سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 46570
|
07:54 - 1399/05/23
نسخه چاپی

گزارشی از آخرین وضعیت آب شرب ملکشاهی؛

پروژه آبرسانی ملکشاهی نیازمند اعتبار ملی است/ ضرورت تکمیل فاز دوم آب شیرین کن

پروژه آبرسانی ملکشاهی نیازمند اعتبار ملی است/ ضرورت تکمیل فاز دوم آب شیرین کن
طرح آبرسانی به شهرستان ملکشاهی ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ۲۸۰ میلیارد ریال برای این طرح هزینه شده که ۱۷۰ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل این طرح نیاز است.

به گزارشايلام بيدار،آب منبع بقاي همه موجودات زنده روي زمین است و از سویي دیگر براي انسانها نیز آب لازم وضروي است تا از سلامتی و تندرستی و زندگی سالم بهره مند شوند و از توسعه اقتصادي و اجتماعی برخودارگردند، همچنین اکوسیستم ها پیوندي ناگسسته با آب دارند.

تامین آب سطح بهداشت، میزان و درجه توسعه اجتماعی یک کشور را نشان می دهد.آب سالم مایه حیات جامعه است و آبهای سنگین و غیربهداشتی نیز باعث بوجودآمدن بیماریهایی ازجمله سنگ کلیه می گردد و بویژه برای کودکان و خردسالان آب شرب سالم یک نیاز ضروری است.

مدتهاست است که مردم شهرستان ملکشاهی با مشکل تهيه آب شرب بهداشتی دست و پنجه نرم می کنند.

میزان شوری و درجه سختی آب این شهر بیش از حد است و مردم ملکشاهی از آب لوله کشی برای مصارف شرب و مصارف خانگی استفاده نمی کنند و مجبورند برای تامین آب شرب راهی چشنه های اطراف شهر شوند.

برخی از شهروندان برای تهیه آب شرب، کیلومترها از شهرخارج شده و به چشمه های اطراف مي روند تا چند دبه آب برای مصارف پخت وپز وآشامیدن تهیه کنند.

 

عده ای دیگر که وضعیت مالی بهتری دارند، اقدام به خرید دستگاه تصفیه کن آب خانگی نموده اند تا از دردسر تهیه آب از چشمه ها راحت شوند، گرچه هزینه تعویض فیلتر که به علت سنگینی بیش ازحد آب نیاز به تعویض مکرر دارد را متحمل می شوند.

استفاده از دستگاه های تصفیه خانگی از جنبه های اقتصادی، بهداتشی و زیست محیطی هزینه های زیادی بر اجتماع و خانواده ها وارد می کند. استفاده از این دستگاهها ضمن در بر داشتن هزینه های خرید اولیه و تعویض فیلتر، برخی از املاح مفید آب همچون کلسیم، منیزیم ، فلوراید، کربنات و بی کربنات را کم و یا حذف می کنند که این خود در درازمدت باعث آسیب به سلامت فرد می شود.

به هرحال طرح و ایده انتقال آب سد چم گردلان از مسیر شهر مهر تنها راه حل بحران آب شیرین این شهرستان است.

این پروژه علاوه بر تامین آب شرب شهر ارکوازملکشاهی ، درمسیرخود می تواند آبادانی های پرثمری را بوجود آورد؛ ازجمله اینکه همه زمینهای کشاورزی مسیر مهر و گردنگاه را از دیمی به آبی تبدیل کند و باغات و سبزیکاریهایی ایجادکندکه خود باعث رونق اقتصادی شهرستان و تامین میوه،سبزی و صیفی را فراهم آورد.

 

 

مشکل آب شرب ملکشاهی درجه سختی آن است

"علی کاظم پور"، معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان شهرستان ملکشاهی گفت: کارشناسان بهداشتی شبکه بهداشت و درمان شهرستان ملکشاهی بصورت روزانه نسبت به انجام کلرسنجی و کنترل کیفی آب شرب اقدام و ماهیانه آزمایشات میکروبی را انجام می دهند.

وی اظهار کرد: در طول مدتی که آزمایشات ارزیابی شده اند، آب شرب ملکشاهی فاقد مشکل میکروبی بوده ولی در بعضی از منابع تامین آب ، به دلیل اینکه منابع مذکور زیرزمینی بوده مشکل سختی آب وجود دارد که بعضا باعث رسوب در جدار لوله ها می شود.

کاظم پور افزود: جهت حل مشکل مذکور نیازمند احداث تصفیه خانه می باشیم.

معاون بهداشتی شبکه بهداشت ملکشاهی گفت: امیدواریم با تلاشهای صورت گرفته مسئولین، تامین آب شرب از سد چم گردلان صورت گیرد و با احداث تصفیه خانه مشکل مذکور مرتفع گردد.

وی یادآور شد: توصیه می شود اگر از آب چشمه های اطراف استفاده می شود موارد گندزدایی آب شرب رعایت شود تا مشکلی از نظر بهداشتی متوجه شهروندان نگردد.

کاظم پورادامه داد:  در مورد استفاده از تصفیه کننده های خانگی نیز  فیلترهای دستگاه ممکن است  در بعضی موارد، یونها و املاح مفید را نیز تصفیه کنند، پیشنهاد می شود فیلترهای مربوطه به موقع تعویض گردد تا آسیبی متوجه مصرف کنندگان نشود.

وي در پايان گفت: توصیه میشود همشهریان عزیز ضمن  صرفه جویی در مصرف آب ، از این نعمت خدادای استفاده بهینه نمایند تا در فصل گرما با مشکل کم آبی و قطعی آن مواجه نشوند.

 

 

تکمیل آبرسانی به ملکشاهی نیازمند ۱۷۰ میلیارد ریال اعتبار است

"احمد کرمی"، معاون عمرانی استاندار ایلام گفت: از سال‌های گذشته برای حل مشکل تامین آب شرب شهرستان ملکشاهی، طرح انتقال آب از سد چم گردلان به شهرستان ملکشاهی در دستور کار قرار داده شده است.

 

وی اظهار کرد: این طرح ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ۲۸۰ میلیارد ریال برای این طرح هزینه شده است و ۱۷۰ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل این طرح نیاز است.

 

کرمی افزود: سال گذشته بیش از ۳۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات توسعه روستایی، طرح فراگیر و مشاغل تسهیلات برای طرح‌های اشتغالزایی در شهرستان ملکشاهی اختصاص یافت که منجر به اشتغال ۹۵۳ نفر شد.

 

معاون عمرانی استاندار ایلام گفت: بیکاری مشکل اصلی شهرستان محروم ملکشاهی است که با ورود نهادها و شرکت‌هایی همچون ایدرو و ایمیدرو و ایجاد صنایع تبدیلی و کارخانجات سیمان و گچ تا حدود زیادی قابل حل است.

 

وی تصریح کرد: بیکاری و تامین آب شرب مشکل اصلی شهرستان محروم ملکشاهی بوده که نیازمند اعتبارات ملی است.

 

 

ضرورت تكميل پروژه آب شيرين كن و طرح آبرساني به ملكشاهي

به گزارش ايلام بيدار مردم ملكشاهي هم اكنون آب شرب مورد نياز خود را از چشمه هاي اطراف تامين مي كنند.

آب لوله كشي نيز در برخي اوقات به دلايلي از جمله مشكلات شبكه، پايين ودن سطح منبع آب، شكستگي لوله و... قطع مي شود.

قطعي آب شرب با توجه به استفاده مردم از كولر آبي، مشكلاتي را نيز به بوجود مي آورد.

پروژه انتقال آب از سد چم گردلان كه حدود هشت سال از آغاز آن مي گذرد با پيشرفت 68 درصدي نياز به تامين اعتبار 42 ميليارد تومان دارد تا بتواند آب شرب مردم ملكشاهي را تامين كند و قطعا طولاني مدت و زمان بر خواهد بود.

با توجه به كمبود اعتبار و روند كند پروژه خط انتقال آب ملكشاهي انتظار مي رود مسئولين مربوطه در راستاي تكميل فاز دوم پروژه آب شيرين كن و تامين اعتبار لازم براي تكميل طرح آبرساني از سد چم گردلان به ملكشاهي اهتمام بيشتري داشته باشند.

 

انتهاي پيام/ک

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب