سرویس: خواندنی ها
کد خبر: 46034
|
07:41 - 1399/04/30
نسخه چاپی

برجام برای کشور سودی نداشت و ندارد/ ایران طرف ضرر کننده این معاهده بین المللی است

برجام برای کشور سودی نداشت و ندارد/ ایران طرف ضرر کننده این معاهده بین المللی است
کارشناس بین الملل به بیانیه وزارت خارجه در خصوص برجام اشاره کرد و گفت: انتظار می‌رفت سطح مطالبه گری ایران در این بیانیه از طرف‌های دیگر برجام بیشتر باشد.

به گزارشايلام بيدار،«پیروز ایزدی» کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به این که بیانیه وزارت امورخارجه در خصوص برجام قاطع و از موضع مطالبه گری نبود، اظهار داشت: این بیانیه را می‌توان آخرین فرصت ایران به اروپا جهت اجرای تعهدات‌شان ذیل برجام تلقی کرد.

این کارشناس مسائل بین الملل، افزود: دلیل اصلی اروپایی‌ها برای زنده نگه داشتن برجام این است که این قراردادی بوده که می توانست به برقراری صلح و آرامش بین المللی و منطقه‌ای کمک کند اما اروپایی‌ها با توجه به اینکه وابستگی زیادی به آمریکا دارند و همچنین با توجه به اینکه شرکت‌های اروپایی مبادلات اقتصادی گسترده‌ای با آمریکا دارند، از ترس تحریم های ثانویه با ایران رابطه‌شان را قطع کردند.

ایزدی ادامه داد: این مسئله باعث شد تا ایران به این نتیجه برسد برجام برایش سودی نداشت و ندارد و در واقع کشور نتوانست به اهداف مد نظر خود برسد.

کارشناس مسائل بین الملل با تاکید بر این که بیانیه وزارت خارجه آخرین فرصت ایران به اروپا است، گفت: این بیانیه در واقع آخرین فرصت ایران به اروپا خواهد بود تا قدم‌هایی بردارند که نشان دهد تمایل زیادی به برجام و زنده نگه داشتن آن دارند.

ایزدی بیان داشت: اروپایی‌ها باید بتوانند از این فرصت استفاده کنند؛ این آخرین فرصت است و در واقع مقصود ایران از صدور بیانیه این بود که اروپایی‌ها در فرصت آخر تحرکاتی در این زمینه داشته و حسن نیت خودشان را نشان دهند و ثابت کنند به برجام پایبند هستند. 

وی ابراز کرد: انتظار می‌رفت سطح مطالبه گری ایران در این بیانیه از طرف‌های دیگر برجام بیشتر باشد؛ علت این که وزارت خارجه لحن نرم‌تری به کار برده این بود که ایران تا کنون نشان داده است به مفاد برجام و تعهدات خود پایبند است حتی آژانس اتمی هم در بازدیدهای خود به پایبندی ایران تاکید کرد اما آمریکا با خروج یکجانبه از برجام این قاعده بازی را بهم زد و با فشارهایی که به اروپایی‌ها آورد باعث شد ایران از منافع برجام محروم شود.

کارشناس مسائل بین الملل خاطر نشان کرد: با توجه به نزدیک بودن انتخابات آمریکا شاید این آخرین فرصتی باشد که در آینده برجام -به عنوان توافق بین المللی که به برقراری صلح جهانی و منطقه‌ای کمک کند- بتواند دوباره احیا شود و ایران هم بتواند از منافع برجام منتفع شود.

ایزدی در خصوص اینکه دولت و دستگاه دیپلماسی باید چه سیاستی در قبال برجام اتخاذ کنند، گفت: از آنجایی که آمریکایی‌ها از برجام خارج شدند ایران باید بعنوان طرفی که به تعهدات برجام پایبند باشد، از منافع برجام بهره‌مند شود، اما در این معاهده بین المللی ایران طرف متضرر شد. 

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب