سرویس: فرهنگ و هنر
کد خبر: 45447
|
08:14 - 1399/04/08
نسخه چاپی

سبقت کنسول‌های بازی از نتفلیکس و آمازون/ رکورد تماشای تلویزیون شکست

سبقت کنسول‌های بازی از نتفلیکس و آمازون/ رکورد تماشای تلویزیون شکست
فروش بازی‌های ویدئویی در فرانسه در ایام شیوع کرونا رشد بی‌سابقه‌ای را تجربه کرده و به مرز ۵ میلیارد یورو رسیده است. همچنین تماشای آنلاین فیلم‌های سینمایی در این کشور اروپایی به شدت رونق گرفته و رکورد تماشای تلویزیون شکسته شده است.

به گزارشايلام بيدار،  میزان فروش بازی‌های ویدئویی در کشور فراسنه در ایام شیوع ویروس کرونا و تأکید بر قرنطینه خانگی با رشد بی سابقه ای همراه بوده است. در همین ارتباط آمار حاکی است فروش بازی‌های ویدئویی در فرانسه توانسته است حتی از فروش غول‌های رسانه‌ای آمازون و نتفلیکس نیز فراتر رود، این در حالی است که این دوسامانه آنلاین در فرانسه همواره در جایگاه‌های بالاتر از بازی های ویدئویی قرار داشتند.

بر اساس گزارش تحقیقی یک مرکز مطالعاتی به نام «جان پدی ریسرچ» در بین شرکت‌های فعال در این حوزه دو غول آمریکایی به نام های بلیزار و الکترونیک آرت توانسته‌اند بخش قابل توجهی از بازار فرانسه در حوزه بازی‌های رایانه‌ای ویدئویی را به تصاحب خود درآورند. ارزیابی‌ها حاکی است که روند فروش این دو شرکت همچنان صعودی است و این اتفاق در این بخش از حوزه فرهنگ و تفریحات که با رکود چشمگیر روبرو بوده و بسیاری از مراکز در فکر تعدیل نیرو و تعطیلی هستند، بی‌سابقه است.

این وضعیت سبب شده که بسیاری از شرکت‌های بزرگ به فکر سرمایه‌گذاری بیشتر در این حوزه بیافتند. شرکت مایکروسافت در نظر دارد بار دیگر با میلیون‌ها دلار سرمایه‌گذاری برای تولید کامپیوترهایی با پردازنده‌های قوی‌تر، زمینه بازی‌های پیچیده‌تر مانند شبیه‌سازهای پروازی را فراهم آورد.

سایر صنایع وابسته مانند سازندگان کنسول‌های بازی (نظیر شرکت‌های نینتندو و سونی) را هم به فکر انداخته است. تنها فروش کنسول «سوییچ» از شرکت نینتندو از ماه ژانویه تاکنون به دو برابر مدت مشابه در سال ۲۰۱۹ افزایش یافته است.

طبق گزارش رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در فرانسه، ایام قرنطینه و تعطیلی فیزیکی مدارس در این کشور که سبب حضور فرزندان و والدین در کنار یکدیگر شد، فرصتی طلایی برای شرکت‌های فعال در حوزه بازی‌های ویدئویی بود تا فروش خود را تقریباً به دو برابر در مقایسه با مدت مشابه در سال میلادی گذشته برسانند.

 

 

* یک‌سوم بازار دیجیتال فرانسه در سیطره بازی‌های ویدئویی

بخش دیگری از این باز‌ها به اپلیکیشن‌های موایلی باز می‌گردد که عموماً به طور رایگان در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد و دارای پرداخت درون بازی است. استفاده از آن‌ها، همچنین موسیقی و فیلم هم در ایام قرنطینه در فرانسه رشد محسوسی داشت اما در گزارش مرکز تحقیقاتی فیوچر سورس نیز آمده است که بازی‌های ویدئویی در صدر همه این موضوعات قرار دارد.

بر اساس ارزیابی این مرکز، بازی‌های ویدئویی به تنهایی می‌توانند تا سال ۲۰۲۳ بیش از ۳۶ درصد بازار دیجیتال فرانسه را از آن خود سازند. این ارزیابی نشانه دلگرم کننده‌ای برای شرکت‌های فعال در این حوزه است و می‌توانند هزینه بخشی از تبلیغات خود را جبران کنند. این وضعیت، شرکت‌های بزرگی مانند گوگل را نیز به این فکر انداخته است تا فضای ابری خود موسوم به «اِستادیا» را که از پاییز گذشته در حوزه بازی راه‌اندازی کرده است، برای دو ماه رایگان سازد. 

بر اساس گزارشی دیگر از سوی اتحادیه ناشران نرم‌افزارهای بازی در فرانسه (Sell) حجم فروش ادوات ویژه بازی‌های ویدئویی و رایانه‌ای (اعم از کامپیوتر، کنسول، نرم افزارها و ...) و نیز فروش بازی‌های ویدئویی در فرانسه در سال ۲۰۱۹ به ۴.۸ میلیارد یورو رسید.

هر چند سال ۲۰۱۹ فرانسه سال پر رونقی برای این بازار در فرانسه به شمار می‌رود اما ارزیابی‌های دیگری حاکی است که این بازار از ابتدای سال میلادی جاری تا کنون در مقایسه با مدت مشابه در سال میلادی گذشته با رکود (۷/۲- درصد) روبرو شده است. از همین رو بسیاری از فعالان این حوزه در انتظار عرضه نسل جدید کنسول‌های بازی در بازار هستند که قرار است توسط دو شرکت بزرگ سونی و مایکروسافت امسال عرضه شوند. 

 

 


* کاهش فروش کنسول‌ها و افزایش رونق بازی‌های موبایلی

خانم ژولی شالمت، رئیس اتحادیه ناشران نرم‌افزارهای بازی در فرانسه در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فرانسه گفته است: بازار بازی‌های ویدئویی بسیار متاثر از کنسول‌های بازی است که از سوی شرکت‌های بزرگ ارائه می‌شود. نسل جدید این کنسول ها قرار است از سوی شرکت‌های سونی و مایکروسافت که از قابلیت‌های مهمی برخوردار است، تا اواخر سال میلادی جاری عرضه شود. عرضه این کنسول‌ها می‌تواند حجم فروش بازی‌ها در بازار فرانسه را به ۵ میلیارد یورو برساند. این در حالی است که بررسی‌ها حاکی است که در فرانسه فروش کنسول‌ها و متعلقات آن طی یک سال گذشته به میزان ۹ درصد کاهش داشته است. با این وجود هنوز ۵۲ درصد این بازار مربوط به فروش کنسول‌هاست. در جهان نیز فروش کنسول‌های بازی پلی‌استیشن۴ سونی، سوییچ نینتندو  و ایکس‌باکس وان مایکرو سافت به ترتیب با کاهشی معادل ۱۰۶ میلیون، ۴۷ میلیون و ۴۵ میلیون دستگاه روبرو شده‌اند.

خاتم شالمت با اشاره به کوچ مشتریان این بازار به سمت بازی‌های موبایلی می‌گوید: ناشران کلاسیک بازی‌ها مانند نینتندو، اکتی ویژن یا راک استار گیمز که می‌کوشند مخاطبین جدیدی را جلب کنند، سعی دارند با ارائه بازی‌های رایگان به این هدف نایل آیند. اما استودیوهای ساخت بازی فنلاندی مانند سوپرسل، استارز، کلاش رویال، یا غول‌های ساخت بازی چین مانند تن‌سنت که در زمینه بازی‌های موبایلی فعالیت می‌کنند، هنوز در دسته‌بندی شرکت‌های فعال این حوزه جایگاه‌های برتر را دارند. در حال حاضر ۴۲ درصد بازی‌ها در فرانسه را بازی‌هایی تشکیل می‌دهد که نیاز به کنسول بازی ندارند.

بر اساس آمار منتشره از سوی اتحادیه ناشران بازی‌های ویدئویی، ۴۹ درصد فرانسویان به طور منظم و ۷۱ درصد نیز به طور مقطعی به بازی‌های ویدئویی و کامپیوتری مبادرت می‌ورزند.  ۵۲ درصد افرادی که به طور منظم به این امر مبادرت می‌ورزند، مرد هستند و حدود ۴۰ سال سن دارند. 

 

 

* رونق تماشای آنلاین فیلم‌های سینمایی

یکی از حوزه‌های پر رونق دیگر در ایام قرنطینه در فرانسه فروش و اجاره فیلم های سینمایی بود. در این خصوص نیز آمار حاکی است فروش سامانه‌های VODمانند یونیورس سینه، فیلمو تی وی، لا سینه‌تک، دیسنی+ و پرایم ویدئو به طور چشمگیری با افزایش روبرو بوده است.

بسته بودن سالن‌های سینما و ئتاترها و برقراری قرنطینه موجب شد که بسیاری از علاقه‌مندان به آثار هنری به خرید یا تماشای فیلم‌ها و نمایش‌ها از سامانه‌های رایج و فعال در این بخش روی آورند، تا جایی که میزان فروش آن‌ها طی این مدت در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۱۹ بین ۵۰ تا ۷۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

در این ارتباط «فیلیپ شورر» مدیر یکی از سامانه‌های VOD فرانسوی گفته است: اعمال قرنطینه در فرانسه سبب مصرف تقریباً فراگیر محصولات سینمایی در سراسر فرانسه شد. دلایل آن نیز محرز است، حتی در بخش تلویزیونی فرانسویان به طور متوسط روزی ۴ ساعت و ۴۰ دقیقه را پای تلویزیون سپری کردند که این امر یک رکورد محسوب می‌شود.

به نظر می‌رسد عملکرد سامانه‌های پخش فیلم فرانسوی در سال ۲۰۲۰ به دو نیمه اول و دوم سال تقسیم خواهد شد که بسیار متناقض خواهد بود، زیرا در نیمه نخست به دلیل اعمال قرنطینه میزان مصرف مردم در بخش‌های یادشده بسیار بالاست و در نیمه دوم سال به دلیل بازگشایی مراکز فرهنگی و سالن‌های سینما و تئاترها با کاهش تماشای فیلم‌های آنلاین روبرو خواهیم شد.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد