سرویس: استان ایلام
کد خبر: 44701
|
08:48 - 1399/02/29
نسخه چاپی

در میزگرد با فعالان دانشجویی مطرح شد؛

روز قدس نماد صف بندی حق در برابر باطل/ ویروس اسرائیل حیات بشریت را تهدید می کند

روز قدس نماد صف بندی حق در برابر باطل/ ویروس اسرائیل حیات بشریت را تهدید می کند
فعالان دانجشویی در آستانه روز قدس به موضوعات مهمی همچون "روز قدس نماد صف بندی حق در برابر باطل" و ضرورت تقویت نگاه «مقابله گرایانه» در برابر «سازش طلبانه» تأکید کردند.

گروه سیاسی ایلام بیدار::در آستانه یکی از مهمترین رویدادهای جهانی با عنوان "روز قدس" قرار داریم، امروزه اهمیت این روز بر کسی پوشیده نیست. روزی که همه مسلمانان در سرتاسر دنیا آن هم در شرایطی که در روزه هستند در محکومیت اقدامات امریکا و اسرائیل در فلسطین راهپیمایی می کنند.

آخرین اخبار از عدم برگزاری مراسم راهپیمایی در این روز حکایت دارد، به همین منظور گروه سیاسی ایلام بیدار در میزگردی بصورت مجازی با حضور جمعی از فعالان دانشجویی استان ایلام به اهمیت این روز مهم پرداخته است. 

در این میزگرد دانجشویان در رابطه به موضعات مهمی همچون " روز قدس نماد صف بندی حق در برابر باطل"، " ویروس اسرائیل بدتر از ویروس کرونا" و ضرورت تقویت نگاه «مقابله گرایانه» در برابر «سازش طلبانه» اشاره کرده اند. 

مشروح این میزگرد را با هم در زیر می خوانیم.

*چرا روز قدس جهانی شده است؟

"ریحانه خلیلی"، مسئول خواهران بسیج دانشجویی دانشگاه ایلام روز قدس را نماد صف بندی حق در مقابل باطل و صف بندی عدل در مقابل ظلم دانست و گفت: روز قدس فقط روز فلسطین نیست روز امت اسلامی است و یک پیام جهانی دارد که نشان دهنده ی این است که امت اسلامی اولا زیر بار ظلم نمی رود ولو این ظلم از پشتیبانی بزرگترین و قدرتمندترین دولتهای عالم برخوردار باشد.

وی با بیان اینکه روز قدس از روز های بسیار مهم و تعیین کننده جهان اسلام است، افزود: سال های متمادی است که سعی میشود مسئله قدس فراموش شود اما این روز حرکتی است برای خنثی کردن این توطئه خباثت آمیز استکبار وصهیونیسم وطرفداران و همکارانشان که دست به یکی کرده اند.

خلیلی گفت: روز قدس یکی از برجسته ترین یادگار های امام عزیز ماست نشانه ی دلبستگی انقلاب و دلبستگی ملت ما به ماجرای قدس شریف و ماجرای فلسطین است به برکت روز قدس این نام را ما توانستیم هرسال در دنیا زنده نگه داریم.

این دانشجوی ایلامی اظهار داشت: این فقط یک راهپیمایی نیست خونی است که در این روز در رگ های امت اسلامی میدود.

وی بیان کرد: با توجه به شیوع بیماری کرونا و وضع موجود در کشور ان شاالله امسال هم در کشور ما هم در کشور های اسلامی دیگر این روز با عظمت تر از همیشه برگزار شود.

*آیا با وجود ویروس کرونا روز قدس باز هم تعطیل بردار است؟

"محمدسعید کناریوند"، فعال دانشجویی نیز با اشاره به اهمیت روز قدس در بین مسلمانان اظهار کرد: یکی از آرمان‌های مردم مسلمان، امنیت منطقه و یکی از راه‌های امنیت منطقه این است که مردم مسلمان بتوانند در سرزمین خودشان باشند.

وی افزود: ملت مسلمان فلسطین 70 سال است که از وطن اصلی خود دور مانده اند و اشغالگرانی آنجا را اشغال کرده‌اند که متأسفانه به هیچ یک از قوانین بین المللی و اصول انسانی پایبند نیستند.

کناریوند تصریح کرد: رژیم صهیونیستی به عنوان یک پایگاه برای استکبار و امریکا در منطقه است. در طول ۴۰ سال مردم در راهپیمایی روز جهانی قدس نشان دادند به میراث امام راحل و پایه گذاری که از سوی ایشان در مورد روز جمعه آخر ماه رمضان به عنوان روز جهانی قدس اعلام شد، پایبند بودند و قطعاً امسال هم این گونه خواهد بود.

این فعال دانشجویی یادآور شد: در سال گذشته همه شاهد بودند، راهپیمایی روز قدس در ۱۰۰ کشور جهان برگزار شد و همین مسئله آثار و برکات خوبی هم در دنیا علیه اسرائیل غاصب به همراه داشت و امسال هم این برنامه ادامه خواهد داشت.

سخنرانی مهم رهبر انقلاب در روز قدس

وی گفت: اگر امروز بحث اول دنیا در مورد حوزه بهداشت و موضوع کرونا است، مسئله معنوی مردم دنیا نیز آزادی فلسطین است. نگاه این است این بزرگداشت تحت هر شرایطی تعطیل ناپذیر است، البته به همراه اقتضائات و رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود و هدف این است این راهپیمایی باید تداوم یابد.

کناریوند خاطرنشان کرد: امسال به دلیل شرایط خاص، هدف عدم تعطیلی بزرگداشت روز قدس است، دلیل آن وجه تمایز یوم الله قدس با سایر مسائل است، چرا که به این مسئله به عنوان موضوع دینی و ارزشی اعتقاد داریم و از این مهمتر در شهادت سردار قاسم سلیمانی مستقیم یا غیر مستقیم اسرائیل پای کار بوده و شرکت داشته است.

وی در پایان اضافه کرد: ان شاءالله با تدابیری که انجام می‌شود، شاهد شور و حضور پررنگ جهان اسلام در این روز بزرگ باشیم و امیدواریم مسئولان محترم، حضور ملت بزرگ ایران را در این روز بزرگ، تدبیر کرده و ملت بتواند مثل همیشه خود را نشان دهد و با سخنرانی رهبر معظم انقلاب نیز شاهد موجی قوی در جهان علیه استکبار و ظالمان باشیم.

ویروس اسرائیل بدتر از ویروس کرونا

"نیما رنجبریان"، مسئول بسیج دانشگاه فرهنگیان ایلام نیز در خصوص اهمیت نامگذاری جمعه آخر ماه رمضان به نام روز قدس گفت: مسئله فلسطین همواره مسئله اول جهان اسلام بوده و روز قدس ، روز اعلام تنفر مسلمانان و تمام آزادی‌خواهان جهان از ویروس رژیم کودک‌کش اسرائیل است.

وی افزود: این روزها که دنیا مشغول مبارزه با ویروس کروناست نباید از ویروس اسرائیل که از سال ۱۹۴۸ میلادی با غصب سرزمین فلسطین و آغاز آواره کردن هزاران فلسطینی از آن زمان تاکنون، در میان آن ملت شیوع پیدا کرده غافل بود.

رنجبریان گفت: ۱۴ مه میلادی سالروز شروع آوارگی، کشتار کودکان و زنان و بی خانمان کردن هزاران نفر از ملت فلسطین بود و ان‌شاءالله روز قدس امسال پایانی بر این شروع شوم باشد.

این فعال دانشجویی تصریح کرد: اسرائیل که به تعبیر رهبر انقلاب همان سگ هاری‌ست که به انسان های مظلوم و کودکان معصوم فلسطینی حمله میکند، به فضل الهی روز قدس امسال با حضور در صحنه که احتمالا بیشتر در فضای مجا‌زی‌ست کاری کنیم که در آینده‌ای نه چندان دور، جهان از این رژیم غاصب پاک گردد.

وی گفت: روز قدس، روز تجلی شکوه و عظمت امت اسلامی، رستاخیز استکبار ستیزی ملل مسلمان جهان، روز وحدت همه انسان های حقیقت خواه و عدالت دوست، روز گره خوردن بازوانِ توانای امت اسلامی و روز ستیز همیشگی با صهیونیسم وامپریالیسم غارتگر تا ریشه کن شدن این غده سرطانی است.

این فعال دانشجویی خاطرنشان کرد: روز قدس، روز کنار گذاشتن سلیقه ها و پیوستن قطره ها به اقیانوس جاری انسان ها و روز بازتابِ خشمِ خروشانِ ملت های ستم دیده و طوفانی شدن غیرت های مقدس مردمی است که نفرت خویش را علیه اسرائیل غاصب با شعارهایشان ابراز می کنند.

*شرکت منسجم مسلمانان در روز قدس بیانگر چیست؟

"رضا جادری"، مسئول بسیج دانشگاه پیام نور ایلام گفت: حضرت امام خمینی (ره) در 16 مرداد سال 1358درپیامی به مسلمین ایران و جهان آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را روز قدس نامیدند و از مسلمان جهان و دولت های اسلامی خواستند برای کوتاه کردن دست دولت اسرائیل و پشتیبانان آن ها به هم بپیوندد.

وی افزود: روز قدس روز حکومت اسلامی و یک روز جهانی است، روزی نیست که فقط اختصاص به فلسطین داشته باشد. روز مقابله مستضعفین با مستکبرین است و این که روز قدس یکی از مهم ترین روز های جهان اسلام می باشد و بزرگداشت این روز به عنوان یک وظیفه دینی و انسانی، خواست موحدان و آزادی خواهان در سرازیر دنیاست و این روز روزی است تعطیل ناپذیر چرا که روز قدس باید روز آمادگی برای آزادی قدس باشد و شرکت فعالانه مسلمانان در مراسم جهانی قدس سبب قدرت و قوت گرفتن مبارزین فلسطینی خواهد شد.

جایدری یادآور شد: انقلاب اسلامی ایران، حرکتی شکوهمند در عرصه تحولات سیاسی قرن حاضر بود که با تقویت روح استکبارستیزی در میان مستضعفان جهان، از جمله مردم ستم دیده فلسطین، برای مبارزه و رهایی از چنگال استکبار، نشاطی تازه پدید آورد. و این انقلاب آرمانِ آزادی قدس را یکی از اهداف جهانی اش نامید. انتخاب روز قدس از سوی امید مستضعفان جهان، نشان داد که انقلاب اسلامی به وسعتی فراتر از خاک ایران می اندیشد و هرگز در درون مرزهای خود زندانی نخواهد شد.

وصله ناجور صهیونیسم به قدس و فلسطین 

وی تصریح کرد: نفرت از صهیونیسم، واقعیتی است که هیچ گاه از فرهنگ و باورهای مسلمانان معتقد جهان زدوده نمی شود. نظام صهیونیسم وصله نا هم رنگی است که با پول و زور و نیرنگ، بر پیکره جهان اسلام تحمیل شده است.

این فعال دانشجویی گفت: در سال های اخیر، در جای جای سرزمین های اشغال شده فلسطین، مبارزان مسلمان با شعار «حی علی الجهاد» و با شور زوال ناپذیر شهادت طلبی، خیزش های قهرمانانه ای را علیه اشغال گران قدّاره بند صورت داده اند، اکنون انتفاضه تنها یک اصطلاح محلی یا مبین تاکتیک رزمی ملتی ستم دیده نیست؛ بلکه واژه ای انقلابی و نماد یک فرهنگ متعالی و شهادت طلبانه است که در سرفصل قاموس حماسی جهان نقش بسته است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نهال انقلاب انتفاضه، اکنون به درخت تنومندی بدل گشته که هرگز نیرنگ صهیونیست ها و توطئه های مشترک غرب و دنیای استکبار خللی در ایستادگی آن ایجاد نخواهد کرد.

ضرورت تقویت نگاه «مقابله گرایانه» در برابر «سازش طلبانه»

"پژمان اکبری"، مسئول بسیج دانشگاه علوم پزشکی ایلام باید تأکید داشت که «روز قدس و اهمیت راهبردی بزرگداشت هر چه باشکوه تر آن»، که برای نخستین بار توسط رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) با این رویکرد که وحدت عامل «قدرت» و توسعه یافتگی و تفرقه عامل «سستی دیانت» و عقب ماندگی است طرح و تبیین گردید.

وی گفت: روز قدس در طول بیش از سه دهه گذشته همواره به عنوان یکی از شاخص ها، محورها، ملاک ها و در حقیقت یکی از زمینه ها و پیش شرط های اصلی ایجاد وحدت در جهان اسلام شناخته شده است که مسلمانان و امت بزرگ اسلام می بایست برای مقابله با پدیده شوم صهیونیسم جهانی و دفع و نابودی آثار و پیامدهای آن به عنوان عمده ترین مانع در پیش روی وحدت جهان اسلام، اهتمام ویژه نسبت به گرامیداشت این روز و محقق سازی اهداف و مقاصد بزرگ آن که از طریق برخورداری از رویکرد استراتژیکی نسبت به وحدت جهان اسلام و نگاه «مقابله گرایانه» و نه «سازش طلبانه» به صهیونیسم جهانی قابل تحقق خواهد بود، داشته باشند.

ایران حامی ملت های مظلوم

"محمد نیازی"، دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی ایلام ضمن گرامیداشت روز قدس گفت: قدس در کنار آنکه یکی از آرمان های بزرگ انقلاب است، نقش مهمی در صدور انقلاب اسلامی دارد.

وی افزود: اگر به بهانه ی آزادی قدس عزیز و وجه اشتراک اسرائیل ستیزی مسلمانان نبود، محور مقاومت تشکیل نمی شد و انقلاب اسلامی تا این حد فراگیر و قدرتمند نمی شد.

این فعال دانشجویی اضافه کرد: اما نباید این تصور بوجود بیاید که جمهوری اسلامی از مبارزه با اسرائیل فقط به منظور صدور انقلاب استفاده می کند.

نیازی تصریح کرد: عقل سلیمی نیست که در نیابد راهبرد نظامی و دیپلماتیک ایران کمک به مظلوم در برابر ظالم است.هر چند که سال های اخیر به خاطر خطاهای دیپلماتیک جای خالی آن در دیپلماسی ما حس می شود اما با رشادت قوای نظامی ایران و در رأس آن نیروی سپاه قدس انقلاب ما مدافع مظلومان جهان است.

دبیرشورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی ایلام بیان داشت: حضرت امام از سال ها پیش از انقلاب همواره از ملت مظلوم فلسطین دفاع کردند و بعد از انقلاب این نگاه هم جدی تر و هم مهم تر جلوه کرد،امروز نام فلسطین در دنیا مردمی تنها و بی دفاع را به ذهن متبادر نمی کند بلکه نام فلسطین و گروه های مقاومت در کنار خود حزب الله،انصار الله،حشد الشعبی و جمهوری اسلامی ایران را دارد که خواب از چشم یهودیان صهیونیزم و همدستان آن ها در منطقه و درجهان ربوده و همه ی این ها مرهون اندیشه ی نافذ امام راحل و مقام معظم رهبری و شهدای محور مقاومت است.

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب