سرویس: خواندنی ها
کد خبر: 46612
|
08:05 - 1399/05/22
نسخه چاپی

دوستی چند هزار نفری با کرونا در دماوند و علم کوه!

دوستی چند هزار نفری با کرونا در دماوند و علم کوه!
با وجود هشدارهای متعدد برای عدم صعود به دماوند و علم کوه در شرایط کرونایی، اما روزهای آخر هفته شاهد دوستی چند هزار نفری با این ویروس هستیم.

به گزارشايلام بيدار،ویروسکرونابه حدی فراگیر شده که برخی استان‌ها از جمله مازندران که قله‌های مرتفع ایران در آن قرار دارند، در شرایط قرمز هستند، اما با وجود هشدارهای متعددی که فدراسیون کوهنوردی و هیات های استانی می‌دهند، صعود به دماوند و علم کوه همانند سال‌های گذشته بوده و شاید هم بیشتر از آن باشد.

* دوستی چند هزار نفری باکرونا!

در هفته گذشته حدود 3 هزار نفر در سودای صعود به قله دماوند راهی این منطقه شدند و این نشان می‌دهد که وظیفه اجتماعی برای رعایت مسائل بهداشتی و عدم صعود در این شرایط چندان اهمیتی ندارد و کوهنوردان بی توجه به وضعیت قرمز در مازندران کار خود را انجام می‌دهند.

فدراسیون کوهنوردی تا جایی که وظیفه‌اش بوده قرارگاه‌ها و پناهگاه‌های خود را تعطیل کرده تا شاید با این کار مانع حضور کوهنوردان متعدد در دماوند و علم کوه باشد، اما ظاهرا افراد محلی که به این کوهنوردان سرویس می‌دهند، مسائل مالی را ترجیح داده و چیزی آنجا تعطیل نیست و پارکینگ‌ها و خودروها و قاطرها مشغول فعالیت هستند!

* نمی‌توانیم برای عدم حضور کوهنوردان پلیس بگذاریم!/ توجه به هشدارها وظیفه اجتماعی است

حمید مساعدیان در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، در مورد وضعیت نگران کننده صعودها به قلل مرتفع ایران از جمله دماوند و علم‌کوه می‌گوید: «فدراسیون تا جایی که توانسته اطلاعیه و هشدار صادر کرده اما در این شرایط کرونایی اگر خود مردم  و کوهنوردان رعایت نکنند خیلی می‌تواند شرایط خطرناک و بحرانی‌تر شود. حتماً به کوهنوردان توصیه می‌کنیم که به اطلاعیه‌ها توجه کنند.»

وی با اشاره به اینکه ما هفته گذشته چندین اطلاعیه صادر کردیم و از صعود به دماوند و علم‌کوه ممانعت به عمل آوردیم، تاکید کرد: «با این وجود نمی‌توانیم جبری کار کنیم و پلیس بگذاریم. متأسفانه اصلاً به توصیه‌ها توجه نمی‌شود و این دیگر وظیفه خود کوهنوردان است. واقعا عکس‌هایی که روز قله دماوند و علم کوه منتشر می‌شود، نگران کننده است.»

مسئول کارگروه امداد و نجات فدراسیون کوهنوردی عنوان کرد: «هفته گذشته با وجود تعطیلی پناهگاه دماوند حدود 3 هزار نفر عازم این کوهستان شده بودند و علم کوه نیز شرایط اینچنینی داشت. کاری که از دست ما برمی‌آمد این بود که پناهگاه را تعطیل کنیم تا شاید بدین شکل کسی عازم منطقه نشود اما این کار عملی نیست.»

 

* افراد محلی‌ به خاطر مسائل مالی کارشان را تعطیل نکرده‌اند

مساعدیان در مورد اینکه آیا محلی‌های دماوند با این قضیه همکاری می‌کنند یا خیر، گفت: «خیر، محلی‌ها هیچ ممانعتی به عمل نمی‌آورند و قاطرها و نیسان‌ها در حال رفت و آمد هستند و فقط فدراسیون است که پناهگاه خود را بسته است. البته چون محلی‌ها از این طریق کسب درآمد می‌کنند و بعد اقتصادی مهم است این کار را انجام می‌دهند.»

وی افزود: «جدا از همه مسائل مردم باید خودشان رعایت کنند و این وظیفه‌ای شخصی است.  متأسفانه قله علم‌کوه هم شاهد حضور کوهنوردان زیادی است. ما تصمیمی که گرفتیم این بود که قرارگاه‌ها را ببندیم اما باز هم شاهد حضور کوهنوردان در این شرایط کرونایی هستیم.»

 آمار مبتلایان و کشته‌ شدگان ناشی از ابتلا به این ویروس در روزهای اخیر بالا بوده و این انتظار می‌رود افرادی که سودای صعود به بام ایران و علم‌کوه را دارند، به هشدارها توجه کرده و این کار را به سال آینده یا پس از ریشه کنی این ویروس موکول کنند.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد