سرویس: اقتصادی
کد خبر: 46471
|
09:17 - 1399/05/16
نسخه چاپی

سهم دولت در ایجاد تورم ۴۰ درصدی

سهم دولت در ایجاد تورم ۴۰ درصدی
در حال حاضر میزان دارایی‌ها و بدهی‌های بانک‌ها به هیچ عنوان تناسبی با هم ندارد، به بیان دیگر بدهی‌های بانک‌ها خیلی بیشتر است.

به گزارشايلام بيدار، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

استقراض دولت از بانک مرکزی و چاپ پول بدون پشتوانه، علت اصلی ایجاد نقدینگی و تورم حاصل از آن است. این سخنان را یک کارشناس اقتصادی در واکنش به طبیعی خواندن گرانی‌ها توسط سرپرست وزارت صمت عنوان کرد.شقاقی شهری به فرارو گفته است: سخنان این مقام دولتی معطوف به این است که دولت هنوز نتوانسته برای علت اصلی نابسامانی‌های قیمت‌ها چاره‌جویی کند، اگر خواهان جلوگیری از سونامی مدام افزایش قیمت‌ها هستیم، باید موتور محرک رشد نقدینگی مهار شود.

عامل اول رشد نقدینگی در افزایش کسری بودجه دولت مستتر است، دولت با استقراض از بانک مرکزی و چاپ پول بدون پشتوانه نقدینگی زیادی را خلق می‌کند که این منابع به بازارهای مختلف هجوم برده و باعث التهاب می‌شود.

شقاقی با بیان اینکه افزایش سود بانکی نیز دیگر عاملی است که نقدینگی موجود در جامعه را افزایش می‌دهد، اظهار داشت: زمانی‌که سود سپرده‌های بانکی زیاد می‌شود، بانک‌ها برای پرداخت سود سپرده‌گذاران خود نیز روی به خلق پول می‌آورند که این خود به افزایش تورم دامن می‌زند، این در حالی‌ است که بانک مرکزی اول آمد به دلیل اینکه پرداخت سود بالا به بانک‌ها فشار می‌آورد و تراز مالی آن‌ها را منفی می‌کند،  نرخ سود را کاهش داد، اما دوباره و به فاصله زمانی کوتاهی نرخ سودها با افزایش همراه شد.

این استاد دانشگاه‌ با تاکید بر اینکه ناترازی بانک‌ها عامل سوم افزایش نقدینگی است، اضافه کرد: در حال حاضر میزان دارایی‌ها و بدهی‌های بانک‌ها به هیچ عنوان تناسبی با هم ندارد، به بیان دیگر بدهی‌های بانک‌ها خیلی بیشتر است و برای اینکه این نسبت را متناسب جلوه دهند، اقدام به خلق پول می‌کنند.

شقاقی تصریح کرد: در حال حاضر براساس آمار بانک مرکزی رشد نقدینگی در خردادماه با رشد ۳۴ درصدی روبه‌رو بوده این مسئله یکی از بالاترین نرخ‌ها طی سالیان گذشته است، از سوی دیگر با توجه به نرخ رشد اقتصادی منفی یک درصد غیرنفتی و رشد اقتصادی منفی هفت درصدی نفتی، این مسئله یکی از تبعات منفی آن تورم ۴۰ درصدی است.

 
 

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب