سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 44933
|
07:48 - 1400/04/16
نسخه چاپی

ایلام بیدارگزارش می دهد؛

حلقه مفقوده نظام تعلیم و تربیت ونیاز واقعی جامعه

حلقه مفقوده نظام تعلیم و تربیت ونیاز واقعی جامعه
امروز در پی شیوع ویروس کرونا آموزش ها به صورت غیر حضوری شده ولی آیا واقعا این آموزش ها برکیفیت یادگیری دانش آموزان تاثیر می گذارد یا نه سئوالی است که کارشنان و مسئولان باید به آن جواب دهند.

به گزارشايلام بيدار، امروزه مساله ی تعلیم وتربیت بسیار مهم وحیاتی است چون که با آینده کشور سروکار دارد به همین دلیل در تمامی بخش های آن نظارت لازم صورت گرفته واز سوی دیگر نیازهای اساسی مدارس هم مدنظر باشد.

برای رسیدن به اهداف انقلاب اسلامی به جامعه ای خلاق وپویا در کنار دانش ومهارت همراه با رعایت موزاین اسلامی نیاز داریم به همین دلیل برای رسیدن به این اهداف مقدس مهم ترین پیش نیاز آن داشتن دانش آموزانی توانمند هست که استعداد آن ها پرورش یابد به همین دلیل دراینجا نقش مدارس بسیار مهم است.

آموزش وپرورش نهادی است که در کشورهایی که به موفقیت دست یافته بسیار به آن توجه شده است وکفیت آموزش وبازار کار دو مقوله ی مهمی هستند که در سیاست های آموزشی نقش موثری دارند.

در کشور ما متاسفانه برنامه ریزی های آموزشی هدفمندی و نتایج مناسبی برای پر کردن فضاهای کاری کشور ندارند واز مدارس که از عدم امکانات گلایه دارند وکیفیت بد تدریس معلمان تا دانشگاهایی که به یک بنگاه تبدیل شده اند باعث شده تا بیکاران با سواد هم به جامعه اضافه شودوکسی که همه ی عمرش را به تحصیل گذرانده فقط موفق شده چند مقطع دانشگاهی را تجربه کند وگرنه از کار یا دانش تخصصی خبری نیست.

در سالهای گذشته مردم ایران اسلامی ثابت کرده اند که در زمینه استعداد هیچ مشکلی ندارند وما دانشمندانی داشتیم که مرزهای علم را جابه جا کرده اند حال باید بررسی کرد که چرا دیگرآن استعدادها فروکش کرده وخبری از افراد برجسته نیست و چرا همه فقط می خواهند به خارج از کشور بروند مگر کشورما به استعداد نیاز ندارد. اینها همه سئوالاتی هستند که واقعا باید به آن پاسخ داده شود وتا دیرنشده فکری به حال آن کرد.

امروز در پی شیوع ویروس کرونا آموزش ها به صورت غیر حضوری شده ولی آیا واقعا این آموزش ها برکیفیت یادگیری دانش آموزان تاثیر می گذارد یا نه سئوالی است که کارشنان و مسئولان باید به آن جواب دهند.

افت کیفیت اموزش در کلاس های غیرحضوری

فریادی از دانش آموزان چرداولی در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار گفت:متاسفانه در پی غیر حضوری شدن مدارس آموزش افت کیفیت قابل محسوسی پیدا کرده است.

وی اظهار کرد:اگر این مورد ادامه داشته قطعا بر میزان سواد وعملکرد دانش آموزان ودرپی آن دانشگاه ها تاثیرات زیادی خواهد گذاشت.

فریادی خاطرنشان کرد:در مدارس شاهد افت کیفیت آموزش هستیم که باید تدبیری به حال آن و آینده ما دانش آموزان اندیشید.

ضرورت اصلاحات اساسی در سیسیتم تعلیم و تربیت

یکی از کارشناسان آموزشی  نظام تعلیم و تربیت کشورمان از "الف" تا "ی" را کپی برداری از غرب دانست و علت این مسئله را نداشتن راهکار عملی برای تربیت انسان مورد نظر اسلام برشمرد و گفت: حلقه مفقوده ای بین مباحثی آموزشی که مدارس ودانشگاهها انجام می شود و نیازهای عینی موجود در جامعه وجود دارد.

وی با بیان اینکه نظام تعلیم و تربیت هدف مشخصی ندارد گفت: به این دلیل هر روز تغییرات عملی در نظام ایجاد می کنیم که دلیل آن مشخص نیست و باز بدون دلیل آن تغییر قبلی را حذف می کنیم.

وی خاطر نشان کرد:ایران اسلامی در تاریخ خود استعدادهای بسیار خوب ودانشمندان فراوانی داشته که بشر به ان ها مدیون است ولی حال باید دید که چرا اکنون از این استعداد ها پیدا نمی شود.

جالب اینجاست که الگوهای اسلامی نتایج موثرتری برای تربیت نسل آینده دارند واین را از روش تدریس های تدریس امامان معصوم می توان فهمید حتی برخی از اندیشمندان اسلامی طرح هایی برای تعلیم وتربیت داشته اند که از الگوی امروزی کارامد تر هستند.

منت نیا یکی دیگر از  کارشناسان  آموزشی در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار گفت: امروزه روش های آموزشی به نحوی ناکارآمد هستند چون که نظام آموزشی باید به گونه ای باشد که افراد تحصیل کرده به بازارهای کار معرفی شوند.

وی افزود:می توان از همان دوران ابتدایی براساس استعداد دانش آموزان به آن های رشته های تخصصی داد ودرس های اضافی را حذف کرد تا در زمان ورود به دانشگاه هرکسی در رشته خودش بتواند تولید علم داشته باشد و پذیرش دانشگاهها هم براساس تقاضای بازار باشد ودر عوض دانشجویانی تربیت شوند که در رشته خود صاحب نظر وحتی توان تولید علم را دارند.

این کارشناس آموزشی تصریح کرد:تا دیر نشده باید کاری کرد و اصلاحات اساسی برپایه الگو های اسلامی در آموزش وپرورش پیاده کرد تا با کارآمد کردن نظام آموزشی بتوانیم به مرزهای موفقیت دست پیدا کنیم.

 

انتهای پیام/ر

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب