سرویس: فرهنگ و هنر
کد خبر: 45853
|
09:51 - 1399/04/23
نسخه چاپی

اخبار شبکه افق| از پخش مستند «تصنیف های دمشق» تا «پرچمدار»

اخبار شبکه افق| از پخش مستند «تصنیف های دمشق» تا «پرچمدار»
مستند «بانوی ایرانی» نگاهی به زندگی بانو امین نخستین مجتهده ایرانی، دوشنبه این هفته از شبکه افق پخش می شود.

به گزارشايلام بيدار، سیده نصرت‌بیگم امین معروف به بانو امین از جمله علما و مجتهدان دینی معاصر کشورمان است، بانویی که  از چهار سالگی به فراگرفتن قرآن و از یازده سالگی به تحصیل زبان عربی پرداخت اما شاید کمتر کسی می توانست تصور کند چه آینده ای در انتظار اوست.

او  در 20 سالگی به تحصیل فقه و اصول، تفسیر و علم حدیث پرداخت و پس از آن آموختن حکمت و فلسفه و سپس عرفان را در پیش گرفت.

شیخ ابوالقاسم زفره‌ای، حسین نظام الدین کچویی، سید ابوالقاسم دهکردی، میرزا علی آقا شیرازی و میر سید علی نجف آبادی از جمله اساتید او به شمار می روند؛ بانو امین بعد از طی کردن مدارج علمی از بزرگانی همچون  محمدکاظم شیرازی، عبدالکریم حائری، سید ابراهیم حسینی شیرازی اصطهبناتی، محمدرضا نجفی اصفهانی و مرتضی مظاهری نجفی اصفهانی اجازه اجتهاد دریافت کرد.

زندگی این مجتهده به نام و مشهور، در مستند «بانوی ایرانی» با تهیه کنندگی مهدی مطهر به تصویر کشیده شده است، مستندی که دوشنبه 23 تیرماه ساعت 18 و تکرار آن ساعت 14:30 روز بعد از شبکه افق خواهد بود.

**زن ایرانی در قامت یک «پرچمدار»

مستند «پرچمدار» روایتی از حضور بانوی ورزشکار ایرانی با لباس احرام در افتتاحیه پارالمپیک ریو، دوشنبه 23 تیرماه از شبکه افق پخش می شود.

ورزشکاران کشورمان در پاراالمپیک سال 2016 با عنوان «کاروان منا»  در مسابقات پارالمپیک شرکت کردند، کاروانی به یاد جان باختگان حادثه منا که بر اثر بی تدبیری و اهمال مسئولان سعودی رخ داد.

پرچمداری این کاروان بر عهده یکی از بانوان ورزشکار ایرانی گذاشته شده بود، عشرت کردستانى پرچمدار کاروان جمهوری اسلامی ایران در بازی‎های پارالمپیک 2016 ریو با لباس احرام وارد ورزشگاه ماراکانا محل برگزاری مراسم افتتاحیه شد و به ‌همراه سایر ورزشکاران از مقابل جایگاه ویژه عبور کرد.

مستند «پرچمدار» روایتی است از حضور این بانوی ورزشکار و سایر اعضای کاروان ورزشی کشورمان در بازی های پارالمپیک، او داستان حضورش در این رقابت ها را تعریف می کند و از انگیزه هایش برای حضور در مراسم افتتاحیه با لباس احرام می گوید.
همچنین تصاویری از حضور او و کاروان ورزشی کشورمان در مراسم افتتاحیه و همچنین تمرین و مسابقات آنها به نمایش در می آید.

«پرچمدار» کاری از حسین همایونفر، دوشنبه 23 تیرماه ساعت 17:30 از شبکه افق پخش خواهد شد.تکرار این مستند روز بعد ساعت 8:30 روی آنتن می رود.

**ام یاسین «تصنیف های دمشق» را زمزمه می کند

پنجمین قسمت مجموعه مستند «تصنیف های دمشق» با عنوان ام یاسین، دوشنبه 23 تیرماه از شبکه افق پخش می شود.

«تصنیف های دمشق» روایتی است از زندگی جاری در سوریه، کشوری که با وجود چندین سال جنگ داخلی و تجاوز گروهک های تروریستی و تکفیری، به حیات خود ادامه داده و محور مقاومت را حفظ کرده است.

پنجمین قسمت این مجموعه «ام یاسین» نام دارد، داستان زنی سوری که جنگ داخلی را از نزدیک دیده و خاطرات تلخ زیادی از آن به یاد دارد.

او از فرزندانش می گوید و افراد دیگری که حالا خیلی ها چشم انتظارشان هستند.

منعم سعیدی، کارگردان مجموعه «تصنیف های دمشق» است که پنجمین قسمت آن را می توانید دوشنبه این هفته ساعت 20 از شبکه افق تماشا کنید.بازپخش این مستند روز بعد ساعت 11 خواهد بود.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب