سرویس: سیاسی
کد خبر: 47004
|
10:35 - 1399/06/09
نسخه چاپی

رئیس سازمان بسیج اساتید:

تحول ساختاری در وزارت خارجه ضروی است/ به مجلس کمک می‌کنیم

تحول ساختاری در وزارت خارجه ضروی است/ به مجلس کمک می‌کنیم
رئیس سازمان بسیج اساتید کشور گفت: بسیج اساتید برای ایجاد تحول ساختاری در وزارت امور خارجه، طرح تحولی با رویکرد ضد تحریمی را به مجلس، دولت و مجمع تشخیص مصلحت نظام ارائه کرده است.

به گزارشايلام بيدار، "مجتبی زارعی"، رئیس سازمان بسیج اساتید کشور با بیان اینکه کشور نسبت به نام گذاری امسال عقب است، گفت: جهش تولید زمانی صورت می‌پذیرد که زیرساخت‌های رونق شکل گرفته باشد.

وی با اشاره به دلایل انتخاب شعار سال از سوی مقام معظم رهبری، افزود: رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، امسال را سال «جهش تولید» نامیدند به این دلیل که کشور به صورت مضاعف رشد اقتصادی را در دستور کار قرار دهد.

رئیس سازمان بسیج اساتید تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در نام گذاری سال‌ها محدودیت‌های تحریمی را هم در نظر می‌گیرند پس زمانی که سخن از جهش تولید می‌شود، به این دلیل است که پیشران‌های تولید را پیدا کنیم و توجه به این پیشران‌ها تولید را به حرکت در آوریم.

زارعی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب با در نظر گرفتن مسائل و مشکلاتی که تحریم برای کشور به وجود آورده است، حوزه‌هایی که ظرفیت جهش تولید ملی در آن وجود دارد را پیشنهاد کرده‌اند که مورد تایید اقتصاددانان است مانند بخش مسکن، معدن و کشاورزی، بر اساس آمارها در کشور بیش از ۱۰ هزار و ۴۰۰ معدن داریم اما حدود ۴ هزار معدن فعال است و در حوزه مسکن نیز می‌توان به فعالیت شرکت‌های داخلی، رونق بخشید و اشتغال‌زایی ایجاد و مشکل مسکن مردم را نیز بر طرف کرد، این بخش‌ها و مسائل نیاز به توجه بیشتر دارد تا جهش تولید را شاهد باشیم.

وی ادامه داد: بسیج اساتید و جنبش استادان ایران در همین راستا قرارگاه جهش تولید را با حضور نخبگان و اقتصاددانان راه اندازی کرده است، تا با توجه به این پیشگام ها به روح بیانیه گام دوم توجه کند، بسیج اساتید به دنبال شناسایی ظرفیت‌های بومی و مزیت‌های نسبی و همچنین شناسایی امکان و توانایی استان‌ها و مناطق مختلف کشور است.

رئیس سازمان بسیج اساتید در ادامه به ظرفیت‌های عظیم کشور اشاره کرد و گفت: مناطق مختلف کشور ما ظرفیت و مزیت‌هایی دارند که ما در اندیشکده سیاست پژوهی و راهبردی جنبش استادی و با کمک گروه‌های مطالعات راهبردی مستقر در استان‌ها به دنبال گردآوری، پالایش و تدوین کتاب مزیت‌ها و امکان جهشی هر استان هستیم، با توجه به اینکه بیش از ۸۰۰ کانون استادی در سراسر کشور وجود دارد، می‌توان به داده‌های خوب و کاربردی دست یافت.

زارعی گفت: از نظر ما این ظرفیت‌های بومی و منطقه‌ای در سایر کشور وجود دارد که مقتضیات خود را دارد و بنا داریم با راهبری قرارگاه جهش تولید اساتید، کتاب مزیت و امکان جهش ی هر استان تدوین کنیم، ما در تدوین این کتاب به دنبال روش‌های میانبر جهش تولید در هر استان می‌رویم؛ متاسفانه تا کنون از این ظرفیت‌های عظیم غفلت شده است.

وی افزود: به دلیل اینکه نظام برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی کشور ما مبتنی بر نفت است ما کمتر از این ظرفیت‌های عظیم و بومی مناطق مختلف کشور استفاده می‌کنیم، به عنوان مثال بسیج اساتید در ماه‌های گذشته برای ایجاد تحول ساختاری در وزارت امور خارجه و محتوا و رویکرد این وزارت خانه طرح تحولی با رویکرد ضد تحریمی را به مجلس، دولت و مجمع تشخیص مصلحت نظام ارائه کرد، که مورد استقبال ریاست مجلس قرار گرفت، البته ما و مجلس به دنبال تصدی‌گری وزارت خارجه در تجارت بین‌الملل نیستیم.

رئیس سازمان بسیج اساتید تصریح کرد: ساختار دیپلماتیک کشور برای اقتصاد بومی تسهیلگری نمی‌کند پس بخش خصوصی و اقتصادی خُرد کشو باید با این تغییرات یک پنجره تنفسی به بیرون کشور پیدا کنند، این یکی از راهکارهایی بوده که از اندیشکده سیاست پژوهشی و راهبردی جنبش استادی بیرون آمده است، از سوی دیگر بسیج اساتید، مرکز پشتیبانی‌های علمی از مجلس را نیز ایجاد کرده و می‌خواهیم به کمک مجلس یازدهم بیاییم.

زارعی گفت: از قرارگاه جهش تولید جنبش استادی توقع می‌رود که به فضل الهی سیاست‌ها و ضوابطی که دست و پا گیر اقتصاد بومی دانش بنیان، اشتغال‌زا، درون‌زا و برون گرا را پیدا کند و به کمیسیون‌های تخصصی مجلس و دولت ارائه کند.

وی با بیان اینکه زمانی که بتوانیم ظرفیت‌های ملی را در سراسر کشور مشخص کنیم و چون این ظرفیت‌ها نیاز به ارز خارجی ندارد می‌توان پنجره تنفسی برای اقتصاد بومی و محصولات شرکت‌های دانش بنیان و کارگاه‌ها برای صادرات ایجاد کرد، گفت: بسیج اساتید فعالیت‌های گسترده‌ای دارد که بخش دیگر از این فعالیت‌ها در حوزه فرهنگی است تا در خصوص کالا و محصولات ایران و مصرف آن فرهنگ سازی شود.

انتهای پیام/ 

 

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب