سرویس: سیاسی
کد خبر: 45966
|
07:31 - 1399/04/28
نسخه چاپی

مجلس به‌جای استیضاح رئیس‌جمهور، ظرفیت دیوان محاسبات و مرکز پژوهش‌ها را فعال کند

مجلس به‌جای استیضاح رئیس‌جمهور، ظرفیت دیوان محاسبات و مرکز پژوهش‌ها را فعال کند
وزیر اسبق ارتباطات گفت: مجلس به‌جای استیضاح رئیس‌جمهور، ظرفیت مرکز پژوهش‌ها و دیوان محاسبات را فعال کند.

به گزارشايلام بيدار،«محمّد سلیمانی»، وزیر اسبق ارتباطات با اشاره به زمزمه طرح استیضاح رئیس‌جمهور از سوی نمایندگان مجلس گفت: امسال سال آخر دولت است و رئیس‌جمهور طبق قانون اساسی بعد از سال هشتم تعویض می‌شود و رئیس‌جمهور فعلی در انتخابات جدید نخواهد بود.

وی ادامه داد: در یکسال باقی‌مانده از عمر دولت نیز عمدتاً فضا انتخاباتی است و در حال حاضر، همه به این فکر می‌کنند که آینده کشور در ۱۴۰۰ در قوه مجریه به دست چه کسی سپرده می‌شود. از طرفی در سال آخر، خود دولت نیز عملاً مقداری سست است، چون افراد می‌دانند رفتنی هستند و انگیزه‌ها کم‌تر می‌شود. 

در سال انتخابات، تغییر دولت به صلاح نیست

نماینده اسبق تهران با بیان اینکه در چنین شرایطی جابجایی اصلاً به صلاح نیست، گفت: از هر زاویه‌ای که نگاه کنیم تغییر دولت و خصوصاً رئیس‌جمهور در سال آخر آن هم در شرایطی که قوه مجریه باید انتخابات سال آینده را هم برگزار کند، درست نیست.

سلیمانی خاطرنشان کرد: چندماه دیگر باید مراحل اجرایی انتخابات آغاز شود و عوامل اجرایی، سازوکار انتخابات ریاست‌جمهوری را فراهم کنند. خب دولتی که استیضاح و برکنار بشود، انتخاباتی هم نمی‌تواند برگزار کند. پس هم کار کشور معطل می‌ماند، هم آینده کشور دچار ابهام می‌شود و هم چیزی دستگیر کسی نمی‌شود. 

وزیر اسبق ارتباطات افزود: بر فرض که رئیس‌جمهور عزل و دولت جدیدی سر کار بیاید؛ دولت نوپا در چندماه باقی‌مانده تا انتخابات ریاست‌جمهوری، چکار می‌توانند بکنند؟ تا مستقر بشوند، موعد انتخابات بعدی فرا می‌رسد، بنابراین استیضاح رئیس جمهور به هیچ وجه به صلاح نیست. 

به صلاح نبودن استیضاح رئیس جمهور، فارغ از این است که دولت فعلی ضعیف است یا قوی

سلیمانی با بیان اینکه به صلاح نبودن استیضاح رئیس جمهور، فارغ از این است که دولت فعلی ضعیف است یا قوی، گفت: این یک واقعیت کلی است که در سال آخر هر دولتی، تغییر دولت خیلی نفعی برای مردم و کشور نخواهد داشت. همیشه هم سنت بر این بوده که سال آخر، تغییری صورت نگیرد مگر اینکه شرایط حادی پیش بیاید که ادامه‌ کار دولت، خسارتی بیش از استیضاح رئیس جمهور یا هر کدام از وزرا به‌بار بیاورد که شاید الان در آن شرایط قرار نداریم.

نفی استیضاح رئیس جمهور به این معنی نیست که سوال و جوابی انجام نشود

عضو شورای مرکزی جبهه پایداری با بیان اینکه نفی استیضاح رئیس جمهور به این معنی نیست که سوال و جوابی انجام نشود، گفت: مقصود این سخن همان است که برای تغییر رئیس جمهور یا کلیت دولت، خیز برداشته نشود.

سلیمانی ادامه داد: البته دولت هم باید حواسش را جمع کند، چرا که طبق قانون اگر نصف بیشتر آن تغییر کند باید دوباره از مجلس برای کل وزرا رأی اعتماد مجدد گرفته شود.

وی افزود: از زاویه‌ای دیگر، بالاخره آمریکا و اروپا برای ضربه زدن به نظام ما دندان تیز کرده‌اند و دارند از هر مسئله‌ای حداکثر سوءاستفاده را برای ضربه به ملت ایران انجام می‌دهند.

نماینده دور نهم مجلس با یادآوری این موضوع که مجلس یازدهم در سال اول فعالیت خود قرار دارد، اظهار داشت: مجلس اکنون باید به جای هیاهو و ایجاد شرایط ویژه برای کشور به دنبال اصلاح امور و رونق دادن به وضعیت کشور در حوزه اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی باشد و نشان بدهد که کمر همت را برای خدمت به مردم بسته است. 

سلیمانی درباره اقداماتی که مجلس به‌جای استیضاح رئیس جمهور باید انجام دهد، گفت: اولین کار این است که یک فرد جامع‌نگر، با تجربه و فردی که در محیط اجرا بوده باشد و خم و چم کار اجرایی را بداند به‌عنوان رئیس مرکز پژوهش‌ها نصب شود.

وی ادامه داد: رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس باید فردی باشد که اشکالات اجرای قانون را لمس کرده باشد و قانون را از دید جامع و مانع بودن نگاه کند و فردی باشد که روحیات پژوهش داشته باشد و با یک آرامش ولی با سرعت زیاد بتواند طرح های خوبی را در مرکز پژوهش‌های مجلس طراحی و در اختیار قرار بدهد.

در مرکز پژوهش‌ها نوآوری صورت گیرد

عضو شورای مرکزی جبهه پایداری با بیان اینکه چه بخواهیم و چه نخواهیم، ساختارهای کشور به افراد وابسته هستند و فرد، نقش محوری در مجموعه دارد، تصریح کرد: باید در مرکز پژوهش‌ها یک حرکتی ایجاد شود که بتواند نوآوری داشته باشد و طرح‌های خوبی را ارائه کند.

سلیمانی ادامه داد: اگر مرکز پژوهش‌های مجلس، موانع را بررسی کند و از سر راه دولت و مجلس بردارد و بتواند یک قوانینی را تدوین کند که هم‌پوشانی‌ها و چندگانگی‌ها و برداشت‌های متفاوت و قرائت‌های مختلف از قانون را در حوزه‌های اساسی کشور کم کند این بزرگ‌ترین خدمت به سه قوه و کشور است.

نماینده اسبق تهران، ابزار مهم دیگر مجلس را دیوان محاسبات دانست و با بیان اینکه دیوان محاسبات یک نهاد پیش‌گیرنده است، افزود: این دیوان حتی قبل از اتفاق جرم، کارهای بسیار بزرگی را می‌تواند انجام دهد. 

سلیملنی ادامه داد: دیوان محاسبات می‌تواند هشدارهایی بدهد و دولت را وادار به برخی اقدامات کند. همچنین بر بخش‌های هزینه‌ای دولت نظارت و مشخص کند که آیا هزینه‌ها در جای خودشان مصرف شده یا خیر.

دیوان محاسبات کنونی نوشداروی بعد مرگ سهراب است

وزیر ارتباطات در دولت نهم با بیان اینکه دیوان محاسبات می‌تواند از انحراف بودجه‌ جلوگیری کند، تصریح کرد: وضعیتی که هم‌اکنون دیوان محاسبات پیدا کرده مثل همان داستان معروف رستم و سهراب است که نوشدارو بعد از مرگ سهراب می آورد و به درد نمی‌خورد.

به گفته سلیمانی، کارکرد کنونی دیوان محاسبات این است که گزارشی به مجلس بدهد و در صحن قرائت شود و دیگر هیچ. 

دیوان محاسبات باید آنلاین و به‌روز باشد 

وی با بیان اینکه دیوان محاسبات باید آنلاین و به‌روز باشد و با مانیتورینگ، صحنه هزینه‌شدن بودجه در کشور را نظارت کند، گفت: دیوان محاسبات باید در مواقع مشاهده انحراف بلافاصله اخطار بدهد و جلوگیری کند و دولت، قوه قضائیه و مجلس را وادار کند در ریلی که قانون مشخص کرده، کار کنند.

سلیمانی افزود: باید کسی که تجربه اجرایی قوی داشته باشد، وسیع‌نگر باشد و دید نوک دماغی نداشته باشد، رئیس دیوان محاسبات شود. رئیس دیوان محاسبات باید بتواند آینده را پیش‌بینی کند و خطرات و اشکالاتی که عدم اجرای قانون یا بدهزینه کردن در آینده ایجاد می‌کند را تشخیص دهد. 

عضو شورای مرکزی جبهه پایداری با بیان اینکه دیوان محاسبات اگر در جای خودش قرار بگیرد، بازوی اصلی نمایندگان برای نظارت در حوزه هزینه‌کردن و درآمدزایی دولت خواهد بود، گفت: در حال حاضر این موضوع رها شده است؛ دولت درآمد کسب کرد، کرده، نکرد هم نکرده است. کسی نیست بالای سر دولت بایستد و بگوید چرا این درآمد را کسب نکردی و چرا این فعالیت را انجام ندادی که باعث افزایش درآمد برای کشور شود؟

وظیفه دیوان محاسبات روی زمین مانده است

وی با بیان اینکه این وظیفه دیوان محاسبات اکنون روی زمین است، اظهار داشت: نه‌تنها اکنون بلکه در گذشته هم اینطور بوده است، بنابراین یکی از ابزارهای مجلس، دیوان محاسبات است، دیوانی که باید هر وقت اشکالی پیش آمد سریع پرچمش را بلند کند و اخطار بدهد.

نماینده اسبق تهران، یکی دیگر از ابزارهای مجلس را تحقیق و تفحص دانست و گفت: ای کاش یک مرکزی بررسی می‌کرد که تحقیق‌ و تفحص‌هایی که در گذشته شده، چه نتیجه‌ای داشته و برای این تفخص‌ها چقدر هزینه شده است.

سلیمانی با بیان اینکه چند میلیارد تومان بابت هر تحقیق و تفحص صرف می‌شود، گفت: در اجرا، اتفاقی که رخ می‌دهد این است که عده‌ای می‌آیند دور آن جمع می‌شوند و این تحقیق و تفحص را از حیز انتفاع می‌اندازد. 

تحقیق و تفحص نباید دکانی برای درآمدزایی عده‌ای باشد

وی ادامه داد: تحقیق و تفحص یک ابزار قوی و جامع است که قانون اساسی در اختیار مجلس قرار داده که با آن می‌تواند قوه قضائیه، مجلس، نهادهای وابسته به رهبری و ... را فعال کند، البته با هزینه کم، نه اینکه تبدیل به دکانی برای درآمدزایی عده‌ای شود. 

سلیمانی، ظرفیت کمیسیون‌های مجلس را مورد اشاره قرار داد و گفت: کمیسیون‌ها، اتاق‌های فکر  مجلس هستند که اگر نقش خودشان را درست ایفا کنند، تاثیرگذاری بالایی می‌توانند داشته باشند، چرا که به هر حال تمام وزرا از کمیسیون‌ها ترس و واهمه دارند، چون ریش‌شان در گرو آن‌هاست و گردن وزیر زیر تیغ کمیسیون است و اگر وزیری کج برود کمیسیون می‌تواند مسیر او را اصلاح کند.

وی با بیان اینکه کمیسیون‌ها قدرت بالایی دارند، گفت: باید از این قدرت‌ که قانون اساسی به آن داده، در راستای پیشرفت کشور و حل مشکلات مردم استفاده کنند تا عده‌ای سودجو نیایند در کشور عرصه را به‌دست بگیرند.

سلیمانی ادامه داد: حیف و میل‌هایی که انجام می‌شود نشان می‌دهد کشور در بخشی قسمت‌ها رها است و این موضوع بیانگر آن است که مجلس  در رأس امور نبوده است.

 نماینده اسبق تهران تصریح کرد: ظرفیت‌های فراوانی در اختیار مجلس قرار دارد که اگر پرونده‌ هر کدام را باز کنیم می‌بینیم که با استفاده از آن ظرفیت‌ها می‌توان یک مجلس قدرتمند انقلابی تشکیل داد و بدون اینکه نیازی به براندازی دولت باشد، کشور را به سمت خوب و امیدوارکننده‌ای  پیش برد.
انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب