سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 44952
|
07:03 - 1399/03/11
نسخه چاپی

ایلام بیدار گزارش می دهد؛

اشتغال پایدار ضرورتی فراموش شده در ملکشاهی/ ظرفیت های بالقوه که نادیده گرفته می شود

اشتغال پایدار ضرورتی فراموش شده در ملکشاهی/ ظرفیت های بالقوه که نادیده گرفته می شود
رفع موانع و تهیه برنامه های زمانبندی شده، می تواند مقدمه توسعه ملکشاهی و خروج از محدوده محرومترین و بالاترین نرخ بیکاری در استان باشد.

به گزارشايلام بيدار، بیکاری از مهمترین معضلات جامعه ایران است که در صدر طرح ها و برنامه های دولت ها و نمایندگان قرار دارد.

استان ایلام یکی از استان هایی است که نرخ بیکاری بالایی دارد و شهرستان ملکشاهی دارای نرخ بیکاری بیشتری است.

به صورت کلی اقتصاد به ۳ قسمت دولتی و خصوصی و تعاونی تقسیم می شود که در حوزه های تولید، توزیع و مصرف و خدمات مورد بررسی قرار می گیرد.

هر چند در بررسی کارشناسی اقتصادی باید از چارچوب های مشخص شده آن استفاده کرد و خروج از آن چارچوب ها مفاهیم پذیرفته شده را خدشه دار می کند اما برای تحلیل و بررسی موضوع اشتغال استفاده از دیدگاه های رشته های دیگر هم ضروری به نظر می رسد.

بدون در نظر گرفتن تردیدهای مختلفی که درباره حداقل مدت زمان اشتغال فرد برای ثبت در لیست شاغلین و دیدگاه های مختلف درباره بومی سازی نرخ بیکاری در کشور وجود دارد و با پذیرش شاخص های موجود برای بیان نرخ بیکاری در شهرستان ملکشاهی باید وضعیت موجود را شناخت و شرایط مورد انتظار را مورد برنامه ریزی قرار داد.

 

توانمندی های طبیعی ملکشاهی

شهرستان ملکشاهی با دارا بودن حدود 15 درصد مساحت و حدود 8 درصد جمعیت استان ایلام دارای خصوصیت پراکندگی جمعیتی و وسعت جغرافیایی است.

وسعت جغرافیایی شهرستان ملکشاهی با نعمت های فراوانی همراه است بطوریکه 96 درصد عرصه شهرستان ملکشاهی منابع طبیعی است که این گستره وسیع منابع طبیعی با در اختیار داشتن بخش عظیمی از مراتع و جنگل های استان و تنوع گسترده گیاهی و تولید انواع محصول زراعی و باغی بخشی از این استعدادها است.

برای اشتغالزایی شهرستان ملکشاهی نگاه ها به سوی ادارات صنعت، معدن، تجارت و اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جهاد کشاورزی می رود، هر چند ادارات و نهادهای دیگر هم با توجه به توانمندی های خود می توانند نقش خود را در توسعه و رفاه و اشتغال مستقیم شهرستان ایفا کنند.

 

بخش صنعتی شهرستان

بخش صنعتی ملکشاهی با لحاظ کردن همه ظرفیت های اشتغالزایی آن با هدف تعیین شده در شهرک صنعتی شهرستان فاصله بسیار زیادی دارد.

با نگاهی نتیجه گرا به وضعیت صنعتی ملکشاهی باید به این مهم توجه داشته باشیم که کارنامه صنعتی ملکشاهی کارنامه ای بسیار ضعیف در حد صفر است.

عدم استفاده از ظرفیت صنعتی ملکشاهی برای کاهش میزان بیکاری این شهرستان باعث شده است جوانان جویای کار به شهرها و استانهای دیگر رهسپار شوند و آمار کاهش نرخ جمعیت را برای ملکشاهی به ارمغان آورند.

 

بخش تعاون شهرستان

بخش تعاونی با استفاده از توان مردمی سعی دارد تا نقش خود را در اقتصاد ایفا کند که هنوز نتوانسته است به اهداف تعیین شده ملی خود که حضور ۲۵ درصدی در اقتصاد کشور تا پایان برنامه ۵ ساله پنجم است، دست یابد که سهم بخش تعاون در اقتصاد شهرستان ملکشاهی هنوز به صورت رسمی مشخص نشده است.

البته در بخش حفاظت و بهره‌ برداری از منابع طبیعی 25 شرکت تعاونی در شهرستان ملکشاهی در کار اجرا، مشغول فعالیت هستند و یک‌ هزار و 600 خانوار عضو این تعداد تعاونی در شهرستان ملکشاهی وجود دارد لذا توجه به بخش تعاون می تواند گره گشای بخشی از مشکلات در شهرستان ملکشاهی و ایجاد اشتغال باشد.

 

استعداد های توسعه ملکشاهی

 شهرستان ملکشاهی ظرفیت تبدیل به قطب های مهم اقتصادی استان ایلام در حوزه های کشاورزی، گردشگری، دامداری، گیاهان دارویی ... را داراست.

استفاده از اراضی کم بازده مناطق کوهستانی ملکشاهی با طرح کشت درختان میوه در آن اراضی می تواند با سیاست های حمایتی و کارشناسی و فنی جهاد کشاورزی همراه باشد که اشتغالزایی برای روستائیان و تثبیت و در آینده نه چندان دور جذب جمعیت را مورد توجه قرار داد.

البته برنامه ریزی برای استفاده از درختان میوه شاید در ماه های خاص از سال مورد استفاده قرار گیرد اما وجود استعداد شهرستان در بخش های طیور و زنبورداری می تواند مکمل اقتصادی مناسبی برای طرح های کشاورزی و دامداری باشد.

تنوع گیاهی نیز از مزیت های دیگر شهرستان ملکشاهی برای اشتغالزایی و بهره برداری از ظرفیت گیاهان غذایی، دارویی و گردشگری طبیعی برای استفاده از آنان است.

زمین های کشاورزی شهرستان خصوصا زمین های اطراف سد چم گردان استعداد کاشت گیاهان داروئی، زینتی و کاشت صیفی جات را دارند که با انتقال آب از سد چم گردلان رونق اقتصادی و اشتغالزایی در سطح شهرستان را بدنبال خواهد داشت.

شهرستان ملکشاهی قطب اصلی تولید مرغ در استان ایلام می باشد لذا مجوز احداث کشتارگاه مرغ می تواند تضمین کننده فروش مرغ و اشتغال پایدار باشد.

 

جاذبه های گردشگری ملکشاهی

شهرستان ملکشاهی دارای آب و هوای معتدل و مناسب و دارای جاذبه های گردشگری است و از طرفی بلندترین قله کبیر کوه بنام  (ورزرین ) در این موقعیت قرار گرفته، لذا احداث تله کابین و تفرجگاه از این ظرفیت هاست.

نیروی انسانی به عنوان پایه توسعه هر جامعه مورد توجه کارشناسان قرار دارد و تلاش برای نگاه اقتصادی در استفاده از توانمندی های نیروی انسانی باید مورد توجه قرار گیرد.

تشویق و مساعدت و همکاری با نخبگان و فرهیختگان زمینه لازم برای بروز استعدادها و توانمندی هاست که با نگاهی بومی در مسیر توسعه گام های بزرگتری برداشته می شود و ایجاد بانک نخبگان و همایش توسعه شهرستان و تشکیل مجمع نخبگان ملکشاهی در زمینه های مختلف می تواند مرکز ثقلی برای استفاده از توانمندی های توسعه باشد.

محور مدیریت برای توسعه و حل موانع و تهیه طرح ها و برنامه های زمانبندی شده مقدمه مهمی برای تلاش در توسعه شهرستان و خارج شدن از محدوده محرومترین و بالاترین نرخ بیکاری ملکشاهی در استان ایلام است.

انتهای پیام/ش

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب