سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 44803
|
08:31 - 1399/03/03
نسخه چاپی

ایلام بیدارگزارش می دهد؛

تازیدن ویروس کرونا در ایلام/ خطری که هنوز بیخ گوشمان است

تازیدن ویروس کرونا در ایلام/ خطری که هنوز بیخ گوشمان است
کرونا ویروس ویروسی که ابتدا مردم استان ایلام را با شوک و ترسی غیرقابل باور مواجه کرد امام بتدریج این حساسیت ها نسبت به آن کمرنگ تر شد وامروز دیگر کسی از کرونا نمی‌ترسد و کمتر کسی نسبت به رعایت موارد ایمنی حساسیت نشان می ‌دهد.

،به گزارش ایلام بیدار،،«کرونا ویروس» نامی که این روزها کسی نیست، آنرا نشنیده باشد و با شنیدنش تصوری وحشتناک به عنوان یک هیولای ریز میکروسکوپی کشنده از آن نداشته باشد

ویروسی که اگر چه خطرناک است اما خطرناکی آن به دلیل میزان کشندگی آن نیست، خطرناک بودن این بیماری  و تلاش جهانی برای کنترل آن، به دلیل سرعت انتشار و شیوع کرونا ویروس است.

 

بیماری ایجاد شده با ویروس کرونا که به آن بیماری کرونای2019  یا  (COVID19) می‌گویند، اولین بار در ووهان چین شناسایی شد. CO مخفف کرونا، VI مخفف ویروس و D  به معنی بیماری (در انگلیسی) است.

 

این بیماری هنوز درمان قطعی به صورت واکسن و دارو ندارد و دانشمندان علم پزشکی در حال بررسی زوایای مختلف این ویروس و انجام آزمایشات مختلف در راستای تولید واکسنی برای مقابله با آن هستند، اما بهترین راه مقابله با این بیماری مقابله با شیوع و انتشار آن است و بهترین راه جلوگیری از شیوع آن،  رعایت نکات بهداشتی فردی و محیطی و عدم حضور در اماکن های شلوغ و پرجمعیت تا بتوان این اپیدمی را تحت کنترل درآورد.

 

سیر شیوع این ویروس در کشورمان نیز به طریق خاصی صورت گرفته است که در استان ایلام نیز ابتدا مردم استان را با شوک و ترسی غیرقابل باور مواجه کرد بطوریکه مسوولان بهداشتی و روانشناسان تلاش می‌کردند مردم را از استرس و اضطراب کرونا دور کنند اما اکنون ظاهرا ترس‌ها فرو ریخته است و دیگر کسی از کرونا نمی‌ترسد و کمتر کسی نسبت به رعایت موارد ایمنی حساسیت نشان می ‌دهد.

تعطیلی بازار و صنوف مختلف، مدارس، مهدهای کودک، مراکز آموزش عالی، مجموعه‌های ورزشی، ایجاد تغییر در فعالیت ادارات، کاهش و محدویت تردد مردم در معابر عمومی، لغو یا کاهش مسافرت‌های بین شهری، استفاده از ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی کننده همه و همه از پیامدهای حضور این مهمان ناخوانده در کشور و به تبع آن در استان ایلام بود.

باتوجه به تعطیل یا نیمه تعطیل شدن بازار و اصناف مختلف تا اواخر فروردین‌ماه ترددها در معابر عمومی و حتی دید و بازدیدهای خانوادگی کاهش چشمگیری داشت و مردم برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس تا حد امکان دستورالعمل‌های بهداشت فردی و اجتماعی را رعایت می‌کردند

اما چند وقتی است با وجود ایمان به حضور کرونا مردم و اصناف مختلف روال عادی زندگی خود را از سرگرفته‌اند و بی توجه به مخاطرات این ویروس دوباره بازارها در طول روز مملو از افراد مختلفی است که برای انجام امورات خود به این اماکن می‌روند.

عده‌ای با دستکش و ماسک و برخی نیز بدون استفاده و بکارگیری این اقلام بهداشتی به مقاصد مورد نظر خود می‌روند و دیگر دلهره سابق از کرونا را ندارند و بدون در نظر گرفتن مخاطرات کرونا وارد فضاهای عمومی می‌شوند و بیشتر صنوف و حرفه‌ها به چرخه فعالیت روزمره خود بازگشته‌اند.

هرچند هنوز هم عده‌ای با رعایت شرایط بهداشتی و استفاده از لوازم پیشگیرانه چون ماسک، دستکش، ژل و محلول‌های ضدعفونی وارد اماکن عمومی می‌شوند اما در مقابل عده ای هم به دلایل مختلف بدون بکارگیری از این اقلام از خانه خود خارج می‌شوند.

آمار مبتلایان به کرونا در ایلام به 871نفر رسید

 

محمد کریمیان "رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام از افزایش شمار مبتلایان به کرونا در استان به تعداد ۸۷۱ نفر خبر داد.

وی اظهار کرد: در ۲۴ ساعت گذشته تعداد ۱۹ مورد مثبت جدید بیماری کرونا در استان گزارش شده است.

وی بیان کرد: خوشبختانه در پنج روز گذشته هیچ مورد فوتی ناشی از بیماری کرونا در استان نداشتیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام با اشاره به اینکه متأسفانه شاهد بی‌توجهی بسیاری از شهروندان در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی هستیم، یادآور شد: شهروندان باید علاوه بر رعایت نکات بهداشتی از ترددهای غیرضروری در اماکن شلوغ و پرتردد خودداری کنند.

وی با بیان اینکه بهترین راه مبارزه با کرونا، قطع زنجیره انتقال آن است، تصریح کرد: از عموم مردم شریف استان درخواست می‌شود با رعایت اصول بهداشتی، فاصله‌گذاری اجتماعی و پرهیز از ترددهای غیرضروری مانع تداوم طولانی مدت حضور این ویروس در استان باشند.

این آماری است که رییس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام روز گذشته بیان کردند که نشانگر آن است که مردم نسبت به رعایت فتصله گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل های بهداشتی حساسیت خاصی نسبت به قبل ندارند.

 

استاندار ایلام: افزایش مبتلایان کرونا نتیجه کمرنگ شدن حساسیت مردم است

 بی توجهی و سهل انگاری برخی شهروندان در مورد عدم باورپذیری وجود خطر ابتلا به بیماری کرونا به کرات مورد هشدار و دغدغه مسوولان قرار گرفته است و آنها در زمان‌های مختلف به این موضوع حساسیت نشان داده اند.

استاندار ایلام با بیان اینکه روند ابتلا به کرونا در استان ایلام افزایشی است، گفت: این میزان افزایش نگران کننده مبتلایان در استان نتیجه کمرنگ شدن حساسیت‌ها در زمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم است.

قاسم سلیمانی‌دشتکی در هفدهمین نشست ستاد استانی مبارزه با کرونا ضمن هشدار نسبت به جدی نگرفتن بیماری کرونا در استان، تاکید کرد: در هر جلسه از مردم استان خواهش کرده و خطرهای کرونا هشدار داده شده است اما برخی نسبت به اجرای پروتکل‌های بهداشتی بی‌توجه هستند.

وی تاکید کرد: روند افزایش ابتلا به کرونا در این استان نگران کننده است و در صورت رعایت نکردن مردم وضعیت ابتلا بدتر خواهد شد.

وی یادآور شد: اگر چه در تعطیلات نوروزی مردم به خوبی پای کار آمدند و دستورالعمل‌های طرح فاصله‌گذاری اجتماعی را بکار بستند و شاهد نتایج خوب آن نیز بودیم اما رفته رفته حساسیت‌ها کمرنگ شد و برخی با حضور در طبیعت و دورهمی‌ها صحنه‌های خوبی را رقم نزدند و امروز شاهد نتایج تلخ آن هستیم.

استاندار ایلام با اشاره به اینکه مسوولان استان از اول اسفند ماه سال گذشته تاکنون بدون یک روز استراحت و تعطیلی تمام قد پای کار بوده‌اند، تاکید کرد: اما اگر مردم همراهی نکنند وضعیت به مراتب سخت‌تر خواهد شد.

وی با بیان اینکه فرمانداران باید نظارت جدی‌تری بر اجرای کامل طرح فاصله‌گذاری هوشمند داشته باشند، اظهار داشت: نباید ایجاد فضای کسب و کار موجب گذر از طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و هوشمند شود بلکه باید رعایت پروتکل‌ها به خاطر حضور افراد در محل کار با شدت بیشتری تداوم یابد.

وی از مردم استان خواست: برای حفظ جان و سلامت خود طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و هوشمند را رعایت کنند تا با قطع زنجیره انتقال این بیماری، شرایط پیش رو به سلامت پشت سر گذاشته شود.

سلیمانی دشتکی از اعضای ستاد استانی مبارزه با کرونا نیز خواست: در قبال وظایف تعریف شده پاسخگو باشند و افزود: در ارتباط با سلامتی و حفظ جان مردم با کسی تعارف نداریم و از قصور افراد به راحتی نخواهیم گذشت.

حال لازم و ضروری است که شهروندان با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی و جلوگیری از تردههای غیر ضرور  کمرهمت را در زمینه قطع شیوع و گشترش این ویروس منحوس ببندند.

انتهای پیام

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد