سرویس: اقتصادی
کد خبر: 44942
|
09:11 - 1399/03/10
نسخه چاپی

از خسارت ۱۴۴ هزار میلیاردی تا ارزآوری با صادرات بنزین

از خسارت ۱۴۴ هزار میلیاردی تا ارزآوری با صادرات بنزین
گزارش روزنامه شرق درباره صادرات بنزین به ونزوئلا، اثبات درستی سیاست مدیریت مصرف بنزین است که به مدت ۴ سال در دولت روحانی تعطیل شد و پس از آن هم با بی‌تدبیری و دادن شوک قیمتی به مردم همراه بود.

به گزارشايلام بيدار، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

وزارت نفت دولت روحانی سال ۹۴ صرفا از سر لجبازی با دولت قبل، کارت سوخت و سهمیه‌بندی بنزین را لغو کرد و ضمنا قیمت بنزین را هم برای چند سال ثابت نگه داشت. در عین حال سود برخی دلالان موجب شد کشور به واردکننده بنزین از یک‌سو و هدر دهنده بنزین از طرف دیگر تبدیل شود، به نحوی که مصرف روزانه بنزین چندده میلیون لیتر افزایش پیدا کرد و ضمنا بخش عمده‌ای از این به ظاهر مصرف، در واقع قاچاق سوخت ارزان به کشورهای همجوار بود. روزنامه دولتی ایران دو سال قبل اذعان کرد خسارت روزانه این قاچاق حداقل ۱۰۰ میلیارد تومان بود که با احتساب ۴ سال حذف سهمیه‌بندی، رقمی معادل ۱۴۴ هزار میلیارد تومان را شامل می‌شود.

مرور این ماجرای تلخ از آن جهت حائز اهمیت است که کشورمان در ماه‌های اخیر در اثر احیای مجدد نظام سهمیه‌بندی، با کاهش قاچاق و مصرف روبه‌رو شده و توانسته ضمن صادرات مازاد مصرف داخلی، ارزآوری داشته باشد و تحریم‌ها را نیز بشکند.

روزنامه شرق در این زمینه نوشت: پنج محموله بنزین راهی ونزوئلا شد. سابقه همکاری بنزینی ایران و ونزوئلا به زمان ریاست‌جمهوری هوگوچاوز باز می‌گردد؛ آن زمان که ایران واردکننده عمده بنزین بود و هنوز پالایشگاه ستاره خلیج فارسی در کار نبود. مهم‌ترین کشوری که در آن دوره‏ اصطلاحاً هوای ایران را داشت‏، ونزوئلا بود؛ کشوری که اکنون به واسطه تحریم‌های آمریکایی، از تولید بنزین در پالایشگاه این کشور که در آمریکا مستقر است‏، بی‌بهره مانده و شدیدا نیازمند این محصول حیاتی است.

حمید حسینی سخنگوی اتحادیه فرآورده‌های نفت و گاز و پتروشیمی در گفت‌وگو با شرق اظهار داشت: بر اساس نرخ اعلام شده در رینگ صادراتی بورس انرژی، قیمت بنزین در هر بشکه، در محدوده ۳۵ دلار است که وزارت نفت بعضا با تخفیف پنج دلاری آنها را می‌فروشد. این رقم، قیمت خالص است و به آن تقریبا به همین میزان، هزینه حمل نیز اضافه می‌شود. بنابراین احتمالا هر بشکه بنزین صادراتی به ونزوئلا، کمتر از ۶۰ دلار نیست. با وجود این، این قیمت کماکان برای ونزوئلا دارای ارزش است. به گفته او، کل پنج نفتکش حاوی محموله ۱/۵ میلیون بشکه‌ای با در نظر گرفتن هزینه ۳۰ دلاری در هر بشکه، حدودا ۴۵ میلیون دلار می‌ارزد که به آن، هزینه حمل نیز اضافه می‌شود.

این فعال اقتصادی با اشاره به بازار صادراتی بنزین ایران پس از افزایش تولید و کاهش مصرف در کشور، تصریح می کند: با راه اندازی فاز چهار پالایشگاه ستاره خلیج فارس، عملا تولید بنزین به بیش از ۱۱۰ میلیون لیتر در روز رسیده، در حالی که مصرف بنزین در کشور در بالاترین پیک خود، بیش از ۸۵ میلیون لیتر در روز نبوده است. اکنون با احیای کارت سوخت، مصرف به زیر ۸۵ میلیون لیتر در روز رسیده و با توجه به قرنطینه و شیوع ویروس کرونا و آثار تبعی آنها، این مصرف، کاهش بیشتری نیز داشته است.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب