سرویس: استان ایلام
کد خبر: 45348
|
08:14 - 1399/04/02
نسخه چاپی

ایلام بیدارگزارش می دهد؛

اوقات فراغت در حاشیه / وقتی برنامه ای برای وقت اضافه وجود ندارد

 اوقات فراغت در حاشیه / وقتی برنامه ای برای وقت اضافه وجود ندارد
باید برای پرکردن اوقات فراغت اقشار مختلف جامعه برنامه ریزی های لازم صورت بگیرد تا از این فرصت برای رشد وتعالی جامعه استفاده شود.

به گزارشايلام بيدار، اوقات فراغت پدیده ای است که برای هر فردی لازم و ضروری است. اگر انسانها تمام وقت خود را به کار طاقت فرسا اشتغال داشته باشند، باید یقین داشت که از قدرت تفکر، خلاقیت و نوآوری آنها به تدریج کاسته خواهد شد و به موجوداتی همچون پیچ و مهره تبدیل خواهد شد. ولی اگر در بین کار فراغتی باشد که انسان بتواند مقایسه ای بین خود و کارش و با نقش که دارد و ارزش خود واندش وظیفه ای را که ایفا می کند، بپردازد خود را در مسیری قرار  می دهد که لیاقتش را دارد و زندگی اش هدفدار و با برنامه شود و موقعیت را در آغوش می کشد.

اوقات فراغت جوانان به مشابه شمشیری دولبه است اگر از آن به طور اصولی استفاده شود نه تنها راهگشا است بلکه زندگانی با برنامه، منسجم و هدفدار پیش روی انسان قرار میدهد. اگر خدا ناکرده این اوقات گرانبها و سالم و با برنامه های مقبول سپری نشود، زمینه های گرایش به فساد و تباهی و انحطاط جوانان را فراهم می آورد. فساد تباهی تنها مفهومی از ناهنجاری اجتماعی نیست، بلکه مصدتعی از به هدر دادن منابع و انرژی انسانی و مالی و مادی است. جوانی که در ابتدای جوانی به بیراهه می رود. نه تنها جوانی و انرژی جسمی و روحی خود را به هدر می دهد و خود را به هلاکت ، بدبختی، و فقر و ممکن است می اندازد، بلکه از ابعاد نیز در تخریب منابع اجتماعی نقش دارد، که یکی از آنها را می توان ایفای نقش مخرب به مثابه الگویی قابل تقلید برای عمده دیگری از جوانان دانست. البته این بعد از کارکرد افراد ناهنجار، بحرانی ترین و مصیبت سازترین نقش او در اجتماع است.

محدود بودن زمینه های فعالیت اوقات فراغت شهرستان

"سجاد زمانی" یکی از جوانان چرداولی درخصوص زمینه های فعالیت اوقات فراغت درچرداول گفت:اوقات فراغت شامل برنامه های متنوعی از جمله :ورزش، مهارت آموزی برنامه های فرهنگی و ... می شود که متاسفانه مسئولین شهرستانی این برنامه ها را محدود به معرفی یک مدرسه درهر شهر روستا برای انجام  چند فعالیت خاص کرده که تاثیر خاصی ایجاد برنامه دقیق ، هدف دار و منسجم جهت آموزش به نوجوانان وجوانان ندارد

این جوان چرداولی اضافه کرد:برنامه های اوقات فراغت باید فراگیر وشامل همه قشر های جامعه باشد اما دربرنامه هایی اقات فراغت این شهرستان بیشر قشر نوجوان مورد توجه قرار گرفته وبرنامه خاصی برای سایر اقشار ندارند

عدم اطلاع رسانی مناسب دراین زمینه:

خانم صفری، یکی از والدین چرداولی با گلایه از عدم اطلاع رسانی مناسب به خبرنگار ایلام بیدار گفت:اداراتی که درگیر مسئله اوقات فراغت شهرستان هستند متاسفانه هیچ اطلاع رسانی خوبی دراین زمینه انجام نداده وبیشتر مردم شهرستان موضوع اوقات فراغت فرزندان خود را مجبورند با هزینه های اضافی حل کنند.

اوقات فراغت، فرصت یا تهدید

کارشناسان مسائل تربیتی در این باره معتقدند در صورتی که برای پرکردن اوقات فراغت برنامه‌ریزی نشود این ایام می‌تواند در شکوفایی استعدادها نقش مهمی داشته باشد و همچنین اگر نظارت کاملی بر روی دانش‌آموزان صورت نگیرد، این ایام می‌تواند به عنوان یک تهدید جدی تلقی شود همان طور که بسیاری از مشکلات و ناهنجاری‌ها از سوی برخی دانش‌آموزان در ایام تعطیل صورت می‌گیرد، و این نشاندهنده اهمیت ویژه این دوران است که توجه و برنامه‌ریزی خاصی را می‌طلبد.

به اعتقاد قمری ، کارشناس مسائل تربیتی، لحظه‌های فراغت برای جوانان هم می‌تواند سازنده و مفید باشد و هم مخرب و ویرانگر، به تعبیر دیگر فقدان هدف و بی‌برنامه‌گی سبب پیدایش فراغت‌های بیمارگونه و انواع انحرافات و بزهکاری‌ها در جامعه می‌شود. بررسی نحوه گذراندن اوقات فراغت جوانان در سال‌های پیش در فصل تابستان نشان می‌دهد که در اغلب مناطق شهری به ویژه در شهرهای بزرگ، خیابان‌گردی و رفتن به پارک‌ها و مجموعه‌های تفریحی به عنوان یکی از راه‌های گذراندن اوقات فراغت است . در هر لحظه می‌توان انتظار داشت که هیجانات انباشته آنان تخلیه شده و زمینه بروز هرگونه حادثه یا فعالیت مهار نشدنی را فراهم آورد.

وی بااشاره به فعالیت ارگان های دولتی دراین راستا گفت: متاسفانه برنامه های مسئولان شهرستان چرداول درپرکردن اوقات فراغت جوانان ونوجوانان بدون هیچ برنامه ریزی یا هدفی صورت گرفته ونتایج خاصی برای نوجوانان وجوانان دربرنخواهد داشت

"علی سعیدی" کارشناس برنامه‌ریزی و رفاه در سال‌های اخیر اوقات فراغت، تفریح محسوب شده است، در صورتی که هم فرصت است و هم تهدید. در گذشته به هر نحوی تلاش می‌کردیم تعطیلات سپری شود. در صورتی که اوقات فراغت در تمام سال وجود دارد و متأسفانه سازمان‌های دولتی فعالیت‌هایشان را معطوف به پر کردن این اوقات می‌کنند. انواع بازی‌های الکترونیکی بچه‌ها را منزوی کرده و حتی شاهدیم که در کشورهای غربی در مورد چاقی ناشی از این بازی‌ها هشدار می‌دهند.

به گفته این کارشناس دولت‌های رفاهی دنیا در دهه‌های اخیر سعی در کاهش وظایف دیگر و تاکید بر پرداختن به مسائل کودکان دارند و به طور اخص در زمینه اوقات فراغت و مسائل فرهنگی که با رفتار مردم سروکار دارد وظایفشان را گسترده کرده‌اند.

ضرورت ایجاد فضاهای مناسب وسازنده

یک کارشناس مسائل اجتماعی وتربیتی در خصوص ایجاد فضای سالم درگذراندن اوقات فراغت گفت: با توجه به این که در هر حال امروزه فراغت جوان فارغ از جنس و سن از شکل درون خانگی به اشکال برون خانگی گذران فراغت میل کرده باید در برنامه ریزی های شهری برای حضور بدور از رنگ و نژاد وقوم وجنس در عرصه اجتماع ،فضاهای فراغتی مناسبی پیش بینی و احداث شود.این فضاها را می توان به فعالیت های ورزشی، هنری و تفریحی اختصاص داد و نظارت آمرانه بر فضاهای شهری تعدیل کرد تا بدین وسیله از کشانده شدن آنان به مراکز خرید و مصرف و فضاهای سربسته و ناامن که احتمال گذران آسیب زای اوقات فراغت در آن بیشتر است ممانعت گردد.رفع نگرش های جنسیتی تبعیض آمیز و بهره مندی دختران و پسران ازاوقات فراغتی فرح بخش و سازنده آثار فردی و اجتماعی مهمی در بردارد و این امر فراهم نمی شود مگر با کار فرهنگی وسیع در سطح خانواده ها و در سطح سایر نهاهای اجتماعی.

وی اضافه کرد:با افزایش اوقات فراغت برنامه ریزی نشده وتعطیلات غیرهدفمند، آسیب های اجتماعی در جامعه افزایش می یابد. جوانان درمورد چگونگی گذران اوقات فراغت، خواستها وگرایش هایی متفاوت ازپدران ومادران خود دارند. پیوستگی جوانان با مدرسه، خانواده وجامعه را بالابرده، فرصت ها را برای ارتقاء اجتماعی جوانان گسترش دهیم . تقویت همه جانبه بنیان خانواده ، یکی ازاساسی ترین راه های کاهش آسیب هاست . معرفی فرهنگسراها وکانون های فرهنگی موجود درهرمنطقه وکلاس های آموزشی مختلفی که درهرکدام برگزارمی شود. جهت مقابله صحیح با وضع موجود و زمینه سازی جهت کاهش بروز پدیده آسیب های اجتماعی به تحقیقات ، برنامه ریزی و فعالیت های کارشناسانه بیشتری نیاز است.

 

انتهای پیام/ر

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد