سرویس: جهاد و مقاومت
کد خبر: 45421
|
08:30 - 1399/04/07
نسخه چاپی

«آیت الله»ی که بر پیکر پسر شهیدش نماز خواند

«آیت الله»ی که بر پیکر پسر شهیدش نماز خواند
آن روزها هر شهیدی را که می‌آوردند، طی مراسمی ‌حاج آقا و مردم بر آن نماز می‌گذاردند و وقتی فرزندمان، مرتضی را برای خواندن نماز بر پیکرش آوردند، من نگران بودم، اما...

به گزارشايلام بيدار،  آیت‌الله هادی باریک‌بین، امام جمعه سابق قزوین بیش از نیم قرن از عمر با برکتش را برای مردم، اسلام و انقلاب گذاشت و نقش مؤثری در پیروزی انقلاب و دفاع مقدس و بعد از آن داشت.  

کتاب «نماد ایثار» که اخیراً به قلم «حسن شکیب‌زاده» منتشر شده به تشریح بخشی از نقش آیت‌الله باریک‌بین در دفاع مقدس پرداخته؛ در این کتاب، نقش بی‌بدیل آیت‌الله، بیشتر از زبان مدیران وقت و یاران و همراهان وی بیان شده که در ادامه، فرازهایی از آن را مرور می‌کنیم.

 

آیت‌الله باریک‌بین، حقیقتاً مردم دوست بودند 
 

 محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و فرمانده سپاه پاسداران در دوان دفاع مقدس با اشاره به اینکه آیت‌الله باریک‌بین، حقیقتاً مردم دوست بود، می‌گوید: ایشان در ساماندهی لشکر ۱۷ علی بن ابیطالب(ع) و اینکه شهرستان قزوین بتواند در حد یک استان، سازمان سپاه را درست کند؛ پیشقدم بود.  
 

آیت‌الله باریک‌بین به مردم استان، به ویژه سرنوشت جوانان به شدت علاقمند بود و هر بار با ایشان جلسه می‌گذاشتیم، ایشان مشکلات مردم را مطرح می‌کرد و دلسوز آنها بود.

 

در مشکلات، گرفتاری‌ها و سختی‌ها به ایشان پناه می‌آوردیم 
 

سردار عبدالله عراقی، رئیس اداره امنیت ستاد کل نیروهای مسلح و یکی از فرماندهان هشت سال دفاع مقدس به نقش آیت‌الله باریک‌بین در دوران انقلاب و هشت سال دفاع مقدس اشاره می‌کند و می‌گوید: از آن روزی که سپاه قزوین تشکیل شد و مأموریت‌های مختلف برای سپاه پیش آمد، چه در کردستان و چه در دوران هشت سال دفاع مقدس، آیت‌الله باریک‌بین انصافاً به عنوان یک عزیز بزرگوار و پدر، همه‌ی ماها را زیر بال و پر خودشان می‌گرفت و در مشکلات، گرفتاری‌ها و سختی‌ها به ایشان پناه می‌آوردیم.  

وی ادامه می‌دهد: هر وقت از ایشان دعوت می‌کردیم که به جبهه‌ها بیاید، می‌آمد و چندین روز در منطقه می‌ماند، به ویژه بعد از تشکیل تیپ حضور ایشان برجسته‌تر شد و هرگاه که به جبهه‌ها می‌آمد، یک رزمنده به تمام معنا بود و هر جا احساس می‌شد رزمندگان ‌کم می‌آوردند، ایشان در صحنه بود و با سخنان‌ و بیان حدیث، تفسیر و ترجمه‌ی آیات قرآن کریم، دوباره روح تازه‌ای را به بچه‌ها می‌دمید و نقش محوری  بین رزمندگان داشت.  
 

 

عمل به وظایف در جایگاه حقوقی و حقیقی
 

حجت‌الاسلام محمدحسن باریک‌بین، فرزند آیت‌الله باریک‌بین می‌گوید: حاج آقا به عنوان یک پدر که فرزند نوجوانش آمادگی حضور در جبهه داشت، بدون مقاومتی در مسیر رفتن فرزندشان به جبهه، اجازه حضور آنان را به جبهه داد و برادرم مرتضی دفعه سوم که به جبهه رفت به شهادت رسید، بنابراین پدر آمادگی کامل داشت که اعضای خانواده خود را به جبهه‌ها بفرستد.

 استاد حوزه علمیه قزوین می‌افزاید: پشتیبانی نیروهای رزمنده در جبهه‌ها، بسیج امکانات در پشت جبهه، تشویق برای کمک به رفع نیاز جبهه که از طریق کمیته ارزاق صورت می‌گرفت از برنامه‌های مستمر حاج آقا بود و در طول دفاع مقدس، معمولاً رزمندگان قزوینی که در لشگرهای مختلف حضور داشتند، نیازمندی‌های خود را اعلام می کردند و به همت ایشان به سرعت مایحتاج رزمندگان تأمین و به مناطق جنگی فرستاده می‌شد. این کمک‌رسانی‌ها حد و حدودی نداشت و هر کمبودی که در جبهه بود از طریق ستاد پشتیبانی تأمین می‌شد و به رزمندگان می‌رسید.

حجت الاسلام باریک‌بین تصریح می‌کند: در جایگاه حقوقی، آیت‌الله باریک‌بین در حفظ آرامش و رفع ناآرامی‌های شهر و منطقه و تشویق جوانان برای عزیمت به جبهه‌ها و حضور در تشییع شهدا، سخنرانی، پشتیبانی از رزمندگان، از طریق تأمین مایحتاج و توجیه خانواده‌های شهدا و از این قبیل، نقش مؤثری داشتند.  

 

حاج آقا، در تقدیم فرزندش به اسلام، هیچ تردیدی نداشت 


حاجیه خانم، ربابه هاشمیان همسر آیت‌الله باریک‌بین می‌گوید: آن روزها هر شهیدی را که می‌آوردند، طی مراسمی ‌حاج آقا و مردم بر آن نماز می‌گذاردند و وقتی فرزندمان، مرتضی را برای خواندن نماز بر پیکرش آوردند، من نگران بودم، اما در آن زمان، آیت‌الله باریک‌بین بر سر جنازه پسرش بدون هیچ لرزشی در صدایش، نمازش را خواند.  
 

همسر  آیت‌الله باریک‌بین بیان می‌کند: در دوران دفاع مقدس حاج‌آقا همواره به مردم، به خصوص جوانان توصیه می‌کرد به جبهه بروند و در این راه حتی از فرزند خود نیز گذشت، چرا که حاج‌آقا هر چیزی را که برای دیگران می‌خواست، برای فرزندان خودش هم می‌خواست و هیچ فرقی بین فرزندان خود و دیگران نمی‎گذاشت.  

 

جدیت در حمایت از خانواده‌های شهدا و جانبازان 

سیدمحمدمهدی شهروش، مدیرکل سابق بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین به خاطرات خود با آیت‌الله باریک‌بین اشاره می‌کند و می‌گوید: روزی به اتفاق ایشان به منزل مادر شهیدی که تنها فرزندش را تقدیم اسلام و انقلاب کرده بود، رفتیم، مادر بزرگوار شهید بی‌نهایت خوشحال شد و گفت حاج آقا من مدت‌هاست که آرزو داشتم شما منزل ما تشریف بیاورید، چون پسر من در قطعه مزار پسر شماست و چشم به راه بودم که الحمدلله امروز به آرزوی خود رسیدم.  
 

وی ادامه می‌دهد: با شنیدن این حرف حاج آقا بسیار ناراحت شد و گفت: «مادر، کوتاهی من را  ببخشید و عذرخواهی می‌کنم» و هنگام بیرون آمدن به بنده گفت: «برنامه‌های دیدار از خانواده شهدا را با جدیت ادامه بدهیم.»

 

در جبهه نقش پدری برای رزمندگان ایفاء می‌کرد

حجت‌الاسلام‌مجتبی قائد امینی، از مبارزان سیاسی قبل از انقلاب اسلامی و مشاور سابق استانداری قزوین در امور فرهنگی و روحانیت، با اشاره به نقش آیت‌الله باریک‌بین می‌گوید: ایشان از روحانیونی هست که از همرزمان، شاگردان و بازوان امام راحل بوده و  در جنگ نقش پدری برای رزمندگان ایفاء می‌کردو یکی از مشوقان رزمندگان بودند و چون خودشان در جنگ حضور داشتند، این نقش برجسته‌ و تأثیرگذارتر شده بود.
 

وی ادامه می‌دهد: آیت‌الله باریک‌بین در طول دفاع مقدس، فقط به حضور در عملیات‌ها اکتفا نمی‌کردند و وظیفه‌ی خود را در خطبه‌های نماز جمعه، تشییع شهدا، سرکشی از خانواده شهدا و دعوت از مردم برای صبر و استقامت در جنگ نیز ایفاء می‌کرد و همیشه در صحنه‌های مختلف جنگ پیشتاز بود.

 

 

با همت باریک‌بین، قزوین در  پشتیبانی جنگ درخشید
 

سردار مهدی صباغ، فرمانده دانشکده امنیت دانشگاه امام حسین(ع) و یکی از رزمندگان و فرماندهان هشت سال دفاع مقدس با اشاره به نقش آیت‌الله باریک‌بین در دفاع مقدس، بیان می‌کند: ایشان در امور ستاد پشتیبانی جنگ، حقیقتاً فعالیت‌های خوبی داشت و از طرفی در نمازهای جمعه دائم از دفاع مقدس حمایت می‌کرد و برای تأمین مایحتاج رزمندگان و جبهه‌ها تبلیغ می‌کرد، التماس می‌کرد، خواهش می‌کرد و به سراغ افراد و دستگاه‌های مختلف می‌رفت و رو می‌زد تا برای جبهه‌ها امکانات بگیرد.

وی ادامه می‌دهد: در طول هشت سال دفاع مقدس، مرتب به جبهه‌ها می‌رفت و مشتاق بود که در عملیات‌ها شرکت و در سنگرهای خط مقدم رزمندگان حضور پیدا کند.
 

صباغ اضافه می‌کند: در دوران دفاع مقدس برای اولین بار در ایران، هزار کامیون اقلام مورد نیاز رزمندگان از قزوین جمع‌آوری و به جبهه‌ها ارسال شد، کاروان هزار کامیونی از قزوین راه افتاد که پدیده‌ای خلاقانه از قزوین به شمار می‌رفت و محتوای این کامیون‌ها مایحتاج‌های عمومی ‌و اساسی رزمندگان در جبهه‌ها بود که باعث دلگرمی‌ بیشتر رزمندگان و تلاش سایر استان‌ها در جهت کمک‌رسانی به جبهه‌ها شد و آن روز شهر قزوین در پشتیبانی جنگ درخشید که این‌ها از همت حاج آقای باریک‌بین بود.
 

 

آیت‌الله نماد زهد و بصیرت است

محمدحسن شفیعی‌ها از مبارزان فعال در دوران انقلاب و از فعالان سیاسی و فرهنگی و مدیرکل وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین بیان می‌کند: یکی از ویژگی‌های برجسته‌ی آیت‌الله باریک‌بین، ساده زیستی و زهد ایشان بود که از ابتدای ورود در عرصه‎های مختلف و با تمام فراز و نشیب‎هایی که در زندگی داشت، این ویژگی را حفظ کرد.
 

وی ابراز می‌کند: در ۳۷ سالی که آیت‌الله باریک‎بین، نماینده ولی‌فقیه در استان  بود و این مسئولیت را بر عهده داشت، می‌توانست برای خود مال و اموالی فراهم کند، اما زهد ایشان موجب شد که اهل دنیاطلبی و دنیاخواهی نباشد.
 

شفیعی‌ها ادامه می‌دهد: نقش آیت‌الله باریک‌بین در جریان دفاع مقدس هم این‌چنین بود و روحیه‌ی زهد و اسلام‌خواهی واقعی‌اش برای رزمندگان قزوین یک نیروی قوی معنوی بود و یک پشتوانه و ضمانت برای جوانانی که جانشان را برای اسلام گذاشته بودند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد