سرویس: فرهنگ و هنر
کد خبر: 46625
|
08:32 - 1399/05/22
نسخه چاپی

فرهنگ ایجاد شغل غیر دولتی باید تقویت شود

  فرهنگ ایجاد شغل غیر دولتی باید تقویت شود
یک فعال فرهنگی:فروزش با بیان اینکه ایجاد و توسعه صنایع کوچک باید به یک انگیزه و خواست همگانی تبدیل شود، گفت: خانواده ها و آموزش و پرورش باید نوجوانان را به سمت مهارت آموزی در یک یا چند هنر هدایت کنند.

به گزارشايلام بيدار، دکتر مهدی فروزش، استاد دانشگاه و فعال فرهنگی در یادداشتی به مناسبت «روز حمایت از صنایع کوچک » در مورد وظایف دولت و مردم در حمایت و توسعه صنایع کوچک نوشت:

یقیناً ایجاد و توسعه صنایع کوچک باید به یک انگیزه و خواست همگانی و فراگیر تبدیل شود. تقویت فرهنگ ایجاد شغل غیر دولتی ضروری است، بدین صورت که افراد جامعه از همان اوان کودکی به فکر ایجاد شغل برای خودشان باشند و تصور اشتغال به کار در سازمان ها و ادارات دولتی از آنها دور شود. طبیعی است که خانواده و نظام آموزش و پرورش باید به گونه ای تربیت و رفتار کنند که کودک و نوجوان به فکر مهارت آموزی یک یا چند هنر و حرفه باشد و برای آینده شغلی خود برنامه ریزی کند و دغدغه داشته باشد. اینکه بالاخره یک کاره ای می شوم یا ببینیم چه پیش می آید باید کم کم از اذهان دانش آموزان خارج شود. 

در مرحله بعد دولت از هنر و حرفه های انفرادی و بعد گروهی حمایت کند. کمک به آموزش و ترویج انواع رشته های هنری، صنایع دستی و مشاغل خانگی که خود به ایجاد بسته های ویژه برنامه ریزی و توسعه نیازمند است، امری ضروری است. به عنوان مثال آموزش رایگان و حمایت از آموزشگاه ها و آموزشگران و تهیه مواد اولیه ارزان قیمت و حتی المقدور تولید داخل، در اختیار قرار دادن دستگاه، لوازم و نخ ... به بافندگان برای تولید فرش دستباف در داخل کشور، پرداخت وام های بدون بهره یا کم بهره همراه با تنفس و کمک به ایجاد شرکت های تعاونی می تواند کمک زیادی به رونق صنایع دستی باشد. در مسئله اخیر که مطرح کردم یعنی شرکت های تعاونی مشکلات زیادی در کشور داریم. ایجاد شرکت های تعاونی، مؤسسات فرهنگی و خدماتی که به راحتی می تواند باری را به جهت ایجاد اشتغال از شانه دولت بردارند، متاسفانه حقیر انگاشته شده و دولت هیچ تلاشی را برای رونق تعاونی ها از خود نشان نمی دهد.

 اگر افراد آگاه باشند که با در کنار هم گذاشتن ظرفیت ها و داشته هایشان می توانند برای خود، دوستان و خانواده هایشان شغل ایجاد کنند و دولت هم این همکاری و تعاون را ارج نهد و در کمترین زمان ممکن به تأسیس آن کمک کند و حتی تسهیلاتی را برای رونق آنها درنظر گیرد، در اندک زمانی بخش مهمی از اشتغال کشور مشکلاتش حل خواهد شد. رسانه های دولتی و خصوصی بصورت رایگان و یا با حداقل هزینه از صنایع کوچک، هنرها و حرفه های انفرادی در بخش تبلیغ محصول و معرفی چهره های فعال حمایت کنند. 

مردم ما برای رونق تولید ملی مخصوصا در بخش های فرهنگی و هنری، اقلام فرهنگی و هنری داخلی را خریداری کنند، برای مصرف خودشان، هدیه دادن در جشن های تولد، عروسی، عیادت و... از محصولات کپی غیر قانونی نکنند. حتی بخش های دولتی هم برای امور رفاهی و تجلیلی،از محصولات فرهنگی و هنری هنرمندان داخلی استفاده کنند. ایجاد بازارچه ها، تأمین اماکن مناسب با قیمت های حداقلی برای مالکیت یا اجاره که عموماً توسط دولت یا خیرین ایجاد می شود می تواند به رشد و توسعه صنایع کوچک کمک کند. 

توسعه فرهنگ حمایت از صنایع کوچک، صنایع انفرادی، مشاغل خانگی، محصولات و آثار هنری و فرهنگی، شرکت های تعاونی و از این قبیل، نیازمند عزم ملی و اراده ای استوار است که باید در شخص به شخص ایرانیان ایجاد شود، تبدیل به مطالبه فراگیر و عمومی شود تا دولت و نهادهای قانونگذار هم تحت این مطالبه عمومی، زیر ساختهایی را مهیا کنند و به یاری خدا بتوانیم بخشی از مشکل اشتغال کشور را حل کنیم، به تولید داخل رونق بخشیم، از واردات برخی کالاها جلوگیری کنیم و با صادر کردن محصولات متنوع مخصوصاً فرهنگی و هنری که ایرانیِ آن زبانزد مردم جهان است، تراز اقتصادی کشور را مثبت کنیم. نباید فراموش کنیم که قدرت اقتصادی یک جامعه وابستگی زیاد به مشاغل انفرادی و صنایع کوچک دارد. افراد در شغل شخصی و صنعت و شرکتی که با دست خودشان فراهم کرده اند، بیشتر تلاش می کنند و دل می سوزانند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب