.

 
وی ادامه داد: از همین رو پیش از محرم با توجه به اینکه حوزه هنری تصمیم بر این گرفته بود که محرم امسال پرشورتر از سال‌های قبل باشد، هنرمندان هم این اصرار را داشتند که نسبت به محرم و امام حسین (ع) بی تفاوت نباشند و مثل هر سال ابراز ارادتی کنند، لذا اراده‌ای در حوزه هنری شکل گرفت که همه رشته‌های هنری متناسب با عرصه جدیدی که برایشان اتفاق افتاده است، فضای کاری تازه‌ای برای خود تعریف کنند. در همین راستا قرار شد همه گروه‌ها با هدف پخش تولیدات هنری در رسانه ملی و فضای مجازی، دست به تولید بزنند. از همین رو پویش مشترکی به نام «سوره اشک» بین همه رشته‌ها هنری تعریف کردیم و قرار شد همه آثار با همین نشان تولید شوند به همین تربیت، شاعران، فیلمسازان، اهالی تئاتر و تعزیه و… تولیدات عدیده‌ای را به مرحله اجرا رساندند.
 
به‌دنبال مخاطبان تازه برای خود بودیم
 
معلمی با اشاره به فرآیند عرضه این محصولات هنری عاشورایی بیان کرد: هدف ما این بود که تولیدات ما به شکلی باشد که بتواند در فضای مجازی و رسانه ملی پخش شود و مخاطبان تازه‌ای را به ما اضافه کند. لذا کرونا بر خلاف اینکه مشکلاتی برای ما ایجاد کرد اما رویش‌های جدیدی داشت، گشایش جدیدی برای حوزه هنری ایجاد و ما را به مخاطبان جدیدی وصل کرد. چون مخاطبان تازه برای ما روحیه و انرژی تازه‌ای ایجاد می‌کردند.
 
 
 
وی افزود: پیش از این هرکسی اگر می‌خواست از محصولات و تولیدات ما استفاده کند باید حتماً در محیطی حضور پیدا می‌کرد و وقت می‌گذاشت اما حالا با استفاده از فضای مجازی و تلویزیون افراد می‌توانند آثار حوزه را ببینند به همین ترتیب ما بازخورد خوبی هم از سوی افراد داشتیم که روحیه ویژه‌ای را برای هنرمندان ما ایجاد کرده و باعث شده‌اند آنها به این فکر کنند که می‌توانند از ظرفیت‌های تازه‌ای برای ارتباط با مخاطب استفاده کنند. برای مثال حتی بچه‌های گرافیک که کارشان تصویرگری است و آثارشان کمتر می‌تواند در رسانه ملی پخش شود، تصاویر را موشن کردند و تابلوهای عظیم انقلاب را به موشن گرافیک‌هایی تبدیل کردند این کار باعث شد بازخوردهای جدیدی از هنرمندان گرافیست دریافت کنند و که یک گام و حرکت تازه در مسیر هنر انقلاب رقم بخورد.
 
هیچ محدودیتی برای عرضه آثار نداشتیم
 
معلمی اظهار کرد: ما هیچ محدودیتی برای عرضه محصولات نداشتیم هدف اصلی این بود که همه شبکه‌ها و سایت‌ها که امکان پخش آثار را دارند، بتوانند این کار را بکنند. ضمن اینکه حوزه هنری تصمیم گرفت آرم و نشان خود را کمرنگ کند تا این تصور شکل نگیرد که ما تنها می‌خواهیم کار «حوزه هنری» دیده شود. هدف اصلی ما این بود که آثار هنرمندان برای ابراز ارادتشان به اباعبدالله دیده شود از همین رو نشان «سوره اشک» انتخاب شد تا همه محصولات با یک نشان واحد عرضه شود ولی نه به این صورت که این نشان حتماً سیستم اداری داشته باشد.
 
معاون هنری حوزه هنری بیان کرد: فراخوان این پویش یک ماه پیش از محرم منتشر و ایده‌ها جمع‌آوری شد. به همین ترتیب آثاری که کیفیت، قابلیت پخش و رسانه‌ای شدن داشتند انتخاب شد، سفارش کار صورت گرفت و تولید آغاز شد.
 
وی درباره بازه زمانی امتداد این پویش تأکید کرد: ما در نظر داریم تا اربعین، خروجی داشته باشیم. تا حالا هم ۲۰۰ آیتم و بالغ بر ۱۸۰۰ دقیقه کار برای رسانه‌های مختلف تولید شده، هدف‌گذاری بعدی ما هم تولید و پخش آثاری برای هفته دفاع مقدس و چهل سالگی انقلاب است. سومین گامی هم که در نظر داریم برداریم تولید و عرضه آثاری در همین بستر برای سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی است. ما برای دفاع مقدس فراخوان دادیم و در حال حاضر محصولات آن در حال تولید است. برای موج سوم این رویداد هم فراخوانی برای تولید آثاری با محوریت حاج قاسم در رشته‌های تخصصی خواهیم داد.
 
وی در پایان گفت: آثاری که به صورت گروهی تولید می‌شود باید حمایت مالی یک ارگان یا ستاد را در پی داشته باشند طبیعتاً بخش عمده‌ای از تولیدات حمایت جدی حوزه هنری را در بر داشته‌اند.
 
انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد