سرویس: استان ایلام
کد خبر: 46096
|
07:05 - 1399/05/01
نسخه چاپی

وقتی نرگس سرسخت در مقابل کرونا کم می آورد؛

ضرر شش میلیاردی نرگس کاران دره شهر/اقساط بر سر کشاورزان ورشکسته آوار شد

ضرر شش میلیاردی نرگس کاران دره شهر/اقساط بر سر کشاورزان ورشکسته آوار شد
در حالیکه کشاورزان نرگس کار خود را برای برداشت محصول و سوددهی آماده می کردند این بار بیماری ناخوانده کرونا باعث شد هیچکس خریدار گل نرگس نشود.

به گزارشايلام بيدار، شهرستان دره شهر با وجود زمینهای حاصلخیز و اب و هوای مناسب یکی از خاستگاههای مهم گل نرگس بشمار می رود.

تولید سالانه 10 میلیون شاخه گل نرگس علاوه بر درامد زایی و اشتغالزیی مناسب برای صدها بهره بردار، دره شهر را به قطب تولید این محصول در استان تبدیل کرده است.

طی دوسال گذشته نیز جهاد کشاورزی و منابع طبیعی با کمک تسهیلات صندوق مهر و امید، بانک کشاورزی و پست بانک قدم مهمی برای توسعه کشت این گل برداشتند.

با وجود تلاشهای انجام گرفته متاسفانه ابر و باد و مه و خورشید و فلک دست به دست هم دادند تا  نرگسکاران با ضررمالی شدیدی روبرو شوند.

سال ۹۷ _۹۸ به دلیل سیل و سرمای شدید زمینهای کشت شده تخریب و بیش از ۵۰ میلیارد ریال پیازچه گل نرگس از بین رفت.

در این میان افرادی که تسهیلات دریافت کرده بودند به دلیل نابودی زراعت عملا در سال اول توان پرداخت وامهای خود نداشتند و صد البته تولیدکنندگان نیز با ضرر مواجه شدند.

در همین راستا سال ۹۸ با پیگیری سیمره خبر، یزدانی معاون برنامه و بودجه فرمانداری، نعمتی معاون اقتصادی استاندار و نیز همکاری صندوق مهر و امید و بانک کشاورزی تسهیلات کشاورزان نرگسکار بمدت یکسال امهال شد تا کمک خوبی به تولیدکنندگان انجام گیرد.

اما این پایان ماجرا نبود ، در حالیکه کشاورزان نرگسکار خود را برای برداشت محصول و سوددهی آماده می کردند این بار بیماری ناخوانده کرونا باعث شد هیچکس خریدار گل نرگس نشود و تمامی زحمات تولیدکنندگان یک شبه بر باد رفت.

با یک حساب  سرانگشتی کرونا ۶۰ میلیار ریال  ضرر به کشاورزان نرگسکار آن هم در سال جهش تولید وارد کرد.

اما قسمت بد ماجرا انجا بود که در حالیکه هیچ گلی در این بازه زمانی به فروش نرفت، سر رسید تسهیلات امهال شده فرا رسید تا بانکهای عامل بصورت قانونی اما در بدترین زمان ممکن خواستار تسویه حساب مشتریان خود شوند.

ضرر 60 میلیاردی نرگسکاران دره شهری

"مرتضی مراد زاده"، مدیر عامل نرگسکاران دره شهر نیز در خصوص مشکلات بوجود امده به ایلام بیدار گفت: تنها در بخش مرکزی شهر و بخش ماژین بیش از ۵۰ تا ۶۰ میلیارد ریال ضرر دهی داشته ایم.

وی اظهار کرد: تمام  محصول به دلیل عدم خریدار نابود و سر رسید اقساط نیز قوز بالا قوز شده است.

مراد زاده افزود: از طریق کارشناسان جهاد کشاورزی نیز میزان خسارت به استان ارسال شد اما تا کنون هیج خبری از پیگیری این مسئله نیست.

مدیر عامل نرگسکاران دره شهر گفت: نرگسکاری که در این شرایط سخت اقتصادی و بیماری کرونا حتی در تامین معیشیت خود مانده چگونه با وجود ضرر مالی شدی  اقساط را پرداخت کند؟

چرا علیرغم نامه نگاری متعدد هیچکس جوابگوی صدها تولیدکننده عملا ورشکست شده نیست؟

اما سخنان مراد زاده در حالی مطرح می شود که احتمال اینکه در زمستان سال اینده نیز به دلیل عدم پیشبینی وضعیت کرونا باز هم این محصول روی دست انان بماند وجود دارد زیرا علیرغم سود دهی خوب گل نرگس خرید تضمینی برای ان وجود ندارد‌.

اما با توجه شرایط بحرانی کنونی در سال جهش تولید قطب نرگس استان ایلام اینگونه فلج شود و کسی نیز در سازمات جهاد کشاورزی و ستاد بحران استان پیگیر ضرر میلیاردی انها نباشد عملا جای بسی تعجب دارد.

نرگسکاران دره شهری تنها راه رفع این این وضعیت دشوار را تمسک جستن به دادستان مرکز استان که این روزها پیگیر همه مشکلات ریز و درشت مردم شده و نیز استاندار ایلام بعنوان رییس ستاد بحران و ستاد مبارزه با کرونا است که پیگیر کمک مالی به انها و نیز امهال مجدد تسهیلاتشان باشند.

حال نرگس سرسخت که در مقابل سرمای استخوان سوز زمستان سرش بالا بود قافیه را به سیل و کرونا باخته تا تولیدکنندگان قطب گل نرگس استان نا امیدانه زیر شلاق سختیهای این روزها شرمساری در مقابل ضامنین تسهیلاتشان را تجربه کند.

امیدواریم با پیگیری توسط دستگاهای متولی و نیز ستاد مبلرزه با کرونا انهم در سال جهش تولید کمر کشاورز دره شهری فقط برای برداشت محصولش خم شود نه از فشار اقتصادی.

 

انتهای پیام/ش

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد