سرویس: اجتماعی
کد خبر: 44868
|
08:07 - 1399/03/07
نسخه چاپی

تبعات ازدواج با مرد شکاک

تبعات ازدواج با مرد شکاک
یک روانشناس درباره ازدواج با مرد شکاک و بد دل، توضیحاتی داد.

به گزارشايلام بيدار، فرزین رئیسی روانشناس بالینی و زوج درمانگر درباره ازدواج با مرد شکاک و بد دل، اظهار کرد: ازدواج یکی از مهمترین و سرنوشت ساز‌ترین تصمیمات در زندگی هر فردی است و هر یک از زوجین علاوه بر رسیدن به بلوغ جسمانی، جنسی و فکری نیازمند کسب آموزش مهارت‌های زناشویی و زندگی هستند.

وی افزود: مشاوره قبل از ازدواج یکی از مهمترین مسائلی است که باید در اولویت زوجین باشد، زیرا علاوه بر احساس علاقه و عشق بین زوج‌های جوان مسائل زیادی وجود دارد که باید بررسی شود.

رئیسی با اشاره به اینکه یکی از اختلال‌های روانی که تأثیر زیانباری بر شخصیت و رفتار‌های فردی و اجتماعی به جا می‌گذارد، اختلال شخصیت پارانوئید یا شکاک است، افزود: با نگاه به آثار زیان‌بار اختلال های روانی که در آیات و روایات اشاره شده به روشنی مشخص می‌شود که بسیاری از مشکلات فردی و اجتماعی و حتی اختلالات شناختی و بیماری‌های روانی چون اضطراب، تشویش و افسردگی می‌تواند با خاستگاه بدگمانی باشد. بنابراین، شناخت علل و عوامل، آثار و درمان آن برای دستیابی به شخصیت سالم و متعادل و جامعه سالم مفید و سازنده خواهد بود.

این روانشناس تصریح کرد: ابتدا باید گفت خوشبین بودن به صورت مفرط زیان آور است و هر مسئله را باید براساس واقعیت جامعه و عقلانی بررسی کرد و این شکاکی و بدبینی نیست، اما متأسفانه مسئله بدبینی در جامعه ما زیاد مشاهده می‌شود و همین موضوع مشکلات زیادی را در زندگی‌ زناشویی و خانوادگی افراد ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه ازدواج با فرد بدبین همسر وی دچار اختلالات روحی همچون اضطراب و افسردگی می‌کند، ادامه داد: در صورت ادامه زندگی باعث اختلال در زندگی روزمره خانواده‌ها می‌شود.علاوه براین حتی این مسئله به فرزندان نیز انتقال می‌یابد.

رئیسی گفت: افراد مبتلا به این اختلال شدیدا به دیگران مشکوک هستند و همیشه حالت دفاعی دارند و در برابر آسیب‌های احتمالی نگرش منفی و کوته بینانه دارند، زیرا همواره به دنبال آن هستند که انتظارشان مبنی بر اینکه دیگران از آن‌ها سوء استفاده می‌کنند، تأیید شود. آن‌ها قادر نیستند اشتباهات خود را بپذیرند و در عوض دیگران را سرزنش می‌کنند.

این روانشناس درباره آثار دیگر شکاکی و بدگمانی، گفت: بدگمانی از نظر اجتماعی، تهدید به شمار می‌آید؛ زیرا جو روانی جامعه را به هم می‌ریزد و همچنین شخصی که با چنین فردی ازدواج می‌کند دچار اختلالات روانی نیز می‌شود و زندگی خود را به خطر می‌اندازد و روابط اجتماعی او کاهش می‌یابد و دچار انزوا و تنهایی می‌شود.

وی اضافه کرد: این افراد در روابط خود در زندگی کاملا شکاک هستند، برای مثال چنین فردی اگر صورت حساب تلفن همسرش زیاد باشد به او شک می‌کند و آن را به عنوان نشانه‌ای از روابط فرازناشویی تفسیر می‌کند و اتهام خیانت را به همسرش می‌زند.

رئیسی با اشاره به اینکه ازدواج یک هدف بزرگ و در جهت تکمیل سنت الهی است، افزود: افراد باید جهت انجام این کار بر اساس احساسات عمل نکنند و این امر جهت پیشگیری از طلاق‌های پی درپی در جامعه است که به نوبه خود آسیب‌های اجتماعی زیادی به وجود می‌آورد. بر این اساس روانشناسان و مشاوران ازدواج، توصیه می‌کنند که با فردی که دچار اختلال شخصیت بدبینی یا شکاکی است ازدواج نکنید، چراکه معمولا این افراد برای حل و درمان مشکل خود به پزشک مراجعه نمی‌کنند و به همین دلیل، خانواده این عزیزان باید به بهانه مسائل پزشکی این افراد را ابتدا با دارو درمانی و روان درمانی هدایت کنند.

این روانشناس ادامه داد: حال باتوجه به اینکه این بیماری در مردان بیشتر است، گاهی زنانی که کمبود توجه دارند و نیاز عاطفی شدیدی دارند و این رفتار‌ها را حساس بودن به خود می‌انگارند و اصولا شخصیت‌هایی وابسته هستند، در نتیجه همه افراد نیازمند این هستند که قبل از ازدواج حتما به یک مشاور مجرب در زمینه ازدواج مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه افراد مبتلا به بدبینی در درجه اول نیازمند دارو درمانی هستند، بیان کرد: خانواده‌ها می‌توانند فرد بدبین را به عنوان دیگری غیر از بدبینی نزد پزشک ببرند، به‌طور مثال می‌توانند به وی بگویند «تازگی‌ها قدری عصبی شدی، احساس می‌کنم فکرت مشغول شده، من ناراحت این هستم که آرامشت بهم بخوره و دوست دارم با هم به پیش دکتر برویم» و او را به مطب روانپزشک ببرند.

رئیسی خاطرنشان کرد: فراموش نکنید که این افراد نیازمند روان درمانی نیز هستند و تنها دارو درمانی کافی نیست، در نتیجه در انتخاب همسر آینده خود علاوه بر عشق و علاقه، ملاک‌های دیگر ازدواج را حتما بررسی کنید، عجولانه و تحت تأثیر احساسات و عواطف تصمیم نگیرید و با روش عاقلانه و منطقی زیر نظر خانواده و همچنین مشاور و روانشناس این سنت الهی و دینی را انجام دهید.

انتهای پیام/ش

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب