سرویس: سیاسی
کد خبر: 45877
|
07:59 - 1399/04/24
نسخه چاپی

مقام معظم رهبری از کدام کج سلیقگی سخن گفتند؟

مقام معظم رهبری از کدام کج سلیقگی سخن گفتند؟
مقام معظم رهبری در ارتباط تصویری با نمایندگان مجلس یازدهم در ذکر وظایف نمایندگان مجلس به مساله مهم فرزند آوری و جمعیت اشاره کردند و از دو چیز گله کردند.

به گزارشايلام بيدار،مقام معظم رهبری در ارتباط تصویری با نمایندگان مجلس یازدهم در ذکر وظایف نمایندگان مجلس به مساله مهم فرزند آوری و جمعیت اشاره کردند و از دو چیز گله کردند؛

ابتدا فرمودند:  «مسئله‌ی فرزندآوری و مسئله‌ی نسل بسیار مهم است؛ این موضوعی است که بنده بارها در این چند سال اخیر تکیه کرده‌ام و تأکید کرده‌ام، [ولی] متأسّفانه حالا که انسان نتایج را نگاه میکند، معلوم میشود که خیلی این تأکیدها تأثیر زیادی نداشته. اینها احتیاج دارد به قانون، احتیاج دارد به دنبال‌گیری جدّی دستگاه‌های اجرائی و بایستی بِجِدْ مسئله‌ی فرزندآوری را مهم دانست و از پیری جمعیّت ترسید.»
 
گله ی بعدی معظم‌له به بعضی مطالب منتشر شده در این موضوع بود که آن را کج سلیقگی نامیدند و فرمودند: «حالا خارجی‌ها را کار نداریم؛ دشمن، دشمن است؛ امّا بعضی کج‌سلیقگی‌ها را متأسّفانه آدم در داخل مشاهده میکند -یک جایی خواندم- که میگویند «آقا! پیری جمعیّت اشکالی ندارد»! چطور اشکالی ندارد؟ یکی از پُرفایده‌ترین ثروتهای یک کشور، جمعیّت جوان در یک کشور است که ما بحمدالله از اوایل انقلاب تا امروز برخوردار بوده‌ایم و اگر بنا باشد بعداً برخوردار نباشیم، یقیناً عقب خواهیم ماند.»
 
اشاره ایشان به تیتر سرمقاله اخیر روزنامه شرق با عنوان «سالمندی جمعیت عیب نیست» بود که توسط محمد میرزایی یکی از اساتید جمعیت شناسی دانشگاه تهران نوشته شده بود و با استدلال های بی مایه که از یک متخصص جمعیت شناسی بعید بود، سعی داشت اثبات کند نگرانی ها در این باره بی اساس است. شبیه این مقاله چند روز بعد در روزنامه ایران با عنوان «پیری جمعیّت؛ راه حل چیست؟» به قلم عباس عبدی منتشر شد که اصرار داشت دلیل پیری جمعیّت ارتقای شاخص های سلامت و توسعه یافتگی ست و نباید نگران بود!
جالب تر اینکه خیلی اتفاقی ماه گذشته بی بی سی فارسی مقاله ای با عنوان «چرا نگرانی از کاهش جمعیت ایران بی مورد است؟» با استدلال هایی بسیار شبیه به مقالات فوق منتشر می کند  و نگرانی از پیری جمعیّت را بی اساس می خواند!
 
وقتی بدانیم سازمان ملل متحد در گزارش سال 2015 خود اعلام کرده  با ادامه روند کاهش نرخ باروری، جمعیت ایران در سال 1480، به 39 میلیون نفر خواهد رسید؛ وقتی بدانیم تا سی سال آینده یک چهارم جمعیت ایران بالای 65 سال خواهد بود؛ اینکه نرخ رشد جمعیت در سال 98 رکورد اسف بار زیر یک درصد را ثبت کرده؛ اینکه سال گذشته با کاهش 30 درصدی ازدواج ها روبرو بوده ایم...  تاکیدات مقام معظم رهبری و دلسوزان آینده ی جمعیتی ایران ملموس تر می شود و «کج سلیقگی ها» عجیب تر به نظر می آید. این کج سلیقگی های هماهنگ در تلاش برای ایجاد خطای محاسباتی و از بین بردن نگرانی های به حقی که نشانه های تبدیل شدنش به تغییر سیاست گذاری های جمعیتی در مجلس جدید مشاهده می شود و امید است روند معیوب گذشته را اصلاح کند، عجیب به نظر رسیده و می تواند خبر از فعال شدن جبهه ای برای کارشکنی در مسیر این اصلاح بدهد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد