سرویس: جهاد و مقاومت
کد خبر: 46267
|
08:05 - 1399/05/09
نسخه چاپی

ناگفته‌های فرماندهان مرصاد از نبرد «فروغ جاویدان»

ناگفته‌های فرماندهان مرصاد از نبرد «فروغ جاویدان»
چند تن از فرماندهان عملیات مرصاد در استان کرمانشاه درباره ابعاد اقدامات منافقان و نحوه واکنش نیروهای رزمنده در عملیات پرافتخار مرصاد گفته‌اند.

به گزارشايلام بيدار، تنها شش روز پس از قبول قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت توسط ایران، نیروهای عراقی توافقات این قطعنامه را زیر پا گذاشته و مجدد در جنوب و حوالی خرمشهر حمله کردند تا راه نفوذ برای ارتش مجاهدین خلق باز شود و حتی توانستند تا آستانه تصرف آن پیش روند.

به‌ این‌ ترتیب نیروهای دفاعی ایران در جبهه‌های جنوبی مستقر شدند. در این زمان سازمان مجاهدین عملیاتی با نام فروغ جاویدان را از مرزهای غرب ایران آغاز کرد.

محمد کرمی‌راد، فرمانده لشکر ۱۱ امیرالمومنین(ع) استان ایلام در عملیات مرصاد گفت: طولانی شدن جنگ و به گمان عده‌ای فرسایشی شدن آن سبب شد که دشمنان از جمله منافقان، صدام و حامیان خارجی او تحلیلی غلط و توهمی از وضعیت کشور داشته باشند.

این فرمانده دفاع مقدس با بیان اینکه امام خمینی(ره) با پذیرش قطعنامه ۵۹۸ دشمنان را غافلگیر کرد افزود: دشمنان تصور می‌کردند که با طولانی شدن جنگ توان نیروهای ارتش و سپاه تحلیل رفته، مردم به وضعیت موجود بدبین شده‌اند و طرفداران منافقان منتظر ورود آنها و به تعبیر خودشان ارتش آزادی‌بخش هستند

کرمی‌راد با اشاره به اینکه اهداف و راهبرد امام خمینی(ره) برای همه روشن بود عنوان کرد: شعار رزمندگان «جنگ جنگ تا پیروزی» بود که امام خمینی(ره) با شعاری فراتر و قرآنی «جنگ جنگ تا رفع فتنه در عالم» هشت سال دفاع مقدس را رهبری و هدایت کرد.

فرمانده لشکر ۱۱ امیرالمومنین(ع) استان ایلام در عملیات مرصاد با اشاره به اینکه تجاوز منافقان به خاک ایران بعد از پذیرش قطعنامه نشان دهنده عدم اعتماد آن‌ها به عراق و صدام بود اظهار کرد: منافقان با تجهیزات و امکانات گسترده که از طرف صدام به آن‌ها اهدا شده بود و سازماندهی منظم طرح حمله گسترده‌ای را از نقاط مختلف خوزستان، ایلام و کرمانشاه برنامه‌ریزی کرده بودند.

منافقین با جمع‌‏آوری دیگر ضد انقلابیون سرخورده، از کشورهای مختلف اروپایی، نیرویی به استعداد تقریبی ۱۵ هزار نفر فراهم کرده و با بهره‌‏گیری از جنگ‌‏افزارهای اهدایی صدام و دیگر اربابان خود، حمله خود را از غرب کشور به خاک جمهوری اسلامی ایران آغاز کردند.

در این عملیات اعضای سازمان منافقین با ۲۵ تیپ شرکت داشتند و تجهیزات فراوانی از جمله ۱۲۰ دستگاه تانک سبک کاسکاول برزیلی، ۴۰ نفربر پی‌ام‌پی، ۳۰ عرابه توپ ۱۲۲میلی‌متری، حدود ۲۴۰ خمپاره‌انداز، ۱۰۰ موشک آرپی‌جی هفت، ۷۰۰تیربار، ۲۰ تفنگ ۱۰۶میلی‌متری، ۶۰ مسلسل دوشکا و حدود ۱۰۰۰ خودرو به همراه داشتند.

فرمانده لشکر ۱۱ امیرالمومنین(ع) استان ایلام در عملیات مرصاد با بیان اینکه تنها امید دشمنان در ادامه ناکامی‌هایی که داشتند تجهیز و سازماندهی منافقان بود بیان کرد: آنها به زعم باطل خودشان تصور می‌کردند با گرفتن تجهیزات و سلاح و امکانات گسترده که با دلارهای نفتی عربستان و آمریکا و دیگر قدرت‌های استکباری در اختیارشان می‌گذارند، نظام جمهوری اسلامی را می‌توانند در یک برنامه‌ریزی به زعم خودشان در کمترین فاصله و فرصت از پا در بیاورند.

وی افزود: بنابراین در حقیقت با تجهیز و در اختیار قرار دادن پایگاه‌ها و مراکز آموزشی و همچنین نظارتهای دقیق از طرف رژیم بعث عراق و دستهای پنهان پشت پرده اسرائیل و آمریکا و انگلیس و دیگران توانستند منافقان را آماده کنند و آنها طوری وضعیت ایران اسلامی را برای اربابانشان ترسیم کرده بودند که نیروهای درون کشور و مردم آمادگی ملحق شدن به منافقان را دارند؛ لذا تیپ‌هایی که تشکیل داده بودند تیپ ۲۰۰ نفره بود که وقتی بیایند داخل هر شهری تبدیل به لشکر ۱۰۰۰۰ نفری و۵۰۰۰ نفری می‌شود.

شهدای دفاع مقدس ,

مقارن ساعت ۱۴:۳۰ دقیقه روز سوم مرداد ماه ۱۳۶۷ منافقان و ارتش عراق عملیات مشترک خود را با هجوم زمینی از طریق سرپل‌ذهاب و بال‌برد نیرو از جنوب گردنه پاطاق آغاز و به طرف شهر کرندغرب پیشروی کردند و حدود ۱۸:۳۰دقیقه نخستین تانک‌های منافقان وارد شهر کرند شده و به سمت اسلام‌آباد غرب حرکت کردند

از آنجا که بیشتر نیروهای ایرانی در جبهه‌های جنوب حضور داشتند، عناصر سازمان با کمترین درگیری ممکن، وارد کرند شدند و همزمان با این حرکت منافقان، ارتش بعثی نیز با اجرای آتش سنگین توپخانه، از عملیات پشتیبانی می‌کرد و همین امر باعث شهادت عده‌ای از روستائیان منطقه شده بود، در ادامه تجاوز منافقان، شهر اسلام‌آباد نیز به تصرف نیروهای سازمان درآمد.

فرمانده لشکر ۱۱ امیرالمومنین(ع) استان ایلام در عملیات مرصاد با اشاره به اینکه شهید همدانی فرمانده لشکر ۳۱ انصارالحسین همدان ساعت یک بامداد با خط اف‌.ایکس کرمانشاه با من تماس گرفت عنوان کرد: شهید همدانی در مورد شرایط منطقه سوال کرد که من نیز به شهید گفتم ما با ارتش بعث عراق در منطقه درگیر هستیم و ایشان گفتند که آیا شما اکنون با منافقان درگیر هستید بنده نیز گفتم نه، ایشان گفتند ما الان در منطقه اسلام‌آباد غرب با منافقان درگیر هستیم و نیروهای منافق به سمت حسن‌آباد و گردنه چارزبر در حرکت هستند.

وی با بیان اینکه بعد از این تماس، محسن رضایی با من تماس گرفت و راه‌های ارتباطی منطقه را از من پرسید که یگان‌هایی که از جنوب به سمت منطقه اسلام‌آباد آمده بودند را چطور ساماندهی کنند گفت: بنده نیز طبق نقشه در اختیار راهنمایی‌های لازم را به فرماندهان داشتم تا بتوانند منافقان را محاصره کنند که سردار مرید محمدی فرمانده لشکر ۶ ویژه پاسداران قصد اعزام دو تا سه گردان نیروی کمکی به منطقه ایلام را داشت.

شهدای دفاع مقدس ,

کرمی‌راد با اشاره به اینکه سردار خلیل کیانی و مرید محمدی و رزمندگان تحت امر آنها همان شب به منطقه ایوان رسیدند و قرار بود که فردا صبح به منطقه ایلام برای کمک به تیپ ما بیایند اما از آنجایی که تعداد نیروهای ما به حد کافی بود بنده با آنها تماس گرفتم و گفتم شما به منطقه اسلام‌آباد غرب برگردید اظهار کرد: یک گروهان از طلاب حوزه علمیه قم هم که برای کمک به تیپ ما اعزام شده بودند بنده در آن شب به کرمانشاه اعزام کردم و این گروه‌های اعزام شده به سمت منطقه کرمانشاه دقیقاً در محل کارخانه قند شهرستان اسلام‌آباد غرب با منافقان درگیری تن به تن پیدا کردند و در آنجا منافقان را زمین‌گیر کردند.

حسین رضوان‌مدنی، از فرماندهان دوران دفاع مقدس و عملیات مرصاد اظهار داشت: ساعت یک نیمه شب از غرب کشور تماس گرفتند که منافقان وارد اسلام‌آباد شده‌اند در حالی که رسیدن منافقان به این منطقه برای هیچکس باورپذیر نبود.

وی عنوان کرد: همان موقع شهید شوشتری به صورت شبانه با هواپیما به همدان آمد زیرا هواپیما در کرمانشاه فرود نمی‌آمد و بعد از آن شهید شوشتری در گردنه چهارزبر مستقر شد و فردای همان روز من و چند نفر دیگر از فرماندهان مجوز برای جمع‌آوری نیروهای پشتیبانی و مقابله با منافقان را دریافت و از سمت امامزاده محمد(ع) حرکت کردیم و ساعت چهار صبح از سمت سراب به میدان فردوسی رسیدم.

وی عنوان کرد: ساعت پنج و موقع اذان صبح به مقر یگان خود رسیدم و نیروها را از خواب بیدار کردم و بعد از اقامه نماز صبح همه مسلح شدند و به سمت گردنه چهارزبر حرکت کردیم.

هرچند در آغاز عملیات نیروهای سازمان توانستند در عرض۲۴  ساعت خود را به ۳۴ کیلومتری کرمانشاه برسانند، اما برخلاف تصور مسئولان سازمان، مردم هیچ‌گونه همراهی با آنان نکردند، حتی پس از اطلاع از تجاوز گروه تروریستی منافقان، درصدد مقابله برآمده و به جبهه‌های جنگ اعزام شدند.

فرمانده لشکر ۱۱ امیرالمومنین(ع) استان ایلام در عملیات مرصاد با بیان اینکه منافقان با تصور حمایت مردم حمله خود را طرح‌ریزی کرده بودند ولی برخلاف تصور آنها مردم غیور توانستند در تنگه چهارزبر آن‌ها را غافلگیر کنند گفت: در این عملیات حتی مردم اهل حق کرندغرب از نظر تغذیه و کمک‌رسانی از هیچ کمکی به نیروهای بسیج و سپاه دریغ نکردند و استقبال مردم برای مقابله با مناقفان به قدری بود که هیچ سلاحی در انبارها باقی نمانده بود و به این ترتیب دیواری پولادین از مردم در مقابل منافقان ایجاد شد.

شهدای دفاع مقدس ,

برخلاف تصور منافقان مردم اسلام‌آباد غرب با گاو و گوسفند به استقبالشان نیامدند بلکه با داس و تبر از خانه و کاشانه‌اشان دفاع کردند. هر چند شهر سقوط کرد، اما تروریست‌های منافقان، چنان زهر چشمی از خلق خدا گرفتند که صدام در تمام جنایت هشت ساله‌اش نکرده بود. مردم اسلام‌آباد غرب یا همان شهر شهیدان مرصاد تنها ساکنان این جهان هستند که منفی حکومت سیاه منافقان را درک کرده‌اند.

آن روز امیر سپهبد صیاد شیرازی در جنوب بود که خبر حمله سنگین دشمن از غرب را شنید. او آن روز از طرف شورای عالی دفاع به مأموریت آمده بود تا فعل و انفعالات اخیر جبهه‌های جنوب را از نزدیک بررسی کند. حضور امیر صیاد شیرازی و به حرکت درآمدن بالگردهای هوانیروز کرمانشاه ضربه دیگری بر پیکره منافقان وارد کرد تا روز پنجم مرداد ماه آغاز پایان گروه تروریستی منافقان باشد.

قتل‌عام مردم عادی در بیمارستان اسلام‌آباد غرب

حسین رضوان‌مدنی، فرمانده تیپ مستقل پدافند شیمیایی ۲۳ با اشاره به جنایات منافقان در استان کرمانشاه از جمله شهادت ۳۲ نفر از خبازان بیان کرد: تعدادی از نیروهای جهاد سازندگی برای رزمندگان نان می‌پختند و چندین نانوایی در منطقه مستقر بودند و منافقان تعدادی از آن‌ها را اعدام کردند و به شهادت رساندند و زمانی که به بیمارستان اسلام‌آباد غرب نیز رسیدند اینچنین اقدامی را باز هم انجام دادند.

رضوان‌مدنی افزود: به اسلام‌آباد غرب رسیدیم، دیدن صحنه‌های فجیع به دار کشیدن بچه‌های زخمی بسیجی، ارتشی و سپاهی در جلوی بیمارستان اصلی شهر، حسابی منقلب‌مان کرد، همین طور هم پیکر پاک شهدای مردمی این شهر که حاضر به همراهی نشده بودند، واقعاً فضای دلخراشی را ایجاد کرده بود.

سردار جلیل کیانی، جانشین فرمانده تیپ مسلم ‌ابن عقیل در عملیات مرصاد با اشاره به اینکه منافقان تعدادی از بیماران را که در بیمارستان اسلام‌آباد غرب جا مانده بودند به شهادت رساندند عنوان کرد: در میدان امام خمینی(ره) اسلام‌آباد غرب تعدادی از مردم که به‌دلیل عدم همکاری با منافقان اعدام شده بودند را مشاهده کردیم و منافقان در منطقه کارخانه قنددر خانه‌های مردم حاضر بودند که با تعدادی از دوستان آن‌ منطقه را از وجود منافقان پاکسازی کردیم.

کیانی با بیان اینکه منافقان هر جایی که می‌رفتند و دسترسی پیدا می‌کردند اگر از مردم همکاری نمی‌دیدند به‌ویژه از روز دوم به بعد این جنایتها را به بار می‌آوردند و مردم را به شهادت می‌رساندند گفت: اما با لطف خدا و همکاری و همدلی مردم به خصوص در منطقه اسلام‌آباد غرب به سمت کرند غرب و از کرند غرب به سمت سرپل‌ذهاب تمام نقشه‌های شوم دشمنان خنثی شد.

وی با اشاره به صف‌آرایی تمامی اقوام و مذاهب استان کرمانشاه در برابر تجاوز منافقان افزود: بسیاری از مردم اهل‌ حق منطقه توسط منافقان مجروح شدند و در منطقه ازگله و باویسی نیز برادران اهل سنت خوش درخشیده و یک تجمع بسیار زیبا از حضور همگانی همه طوایف و اقوام مذهبی وجود داشت که به لطف خدا شاهد یک پیروزی بزرگ در منطقه بودیم.

شهدای دفاع مقدس ,

امیر سپهبد شهید صیاد شیرازی خود را با یک فروند هواپیمای فالکون، به کرمانشاه رساند و صحنه پیشروی دشمن را از نزدیک مشاهده کرد و متوجه اوضاع شد. چنان جو پریشانی و اضطراب در مردم ایجاد شده بود که سراسیمه از خانه بیرون آمده بودند.

شهید صیاد وقتی که به منطقه مسلط شد، طرح به دام انداختن کاروان منافقان را ریخت. آنان باید با خیال راحت تا تنگه چهارزبر آمده بودند که در ۳۴ کیلومتری کرمانشاه بود. در آن تنگه باید خلبانان هوانیروز از عقب و جلو راه را برکاروان می‌بستند، طرح که آماده شد، با فرمانده پایگاه هوانیروز تماس گرفت و خواست آماده عملیات باشند.

از طرفی نیروهای سپاه پاسداران با اجرای عملیات مرصاد سد راه آن‌ها شدند؛ پس از مقاومت نیروهای اندک سپاه و بسیج (در حد یک گردان) در دشت حسن‌آباد و زمین‌گیر شدن نیروهای دشمن در پشت ارتفاعات چهار زبر، به‌تدریج فرماندهی و نیروهای خودی برای آزادسازی مناطق تصرف‌شده و انهدام نیروهای منافقان، در منطقه متمرکز شدند.

نیروی‌های خودی با تشکیل خط پدافندی در تنگ چهارزبر و در فاصله ۲۰۰متری منافقان با آنها درگیر شده و بعدازظهر چهارم مرداد ماه با انسداد سه‌راه اسلام‌آباد غرب به کرندغرب، عقبه و راه فرار منافقان را مسدود و آنها را در محاصره قرار دادند. با زمین‌گیر شدن نیروهای منافقان در تنگه چهارزبر که امروز به گردنه مرصاد شناخته می‌شود، رزمندگان اسلام برای آزادسازی مناطق اشغالی و انهدام نیروهای منافقین به تدریج در منطقه مستقر شدند.

شهدای دفاع مقدس ,

عملیات مرصاد در روز پنجم مرداد ماه با رمز «یاعلی‌بن ابی‌طالب(ع)» از سه محور زمینی آغاز شد. در محور تنگ چهارزبر یگان‌هایی از لشکر تازه تاسیس ولی امر(عج)، لشکر ۱۲ قائم سمنان و عناصری از سپاه بدر با استقرار بر روی ارتفاعات چهارزبر و اجرای آتش راه پیشروی قوای زمینی منافقان را در جاده اسلام‌آباد غرب به کرمانشاه سد کردند.

در محور اسلام‌آباد غرب و کارخانه قند، دو گردان از تیپ نبی‌اکرم(ص) کرمانشاه و گروهی از تیپ مسلم‌ابن‌عقیل سومار به سرعت وارد بخشی از اسلام‌آباد غرب شده و پیشاپیش آنان یک گردان از پاسداران این شهر که به اسلام‌آباد آشنایی کامل داشتند تا میدان اول شهر نفوذ کرده و سازمان‌دهی منافقان را در داخل شهر برهم زدند.

در محور جاده قلاجه یگان‌هایی از لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله(ص) از سه‌راهی اسلام‌آباد غرب و از پشت پمپ بنزین وارد کارزار شدند و با دورزدن منافقان تلفات بسیاری بر آنها وارد ساختند و از سوی دیگر ۱۵۰ نفر از نیروهای تیپ ۷۱ روح‌الله سپاه نیز با دو فروند بالگرد شنوک هوانیروز ارتش در فرودگاه اضطراری مجاور اسلام‌آباد غرب بال‌برد شدند و با ایجاد خط دفاعی دو کیلومتری عقبه منافقان را در سه‌راهی اسلام‌آباد غرب مسدود کردند.

با پیشروی رزمندگان اسلام در ساعت ۲ بعد از ظهر، اسلام‌آباد غرب از اشغال منافقان خارج شده و جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش با ده‌ها سورتی پرواز، مواضع منافقان را به شدت درهم کوبیدند و زمینه فروپاشی مواضع آنها را فراهم ساختند.

با آزادسازی اسلام‌آباد غرب، یگان‌های سپاه پیشروی به سمت کرندغرب و پاکسازی منطقه را آغاز کردند که قبل از رسیدن نیروهای خودی به این شهر در ساعت سه نیمه‌شب سه فروند بالگرد ترابری دشمن در کرند به زمین نشسته و تعدادی از کادر منافقان و روسای این سازمان را از معرکه خارج می‌کند.

این واقعه نشانه آشکاری از آغاز شکست منافقان بود؛ زیرا پس از مدتی با پیشروی رزمندگان اسلامی و انهدام تانک‌های زره‌پوش برزیلی منافقان، دشمن هر آنچه داشت پس از ۴۸ ساعت بر زمین نهاده و متواری شد تا منافقان با شکستی راهبردی به خاک دشمن پناهنده شوند.

شهدای دفاع مقدس ,

حسین رضوانی مدنی از فرماندهان عملیات مرصاد و برادر سه شهید دوران دفاع مقدس با اشاره به اینکه تمام مسیر از گردنه چهارزبر تا اسلام‌آباد غرب جنازه افتاده بود و این مسیر آزاد شد گفت: بعد از وارد شدن به اسلام‌آباد غرب به پادگان الله اکبر رفتیم که از نبود منافقان در آنجا مطمئن شویم و در نهایت منطقه پاکسازی شد.

وی افزود: نیمه شب به سمت گردنه چهارزبر برگشتیم زیرا مقر ستاد در آنجا بود و همراه با برادر شهیدم حشمت‌الله از شدت خستگی در آمبولانس استراحت کردیم که اذان صبح با بی‌سیم به من اطلاع دادند که به سرعت نیروها را به سمت کرندغرب ببریم زیرا آنجا جنگ و گریز اتفاق افتاده بود و منافقان برای فرار خود تمام مردم شهر و روستای کرندغرب را یکی پس از دیگری به شهادت می‌رسانند و از ما خواستند جلوی این خونریزی را بگیریم.

رضوان‌مدنی با اشاره به اینکه بعد از اذان ظهر منافقان به عراقی‌ها ملحق شده بودند و عملیات مرصاد به پایان رسید و گویی جنگی رخ نداده است گفت: بعد از آن خانواده را از شهادت شوهر خواهر و برادر سومم مطلع کردم و شهدا را تحویل معراج شهدا دادیم.

کرمی‌راد با بیان اینکه نیروهای مسلح و ارتش و سپاه و مردم همه دست به دست هم دادند و توانستند عملیات مرصاد را خلق کنند گفت: منافقان در اعترافاتی که خودشان داشتند خروجی کار آنها فحاشی بود که نثار جان مسعود رجوی و دیگر فرماندهان خود می‌کردند و به فرماندهان‌شان می‌گفتند شما با دروغ ما را فریب دادید و شما دروغ گفتید که همه چیز در ایران آماده و مهیا برای پذیرایی و استقبال از ما است در حالی که در اینجا با آتشی از جهنم مواجه شدیم و نه راه پیش و نه راه فرار داریم و قریب چهار هزار نفر از منافقان به هلاکت رسیدند و بخش اعظمی از آنها مجروح و بخش دیگر مجبور به فرار شدند.

شهدای دفاع مقدس ,

مقام معظم رهبری در سفر تاریخی خود به استان کرمانشاه در مهر ماه سال ۱۳۹۰ و در اجتماع عظیم مردم کرمانشاه فرمودند «دوران دفاع مقدس، آزمایش بزرگی برای این استان بود. جنگِ هشت ساله از این استان شروع شد و در این استان ختم شد. اولین حملات هوائی رژیم بعثی عراق به این استان و به شهرهای این استان - به همین دلیل اسلام‌آباد و گیلانغرب و بقیه‌ی مناطق مرزی - و اولین تجاوز مرزی به قصرشیرین در این استان بود.

هشت سال بعد هم باز جنگ در اینجا خاتمه پیدا کرد. آخرین حرکت دفاعی کشور ما و مردم عزیز ما در قضیه‌ی مرصاد، باز در این استان بود. یعنی سراسر این هشت سال، این استان در حال دفاع، در حال ایستادگی و شجاعت بود. قبل از شروع جنگ تحمیلی هم از اول انقلاب همین جور بود. یک ماه بعد از پیروزی انقلاب - یعنی در اسفند سال ۵۷ - جوانهای کرمانشاهی بودند که رفتند تا از پادگان لشکر سنندج دفاع کنند؛ اولین گروه‌هائی که برای دفاع در مقابل ضد انقلاب بسیج شدند و راه افتادند رفتند، که بعضی از همانها جزو شهدای نام‌آور کرمانشاه‌اند.»

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد