سرویس: فرهنگ و هنر
کد خبر: 44608
|
10:28 - 1399/02/24
نسخه چاپی

ناسا: برای ساخت فیلم در ایستگاه فضایی هیجان زده ایم/بازی بلندپروازانه تام کروز در فضا

ناسا: برای ساخت فیلم در ایستگاه فضایی هیجان زده ایم/بازی بلندپروازانه تام کروز در فضا
تام کروز تایید کرد که برای بازی در فیلم به فضا می رود. ناسا هم این هدف بلندپروازانه را تایید کرد.

به گزارشايلام بيدار،  تام کروز برای دلهره آورترین نقش تمام دوران حرفه ای هنرپیشگی اش آماده می شود. این هنرپیشه قرار است برای بازی در فیلم جدید «ماموریت غیرممکن» به فضا برود. ناسا هم ضمن بلندپروازانه خواندن این پروژه، آن را تایید کرده است.

 

هنرپیشه «ماموریت غیرممکن» که خود را در بلندترین آسمان خراش های جهان به چالش کشیده و به خطر انداخته، حالا قرار است به ایستگاه بین المللی فضایی برود و بارها در مرحله فیلمبرداری در فضا معلق شود. این پروژه با همکاری «الون ماسک» خالق فیلم «SpaceX»، سازمان هوانوردی ملی و «ناسا» ساخته می شود.

تام کروز هنگام حضور در «گراهام نورتون» در سال ۲۰۱۷ توضیح داد: من باید استودیو را قانع می کردم تا به من اجازه دهد این کار را انجام دهم و من و آنابل مجبور شدیم ۶۴ بار صحنه را تکرار کنیم.

 

«جیم برایدنستاین»، مدیر ناسا سه شنبه پنجم ماه می در توئیتی با ابراز هیجان و خوشحالی خود، این خبر را تایید کرد. حال اگر این اتفاق به سرانجام برسد اولین فیلم سینمایی تاریخ خواهد بود که در فضا فیلمبرداری می شود.

تام کروز برای رفتن به ارتفاع شهامت بالای دارد همچنان که در سال ۲۰۱۱ برای فیلم «ماموریت غیرممکن: پروتکل شبح» بدون بدلکار به بالاترین نقطه «برج خلیفه» دُبی که بلندترین آسمان خراش جهان محسوب می شود، رفت.

دل و جرات، کار دست تام کروز داد. سال ۲۰۱۷ سر صحنه فیلمبرداری «ماموریت غیرممکن: فال اوت» به خاطر پرش از بام یک ساختمان به ساختمان دیگر، پایش شکست.

 

تام کروز هنگام حضور در «گراهام نورتون» در سال ۲۰۱۷ توضیح داد: من باید استودیو را قانع می کردم تا به من اجازه دهد این کار را انجام دهم و من و آنابل مجبور شدیم ۶۴ بار صحنه را تکرار کنیم.

تایید مدیر ناسا پس از آن صورت گرفت که سایت خبری «ددلاین» برای اولین بار خبر داد که «تام کروز» ۵۷ ساله برای ساخت یک فیلم به ایستگاه بین المللی فضایی می رود. این وبسایت اعلام کرد که این پروژه در مراحل اولیه است و هنوز استودیوی سازنده فیلم معرفی نشده است.

بسیاری از رسانه ها و سایت ها به این خبر واکنش نشان دادند. بسیاری آن را غیرممکن خواندند. برخی نیز پروژه را با وجود ناسا شدنی ارزیابی کردند. در این میان «مل اِوانز» جانشین سردبیر وبسایت «مترو» یادداشتی طنز گونه نوشته که در ادامه می خوانید:

اگر کسی بخواهد محدودیت های فیلمسازی را کنار بزند، نمی تواند کسی بجز «تام کروز» باشد. هفته گذشته مشخص شد که ناسا قرار است با پروژه سینمایی «ماموریت غیرممکن» و هنرپیشه اش تام کروز و الون ماسک خالق فیلم «اسپِییس اکس»(SpaceX)  همکاری کند و او را به ایستگاه بین المللی فضایی بفرستد. چراکه نه؟ وقتی در هالیوود ستاره می شوید مرحله منطقی بعدی این است که پیش ستاره های آسمان بروید. نه؟

 

اما اینبار به فضا رفتن مثل معلق شدن جورج کلونی در فیلم «جاذبه» نیست یا چون «بن افلک» و «بروس ویلیس» در نقش ناجیان نوع بشر در «آرماگدون» غیرواقعی! اینجا بحث حضور واقعی در فضاست.

او قرار است واقعا به فضا برود، جایی که اگر خوب فکر کنیم، دیگر به هالیوود تعلق ندارد.

آنگاه که جادوی فیلمسازی به میان می آید و درهم نوردیدن مرزها، آنجا که تام کروز به «جاذبه صفر» می رسد و آن لحظه گامی کوچک برای یک انسان و جهشی بزرگ برای «تام کروز» است. (اشاره به جمله«این گامی کوچک برای یک انسان و جهشی بزرگ برای بشریت است»جمله معروف «نیل آرمسترانگ» فضانورد آپولو یازده که به عنوان اولین بشر بر سطح کره ماه قدم نهاد).

 

زمانی که «تام کروز» با اصرار برای بازی در فیلم «تاپ گان»(Top Gun) خلبانی با جت را فرا گرفت و خود آن صحنه را بازی کرد همه دست اندر کاران شگفت زده شدند. زمانیکه در یکی از سری فیلم های ماموریت غیرممکن صحنه بسیار خطرناک چرخش هلیکوپتر را بازی کرد و در واقع با جان خود بازی کرد همه شگفت زده شدند. و باز در همان فیلم زمانیکه در یکی از صحنه های مچ پایش شکست، او با آن حال در صحنه بازی در مرحله فیلمبرداری آن صحنه ادامه داد. یا در صحنه ای دیگر که تام کروز خود را با طناب به یک هواپیمای در حال پرواز آویزان می کند.

این تصمیم برای فیملسازی در آن سوی اتمسفر کاری فراتر و بس بزرگ تر از تام کروز و هالیوود است که می تواند به راحتی مردی را به کاریکاتور خودش و یا حتی بدتر تبدیل کند.

 

بنابر این تام کروز نیاز دارد تا خود را به سطحی بالاتر بکشاند تا آنجا که بداند آنگاه حتی خود را به چالش کشیده است.

اما فضا؟ آنجا همه چیز کاملا متفاوت است.

هیچ کس از او نخواسته است این کار را انجام دهد. با این وجود تام کروز بارها و بارها خود را اثبات کرده است و چه فیلمی را در فضا بازی کند یا نه، باز بیننده ها مشتاقانه قیلم های او را با همان استقبال همیشگی دنبال می کنند. 

اما اما قرار است اولین هنرپیشه ای باشد که در فضا بازی می کند اگرچه او بارها از خطر مرگ در صحنه های فیلم هایش در زمین رهیده اما بدین معنا نیست که آیا همین شرایط برای او در فضا پیش می آیاد یا خیر.

 

این تصمیم برای فیملسازی در آن سوی اتمسفر کاری فراتر و بس بزرگ تر از تام کروز و هالیوود است که می تواند به راحتی مردی را به کاریکاتور خودش و یا حتی بدتر تبدیل کند.

تفاوتی ارتقاء سینما به سطحی بالاتر و تمام خطرات و عواقب آن فقط به این خاطر که مثلا هنرپیشه اثبات کند که اولین نفری بوده که این کار را انجام داده و در صورت بروز حادثه، نتیجه بالقوه پایانی از موفقیت و پذیرش کمتری برخوردار خواهد شد و به عنوان فیلمی با کیفیت  سطح پایین در ژانر ماجراجویی فضایی از آن یاد خواهد شد.

زمانیکه تام کروز در مدت زمان ۸ دقیقه ای تطبیق با شرایط بی وزنی(G-forces) در گردش به دور زمین قرار بگیرد و تازه بخواهد در آن شرایط جلوی دوربین بازی کند، نبود جاذبه دشمن او می شود.

ناسا حداقل از بردن و قرار دادن تام کروز در مدار زمین خرسند خواهد بود همانطور که «جیم برایدنستاین» مدیر سازمان ناسا در توئیترش نوشت: ناسا برای همکاری با «تام کروز» برای ساخت فیلمی در ایستگاه بین المللی فضایی هیجان زده است. ما به رسانه های فراگیر نیاز داریم تا با الهام از نسل جدید مهندسین و دانشمندان، برنامه های بلندپروازانه ناسا را به واقعیت تبدیل کنند. 

 

الون ماسک کارآفرین، و نه فضانورد، در این مورد گفت: باید بسیار سرگرم کننده باشد! برای تام کروز خوب است که برای رفتن به فضا ماهها آموزش ببیند، اما او تنها یک نفر است و تکلیف بقیه عوامل فیلم سازی چه می شود؟ می توان دوربین ها را از راه دور کنترل کرد، اما دیگر عوامل فیلم ازجمله نورپرداز، چهره پرداز و دیگر هنرپیشه های فیلم چه می شوند؟ حال اینکه ایستگاه بین المللی فضایی(ISS) فقط گنجایش شش نفر را به طور همزمان دارد!

او افزود: آیا تام کروز تنها به فضا می رود؟ یا انتظار می رود که تمام عوامل فیلم برای کار با تجهیزات دوره آموزش بی وزنی و جاذبه می بینند؟ آیا چهره پرداز در ایستگاه بین المللی فضایی باید به دنبال برس معلق در فضایش بگردد؟ و آیا کارگردان از هیوستون تگزارس باید فریاد بزند: اکشن!؟

اگر چنین است، قطعا مشکل داریم.

 

از آنجا که بسیاری از شما با خواندن این مطلب می توانید تصدیق کنید که کار در خانه به دور از همکاران، بدون لوازم اداری معمول، و با وایفای مطمئناً محدودیت های خود را دارد. حالا فکر کنید به فاصله ۳۸۴ هزار کیلومتر دور از دنیا در فضا با پیامدهای مرگبارش باشید و تنها یک اشتباه در هدایت و دستورالعمل ها رخ دهد!

فکر نمی کنم آنها قصد داشته باشند یک «GoPro»(دوربین کوچک دور سری) روی سرشان ببندند و بگذارند تام کروز به عنوان یک گروه تک نفره پروژه ای را که قطعا بالاترین بودجه سینمایی تاریخ را به خود اختصاص داده را پیش ببرد.

حتی اگر آن مرد «تام کروز» باشد!

شاید هم من واقعا خیلی منفی نگر باشم و این پروژه به یک موفقیت بین المللی تبدیل شود و با آوردن فضای واقعی به فیلمسازی، «تام کروز» همه جوایز اسکار را درو کند و من تمام آنچه را که گفته ام را قورت بدهم.

 

در حالی که من کاملاً مطمئن نیستم که مخاطبان سینمارو خواستار ساخت فیلمی در فضا هستند - ما فقط می خواهیم فیلمی را دوباره در سینما ببینیم - نمی توان انکار کرد که تام کروز مردی است که در روایت یک داستان هیچ مرز و محدودیتی نمی شناسد حتی اگر این مرز جوّ و اتمسفر زمین باشد.

بیایید امیدوار باشیم که این تلاش بلندپروازانه شهرت تام را به عنوان یک قهرمان اکشن بی باک مستحکم تر کند و او را به یک بیگانه فضایی تبدیل نکند.

 

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب