سرویس: استان ایلام
کد خبر: 46061
|
08:00 - 1399/04/31
نسخه چاپی

ایلام بیدار گزارش می دهد؛

درخت بنه سرمایه ای عظیم در ملکشاهی/ پتانسیل ایجاد صنعت تبدیلی سقز

درخت بنه سرمایه ای عظیم در ملکشاهی/ پتانسیل ایجاد صنعت تبدیلی سقز
سقز که شیره مترشحه از تنه ی درخت بنه است ، ارزشمندترین محصول درخت بنه محسوب می شود ، بوی بسیار خوشی دارد و کاربرد دارویی آن فراوان است

به گزارشايلام بيدار،در میان جنگلهای رشته کوه های زاگرس درختی وجود دارد که آن را پسته وحشی یا بنه و در اصطلاح محلی "ون" می ‏نامند . نام علمی آن Pistaciaatlantica است کهاز درختان منحصر به فرد در استان ایلام و شهرستان ملکشاهی به شمار می رود.

 

"بنه" درختی مقاوم بوده  و در شرایط مناسب تا 300 سال و یا حتی بیشتر عمر می کند.

 

صمغ سقز با نام محلی "جاجگ" یکی از فرآورده های مهم جنگلی استان است که در صنایع دارویی، صنعت فیلم سازی، عکاسی، چشم پزشکی، درمانهای طب سنتی نظیر نارسایی های گوارشی و عفونی کاربرد زیادی دارد.

 

از محصولات و کاربردهای بنه (ون) می توان به برگ، میوه کال، میوه رسیده، صمغ و چوب آن اشاره کرد.

 

میوه  بنه، پس از چیده شدن از درخت و تمیز و خشک کردن و خرد شدن در آسیاب در غذاهای سنتی  مانند "گمگه" بسیار لذیذ و شفا بخش  و مقوی است.

 

از میوه کال بنه در اردیبهشت ماه ترشی بنه یکی از خوشمزه ترین ترشیها بدست می آید و از خشک شده این میوه کال می توان به جای زرشک در آشپزی استفاده کرد.

 

روغن میوه بنه، در صنعت داروسازی و طب گیاهی کاربرد دارد و در جهت بهبود دردهای روماتیسمی و عضلانی خاصیت معجزه آسایی دارد.

 

سقز که شیره مترشحه از تنه ی درخت بنه است ، ارزشمندترین محصول درخت بنه  محسوب می شود ، بوی بسیار خوشی دارد و کاربرد دارویی آن فراوان است و با جرات می توان گفت که با کندر و صمغ عربی قابل مقایسه می باشد.

 

از جوشاندن برگهای این درخت  شیره ای بدست بدست می آید که نوعی ضد عفونی کننده قوی است. پودر برگهای این درخت  نیز نوعی حنا برای موی سر است.

 

قابلیت پیوند زدن پسته و استحصال کلخنک  از درخت بنه با توجه به هم خانواده بودن این دو درخت با هم از ظرفیتهای عظیم منطقه است.

 

در حال حاضر بهره برداری علمی در کنار ایجاد صنایع تبدیلی از این نعمت بزرگ شهرستان ملکشاهی صورت نمی گیرد.

 

پتانسیل ایجاد صنعت تبدیلی سقز در ملکشاهی

 

"ایوب عزیزی"، طبیب یار طب سنتی در گفتگو با ایلام بیدار گفت: جنگلهاي طبيعي درختان بنه در شهرستان ملكشاهي ظرفيت خوبي را براي برداشت اصولي سقز كه در اصطلاح محلي "جاجگ"نام دارد، بوجود آورده است.

 

وی اظهار کرد: اين برداشت با ايجاد صنعت تبديلي بزرگي مانند كارخانه تهيه آدامس مي تواند با توليد آدامس طبيعي و پرخاصيت به رونق و توسعه منطقه و ايجاد اشتغال منتهي گردد.

 

عزیزی افزود: شيره يا صمغ درخت بنه در زبان عربي و منابع طب سنتي "علك البطم" نام دارد و داراي خواص متعددي ازجمله تقويت دستگاه گوارش و معده، درمان زخمهاي مختلف،درمان ورم و...مي باشد.

 

طبیب یار طب سنتی گفت: اين صمغ از زمانهاي قديم آدامس سنتي و بومي مردم منطقه محسوب مي شده است و در حال حاضر براي توليد صنعتي آن در شهرستان ملكشاهي ظرفيت خوبي فراهم است.

 

وی تصریح کرد: ميوه خوراكي درخت بنه كه "حبه الخضرا" نام دارد، در منطقه نيز فقط به صورت سنتي جمع آوري مي گردد.

 

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد