سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 44932
|
07:47 - 1399/03/10
نسخه چاپی

ایلام بیدارگزارش می دهد؛

تحول صنعت کشاورزی با آبرسانی دشت زرنه/ پیش بینی برداشت 18هزارتن غلات در ایوان

تحول صنعت کشاورزی با آبرسانی دشت زرنه/ پیش بینی برداشت 18هزارتن غلات در ایوان
طرح آبیاری دشت زرنه یکی از طرحهایی است که چند سالی می باشد که کشاورزان امید زیادی را ایجاد کرده است طرحی که به گفته مسئولان تحولی عظیم را در کشاورزی منطقه ایجاد می کند.

به گزارشايلام بيدار،آبیاری از نظر علمی تعابیر مختلفی دارد اما به معنای واقعی کلمه ، پخش آب روی زمین جهت نفوذ در خاک برای استفاده گیاه و تولید محصول می‌باشد. هر چند فقط 15 درصد از زمینهای کشاورزی دنیا تحت آبیاری قرار دارند و 85 درصد بقیه به صورت دیم و بدون آبیاری مورد استفاده قرار می‌گیرند اما نیمی از تولیدات کشاورزی و غذای مردم جهان از همین زمینهای آبی حاصل می‌شود. که این خود نشان دهنده اهمیت و نقش آبیاری در بخش کشاورزی است.

منابع آب آبیاری یا  نزولات آسمانی شامل  برف و باران  یا  آبهای سطحی شامل رودخانه ها - سدها - مخازن آب - دریا  ....یا آبهای زیرزمینی شامل چاه -قنات – چشمه می باشد .

اما هدف از آبیاری  تامین آب کافی برای ادامه زندگی گیاه، حفاظت و بیمه گیاهان در مقابل تنش‌های ناشی از کم آبی یا بی آبی‌های کوتاه مدت ،خنک کردن خاک و اتمسفر یا هوای اطراف گیاه، شستن املاح مضر در خاک، نرم کردن ناحیه قابل شخم خاک. است.

نگارنده با ارائه این مقدمه به سراغ موضوعی رفته است که چند سالی است در شهرستان ایوان کلید اجرای آن توسط مسئولان زده شده است .

طرح آبیاری دشت زرنه یکی از طرحهایی است که چند سالی می باشد که کشاورزان منطقه چشم انتظار بهره برداری از ان هستند طرحی کخ به گفته مسئولان تحولی عظیم را در کشاورزی منطقه ایجاد می کند.

کلنگ اجرای طرح آبیاری و آبرسانی به دشت زرنه با اعتبار بالغ بر25 میلیارد تومان در خرداد ماه سال 94 با حضور مسئولین استان و شهرستان برزمین زده شد ، اجرای این طرح علاوه بر اینکه زمینه توسعه کشاورزی در منطقه را فراهم می کند رضایت کشاورزان ، آبادانی منطقه و تحول در صنعت کشاورزی را در بر خواهد داشت و هزینه های کشاورزی را کاهش خواهد.

رشیدی مدیر مجتمع سدکنگیر ایوان گفت: تمام ایستگاه های که ما الان در دشت زرنه احداث کرده ایم در حال حاضر به صورت صد درصد تکمیل شده است.

این ایستگاها انشالله می توانند 1850هکتار از اراضی دشت زرنه را آبرسانی نمایند.

یکی از کشاورزان ایوانی در این راستا گفت: متاسفانه پروزه دارای مشکلاتی است به طوری که شیر های هوا که متعلق به خط اصلی هست هنوز نصی نشده است.

از دوخطی که در مزرعه نصب شده اس متاسفانه تعدادی از علمکها دچار مشکل می باشدکه این امر آبیار زمین را با مشکلاتی روبرو میکند.

مشکلات آبیاری مزارع دشت  زرنه مرتفع خواهد شد

"امید علی سبزی "،فرماندار ایوان نیز در این زمینه گفت:شرکت آب منطقه ای در حوزه خطوط اصلی و جهاد کشاورزی در حوزه شبکه های فرعی نواقص را دارند رفع می کنند.

وی اظهار کرد: انشالله با بررسی هایی که صورت خواهد گرفت مزرعه به مزرعه مشکلات و نواقص رفع خواهد شد وشاهد وجود آب در مزارع خواهیم بود.

 

فرماندار ایوان افزود:این طرح بزرگ 510 کیلومتر لوله گذاری دارد که از خدمات و مزایای آن هفت روستا بطور مستقیم با جمعیت بیش از 710 خانوار بهره مند خواهند شد.

پیش بینی برداشت18هزارتن غلات در ایوان

محمدعلی حیدری د"،مدیر جهاد کشاورزی ایوان گفت: سطح زیر کشت غلات در این شهرستان ۹ هزار هکتار است که از این میزان پنج هزار هکتار گندم دیم، هزار هکتار گندم آبی و سه هزار هکتار جو است.

وی با اشاره به آغاز برداشت غلات در این شهرستان، افزود تلاش برای برداشت با کیفیت در کمترین زمان ممکن در اولویت کاری جهاد کشاورزی شهرستان است.

حیدری اضافه کرد: اداره راه وحمل ونقل جاده ای قرار است نسبت به شانه زنی حاشیه جاده های حوزه شهرستان و جاده هایی که به دلیل شیوع بیماری کرونا مسدود شده اند نسبت به بازگشایی آنها اقدام لازم به عمل آید.

وی گفت: مراکز خرید گندم به منظور رفاه حال کشاورزان از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب فعال است.

مدیر جهاد کشاورزی ایوان افزود: اجرای طرح های آبیاری وتوسعه شبکه آبرسانی در زمین های کشاورزی این شهرستان نفش مهمی در رونق اقتصادی منطقه و اشتغال پایداردارد.

 

انتهای پیام/

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب