سرویس: سیاسی
کد خبر: 45368
|
08:59 - 1399/04/02
نسخه چاپی

فشار آمریکا برای بی نیازی عراق از گاز ایران/ عراق از گاز ایران بی‌نیاز می‌شود؟

فشار آمریکا برای بی نیازی عراق از گاز ایران/ عراق از گاز ایران بی‌نیاز می‌شود؟
وزارت نفت عراق به دنبال اجرای پروژه‌هایی برای توسعه ذخایر گاز است تا بتواند در طولانی مدت نیاز خود را به گاز و برق ایران کاهش دهد.

به گزارشايلام بيدار،وزارت نفت عراق به دنبال اجرای پروژه‌هایی برای توسعه ذخایر گاز است تا حجم گاز این کشور را از ۱.۲ میلیارد فوت مکعب در روز به ۲.۷ میلیارد فوت مکعب برساند؛ این کشور همچنین به دنبال توسعه شماری از میادین گازی است که توسعه میادین عکاظ و منصوریه می تواند حجم قابل توجهی گاز را در اختیار این کشور قراردهد.

عراق دلایل زیادی برای اجرای این پروژه‌ها دارد که نخستین آن سیاسی است. این کشور باید به آمریکا نشان دهد که قصد دارد وابستگی به واردات گاز و برق ایران را در آینده کاهش دهد. 

بر اساس آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا عراق با حدود ۱۳۵ تریلیون فوت مکعب ذخایر گازی، دوازدهمین ذخایر گازی بزرگ جهان را در اختیار دارد که سه چهارم آنها ذخایر گازی هستند که به همراه نفت استخراج می‌شوند. قیمت‌های جهانی گاز در حال حاضر پایین است اما اوضاع همیشه به این صورت نمی‌ماند و تا زمانی که میادین گازی عراق توسعه پیدا کنند، قیمتهای جهانی گاز هم بهبود پیدا خواهد کرد.

 

*آیا عراق از گاز ایران بی نیاز می‌شود؟

مقامات فعلی و سابق نفتی عراقی بارها به نیازمند بودن این کشور به گاز و برق ایران اشاره کرده‌اند هرچند که بارها اعلام کرده اند اقداماتی را انجام داده‌اند تا نیازمندی آنها به گاز و برق ایران کمتر شود.به عنوان مثال وزیر پیشین نفت عراق از پیش بینی یک راهکار جایگزین در صورت قطع گاز وارداتی از ایران برای تامین نیروگاه های تولید برق این کشور خبر داد اما گفت که این امر چند سال زمان می‌برد.

روزنامه دولتی "الصباح"، اوایل امسال گزارشی را از ثامر الغضبان منتشر کرده بود که وی اعلام کرده بود وزارت عراق درحال سرمایه گذاری بر روی میدان نفتی الناصریه در چند فاز جهت تامین گاز مورد نیاز نیروگاه‌های برق در صورت قطع گاز وارداتی از ایران است.وی تکمیل مراحل توسعه و بازسازی لوله های گاز کرکوک به نیروگاه برق موصول برای افزایش تولید برق در این مرکز و شبکه سراسری است.

به گفته این مقام سابق وزارت نفت عراق اقدامات لازم انجام شده است تا در صورت قطع گاز وارداتی از ایران، خوراک نیروگاه بسمایه را از منابع داخلی تامین کنیم.پیشتر یک عضو کمیسیون اقتصادی پارلمان ملی عراق گفته بود: در صورتی که معافیت از تحریم‌های آمریکا علیه ایران برای عراق تجدید نشود و واردات گاز متوقف شود، عراق در تابستان پیش رو شاهد خاموشی نیمی از نیروگاه های گازی خود خواهد بود.

 

*صادرات ۳۲ میلیون متر مکعبی گاز ایران به عراق

این گزارش حاکی است مسئولان صنعت گاز ایران بارها اعلام کرده اند حجم صادرات گاز ایران به عراق در روز  ۳۲ میلیون متر مکعب است که در فصل گرما به دلیل افزایش مصرف برق این کشور صادرات گاز به عراق افزایش پیدا می کند و این در حالی است که مصرف گاز در داخل کشور کاهش می یابد.

نکته حائز اهمیت این است که قرارداد صادرات گاز ایران به عراق 5 ساله است که مسئولان وزارت نفت باید به دنبال تمدید این قرارداد باشد زیرا که در شرایط تحریم تنها درآمد های گاز است که برای کشور توانسته است درآمد ارزی ایجاد کند.

 

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد