سرویس: سیاسی
کد خبر: 45791
|
13:01 - 1399/04/21
نسخه چاپی

برگزاری همزمان انتخابات میان دوره‌ای با ریاست‌جمهوری/ از قراداد 25 ساله با چین حمایت می‌کنیم

برگزاری همزمان انتخابات میان دوره‌ای با ریاست‌جمهوری/ از قراداد 25 ساله با چین حمایت می‌کنیم
سخنگوی شورای نگهبان گفت: انتخابات برای جایگزینی افرادی که از مجلس بازماندند همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار می‌شود.

به گزارشايلام بيدار،عباسعلی کدخداییسخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری خود که صبح امروز شنبه (21 تیرماه 99 ) برگزار شد، اظهار داشت: تاکنون 12 انتخابات سراسری ریاست جمهوری، 11 انتخابات سراسری مجلس شورای اسلامی و 5 انتخابات خبرگان رهبری برگزار شده است.

وی افزود:‌ مخصوصا در مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، انتخابات میاندوره ای متعددی داشتیم که این آمار جزو انتخابات سراسری محسوب نمی‌شود اما مجموع انتخابات سراسری 29 انتخابات بود.

کدخدایی در پاسخ به سوالی درباره زمان برگزاری انتخابات افرادی که از مجلس جا ماندند، عنوان کرد: ما دو مرحله انتخابات داریم که یکی از آنها شامل مرحله دوم می‌شود و افرادی را مشمول می‌شود که حدنصاب لارم را برای ورود به مجلس نداشتند که این انتخابات -اگر مشکلی پیش نیاید-  شهریور ماه سال جاری برگزار می‌شود. 

وی ادامه داد: انتخابات میاندوره‌ای برای افرادی برگزار می‌شود که یا فوت شده‌اند یا به هر دلیلی از مجلس بازمی‌مانند؛ بنابراین برگزاری این انتخابات (میاندوره‌ای) در نزدیک‌ترین انتخابات سراسری یعنی ریاست جمهوری برگزار خواهد شد.

کدخدایی درباره موضوع اعتبارنامه نمایندگان مجلس افزود: شورای نگهبان درباره نمایندگانی که اعتبارنامه‌هایشان تایید شده، از نظر قانونی ورودی در موضوع نمایندگان نخواهد کرد.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: شورای نگهبان یک مرحله از رسیدگی است و رسیدگی به اعتبارنامه ها هم مرحله دیگری است و نمایندگان مجلس طبق قانون می توانند اعتبارنامه ها را بررسی کنند، قبلا هم شاید حدود ۲۰ مورد رداعتبارنامه داشتند.

* برخی هجمه ها به شورای نگهبان از سر کینه‌توزی است

وی بر همین اساس اضافه کرد: برخی هجمه ها به شورای نگهبان از سر کینه‌توزی و برخی دیگر از سر نادانی است، شورای نگهبان همان شورای نگهبان سال ۸۸ است و از قانون پاسداری می‌کند.

کدخدایی با بیان اینکه امیدواریم مجلس یازدهم عنایت بیشتری به اصلاح قانون انتخابات داشته باشد، گفت: از پیشنهادات و انتقادات درباره شورای نگهبان استقبال می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: همه موافقتنامه ها و قراردادهای بین‌المللی باید در مجلس و شورای نگهبان بررسی شود و درباره قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین هم همینطور خواهد شد.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: به نظر من اصل قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین خوب بود و باید از آن حمایت کنیم و موضع دشمنان نشان می دهد که جمهوری اسلامی راه خود را درست رفته است.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد