سرویس: اقتصادی
کد خبر: 45639
|
08:05 - 1399/04/17
نسخه چاپی

بانک‌ها با وجود برجام هم پول نفت ایران را پس ندادند/ فرصت سوزی مسئولان صنعت نفت برای جذب سرمایه در دوران برجام

بانک‌ها با وجود برجام هم پول نفت ایران را پس ندادند/ فرصت سوزی مسئولان صنعت نفت برای جذب سرمایه در دوران برجام
آرمان مولایی یک کارشناس انرژی گفت: صنعت نفت ایران برای توسعه نیازمند 200 میلیارد دلار سرمایه است که از فرصت پیش آمده برجام باید برای جذب این سرمایه استفاده می کردیم ولی به بالابردن صادرات نفت خام بسنده شد که حتی نتوانستیم پول این نفت خام را برگردانیم.

به گزارشايلام بيدار، آرمان مولایی یکی از کارشناسان انرژی با اشاره به اینکه مسئله اصلی صنعت نفت ایران موضوع سرمایه گذاری است گفت: بر اساس بررسی های صورت گرفته توسط صاحبنظران و مسئولان صنعت نفت، ایران برای اینکه از توسعه صنعت نفت جهانی عقب نماند باید حدود 200 میلیارد دلار در این صنعت سرمایه گذاری کند.

وی ادامه داد: بر این اساس در گفت وگو ها مصاحبه های داخلی و خارجی مسئولان صنعت نفت ایران در دورانی که هنوز برجام امضا نشده بود می بینیم که اعلام می شود با امضای این توافق باید سیل سرمایه های خارجی به صنعت نفت ورود پیدا کند به طوریکه اخیرا نیز جمله مشهور زنگنه خطاب به وزیر امور خارجه در شبکه های مجازی بازنشر داده می شود که به ازای هر حرف برجام به آقای ظریف یک دلار می دهم.

مولایی تصریح کرد: شاید دلیل این صحبت های زنگنه را باید این موضوع دانست که اعمال تحریم های اقتصادی که ازسالهای 91  و 92 شروع شده بود شرایط کار در صنعت نفت را پیچیده کرده بود به طوریکه به دنبال آن آسیب به بدنه این صنعت افزایش یافت و صادرات نفت در دوره سه ساله تحریم ها به حدود یک میلیون بشکه کاهش یافت. این کاهش توان صادراتی علاوه بر اینکه فرصت حضور در بازارهای جهانی را از ایران سلب کرد، عملا باعث عقب راندن و آسیب جدی به طرح های توسعه ای صنعت نفت به دلیل خروج شرکت های خارجی و طرف قرارداد زد.

 

زنگنه و تیم او مرد شرایط تحریم نبودند

به گفته این کارشناس صنعت نفت همچنین مسیر های تامین منابع مالی یا به حالت تعلیق درآمدند یا متوقف شدند و زنگنه می دید که با این شرایط نمی تواند در صنعت نفت کار کند زیرا بدون تعارف باید بگوییم که زنگنه و تیمی که او را همراهی می کردند مرد شرایط تحریم و سخت نبودند.

مولایی تصریح کرد: با زمزمه های به نتیجه رسیدن برجام و برداشته شدن تحریم ها، صنعت نفت علاوه بر برنامه ریزی و حرکت در جهت تقویت سخت افزاری و کاهش آسیب های اقتصادی و فنی آن، تمهیدات لازم برای آمادگی جهت ورود به عصر پسابرجام را به مرحله اجرا گذاشت. هر چند در نبود آمارهای شفاف و روشنی از میزان صادرات و فروش نفت، برخی معتقدند که برجام دستاورد آنچنانی در حوزه نفت نداشته اما واقعیت انکارناپذیر، بازگشت ایران به بازارهای جهانی نفت و تاثیر گذاری بر قیمت آن بوده است.

 

با وجود برجام هم بانک ها پول نفت ایران را پس ندادند

وی گفت: با امضای برجام  امکان افزایش تولید و صادرات نفت فراهم شد به طوریکه بلافاصله امکان صادرات نفت خام به کشورهای اروپایی و حتی کشورهایی که از ایران نفت نمی خریدند نیز فراهم شد و ایران از مجموع حدود 2.5 میلیون بشکه نفتی که صادر می کرد فقط چیزی حدود 650 میلیون بشکه را به اروپا ارسال می کرد که البته مشکل اصلی عدم همکاری بانک ها بود که حتی با افزایش صادرات نفت خام ایران وجود داشت.

مولایی خاطرنشان کرد: بنابراین اگر بخواهیم جمع بندی کنیم برجام موجب افزایش صادرات نفت خام ایران شد ولی مشکلی در خصوص بازگشت دلار نفت خام را حل نکرد.

وی همچنین به موضوع سرمایه گذاری در صنعت نفت اشاره کرد و گفت: پیش از برجام موضوع سرمایه گذاری در صنعت نفت همواره مطرح می شد اما با امضای این توافق تیم های خارجی به ایران می آمدند ولی عملا در این دوره قراردادی برا سرمایه گذاری در صنعت نفت منعقد نشد به جز یک مورد که آنهم قرارداد توسعه فاز 11 با شرکت توتال بود که به محض امضای این قرارداد ماه ها طول کشید تا توتال بخواهد به ایران بیاید و این تعلل توتال فرصت توسعه فاز 11 را از دست رفت.

وی در پایان تصریح کرد: در دوره کوتاه مدت حیات برجام مسئولان صنعت نفت اگر به جای ذوق‌زدگی به دنبال جذی سرمایه خارجی بودند شایط امروز شرایط صنعت نفت اینگونه نبود و حداقل بخش قابل توجهی از سرمایه مورد نیاز صنعت نفت جذب می شد.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب