سرویس: فرهنگ و هنر
کد خبر: 44540
|
08:11 - 1399/02/21
نسخه چاپی

ماجرای چاقو خوردن سلحشور سر صحنه «یوسف پیامبر(ع)»/ میمی سابو چگونه خلق شد؟

ماجرای چاقو خوردن سلحشور سر صحنه «یوسف پیامبر(ع)»/ میمی سابو چگونه خلق شد؟
بازیگر سریال یوسف پیامبر(ع) گفت: من با کارگردانان زیادی کار کرده‌ام. بعضی کارگردانان به لحاظ هنری در سطح بالاتری قرار داشتند اما مرحوم سلحشور به لحاظ اخلاقی فوق‌العاده بودند.

به گزارشايلام بيدار، «سیروس کهوری نژاد» تجربه بازی در سریال های تاریخی و مذهبی همچون ولایت عشق، شیخ مفید، مختارنامه و یوسف پیامبر را در کارنامه هنری خود دارد.

به باور او، بازیگری یک وظیفه اجتماعی است و ایفای نقش در آثار نمایشی تاریخی، فرصتی برای به تصویر کشیدن تاریخ. کهوری نژاد تاکید می کند که بازیگر باید این فرصت ها را مغتنم بشمارد و از بابت حضور در چنین آثاری به خود ببالد و دشواری ها را بر خویش هموار سازد.

کهوری نژاد در سریال «یوسف پیامبر» که این شب ها روی آنتن آی فیلم عربی است نقش «میمی سابو» دوست صمیمی یوسف را بازی می کند که از کودکی با او بزرگ شده است. شخصیتی تخیلی که ابتدا قرار نبوده چندان پررنگ باشد اما در ادامه و بنا بر تشخیص مرحوم فرج الله سلحشور طولانی تر شده است.

این بازیگر علت توفیق سریال یوسف پیامبر را در جلب تماشاگران ایرانی و غیرایرانی و به خصوص عرب در تجربه سازندگانش می داند.

کهوری نژاد دلایل کم کار شدنش در سال های اخیر را به کاهش تولیدات نمایشی در سینما و تلویزیون مرتبط می داند و البته از برخی باندبازی ها هم گلایه می کند.

مخاطبان سینما و تلویزیون تاکنون بازی های این بازیگر در فیلم ها و سریال هایی همچون اخراجی ها، دختری به نام تندر، تهران 1500، ماه مهربان، وفا، رخصت و ستایش را به تماشا نشسته اند. کهوری نژاد تاکید دارد که تاثیرگذاری یک نقش در قصه برایش اهمیت دارد نه بلندی و کوتاهی آن و نقش آفرینی اش را در سریال «مختارنامه» مثال می آورد.

به بهانه پخش سریال یوسف پیامبر از آی فیلم عربی گفت و گویی داشته ایم با سیروس کهوری نژاد بازیگر نقش میمی سابو در این مجموعه تاریخی که در ادامه می خوانید:

 

**آقای کهوری نژاد، نقشی که شما در سریال «یوسف پیامبر(ع)» بازی کرده اید مابه ازای بیرونی داشت؟ منظورم این است که به حضور این شخص در روایات تاریخی اشاره شده یا حاصل ذهن و تخیل نویسنده فیلمنامه بود؟

 

-نه، این شخصیت کاملا بر اساس تخیل ذهنی نویسنده شکل گرفته بود. اصلا شخصیتی با این نام در تاریخ وجود نداشته است ولی مرحوم سلحشور آن را خلق کرده بود که در کنار حضرت یوسف باشد. در ابتدا فقط چنین شخصیتی نوشته شده بود ولی در ادامه با صحبت هایی هم که با زنده یاد فرج الله سلحشور داشتیم مختصات و ویژگی های کاراکتر تعیین شد و در نهایت به چیزی رسید که شما روی آنتن دیدید.

 

قسمت های ابتدایی که تصویربرداری شد و کار کمی جلوتر رفت، آقای سلحشور نوع بازی ام را که دیدند، به این نتیجه رسیدند که نقش جای کار بیشتری دارد و به تدریج بر نقش میمی سابو افزودند و حضور شخصیت میمی سابو به عنوان دوست صمیمی یوسف پیامبر در سریال پررنگ تر شد و در نهایت به چیزی رسید که روی آنتن دیدید.

 

**طبق برنامه ریزی های انجام شده، از همان ابتدا قرار بود شما نقش میمی سابو را بازی کنید؟ یا در طول کار به این نتیجه رسیدید که این نقش و ایفای آن را برعهده بگیرید؟

-بله، از همان ابتدای کار همین نقش به من پیشنهاد شد و مرحوم سلحشور ترجیحشان این بود که من نقش میمی سابو را ایفا کنم. البته نقش آن در فیلمنامه اولیه سریال خیلی کمتر از چیزی بود که مخاطب روی آنتن دید. اما قسمت های ابتدایی که تصویربرداری شد و کار کمی جلوتر رفت، آقای سلحشور نوع بازی ام را که دیدند، به این نتیجه رسیدند که نقش جای کار بیشتری دارد و به تدریج بر نقش میمی سابو افزودند و حضور شخصیت میمی سابو به عنوان دوست صمیمی یوسف پیامبر در سریال پررنگ تر شد و در نهایت به چیزی رسید که روی آنتن دیدید.

 

**این شخصیت در تاریخ ما به ازای حقیقی نداشته است. در حقیقت فردی نیست که شما بتوانید با رجوع به تاریخ درباره آن خودتان را به این شخصیت نزدیک تر کنید. در این مسیر به غیر از راهنمایی های کارگردان چه کردید؟ و از چه منابعی استفاده کردید؟

-طبیعتا بازیگر وقتی قرار است در یک اثر تاریخی ایفای نقش کند باید مطالعاتی درباره آن برهه زمانی و کاراکتری که قرار است نقشش را بازی کند، داشته باشد.در حقیقت باید بداند که راجع به کدام مقطع تاریخی اثر ساخته می شود و همچنین این شخصیت کیست و قرار است چه کارکردی داشته باشد. شخصیت میمی سابو هم دوست صمیمی یوسف پیامبر بود و از کودکی با این پیامبر بزرگ شده بود. من هم برای ایفای هرچه بهتر این نقش تلاش کردم علاوه بر تحقیق و مطالعه درباره حضرت یوسف و آن مقطع تاریخی، نظرات مختلف را هم از اطرافیان بگیرم تا بهتر بتوانم نقش این شخصیت را ایفا کنم و چیزی باشد که وقتی مخاطب آن را می بیند، بپذیرد. اگر هم دقت کرده باشید برخوردهای میمی سابو با یوسف پیامبر در مقاطع زمانی مختلف متفاوت است و هر بار بنا بر شرایط موجود با او برخورد می کند.

**آقای کهوری نژاد شما به عنوان یک بازیگر در آثار تاریخی و مذهبی متعددی ایفای نقش کرده اید که از جمله آنها می توان به مختارنامه، ولایت عشق، شیخ مفید و همین سریال یوسف پیامبر اشاره کرد که در آنها بازی کرده اید. این نقش آفرینی ها در آثار تاریخی چقدر حاصل دغدغه شخصی و علاقه خودتان به تاریخ است؟ اصلا دوست دارید در سریال های تاریخی بازی کنید؟ و یا این موضوع به دلایل کاری و حرفه ای مرتبط است؟

-از نظر من، بازیگری یک وظیفه اجتماعی است. ما تاریخ را زنده می کنیم برای کسانی که به آن علاقه دارند ولی شاید فرصت و دغدغه مطالعه تاریخ  را نداشته باشند. وقتی که در یک سریال، بخشی از تاریخ را به تصویر می کشی، از این حضور و نقش آفرینی باید به خود ببالی. از نظر من به عنوان یک بازیگر، باید فرصت حضور در فیلم ها و سریال های تاریخی را مغتنم شمرد و از آن بهره برد.

متاسفانه مردم ما این روزها کمتر مطالعه می کنند و نیاز دارند که با تاریخ خودشان و دیگر سرزمین ها و تمدن ها آشنا شوند و به یک جهان بینی درست برسند. وظیفه یک بازیگر است که در میان هجمه های رسانه ای امروز، در رسانه خودی از فرصت ها برای تبیین حقایق بهره ببرد. ایفای نقش های تاریخی هم در همین راستا نیاز به تحقیق و مطالعه دارد و همین عامل، بازیگر را به چالش می کشد.

از سوی دیگر، بازی در چنین آثاری سختی های خاص خودش را هم دارد. برای مثال، ما نصف سریال یوسف پیامبر را در سرمای زمستان کار کردیم و باید با همان لباس هایی که در تابستان کار می کردیم در زمستان هم جلوی دوربین می رفتیم.این کار بسیار سختی بود که بازیگر را اذیت می کند اما ما آن را انجام می دهیم.

 

شخصیت میمی سابو هم دوست صمیمی یوسف پیامبر بود و از کودکی با این پیامبر بزرگ شده بود. من هم برای ایفای هرچه بهتر این نقش تلاش کردم علاوه بر تحقیق و مطالعه درباره حضرت یوسف و آن مقطع تاریخی، نظرات مختلف را هم از اطرافیان بگیرم تا بهتر بتوانم نقش این شخصیت را ایفا کنم و چیزی باشد که وقتی مخاطب آن را می بیند، بپذیرد. اگر هم دقت کرده باشید برخوردهای میمی سابو با یوسف پیامبر در مقاطع زمانی مختلف متفاوت است و هر بار بنا بر شرایط موجود با او برخورد می کند.

 

**آیا برای شما به عنوان یک بازیگر، طول و بلندی نقش مخصوصا در آثار تاریخی چقدر برایتان اهمیت دارد؟ اصلا اهمیت دارد یا خیر؟ در این باره توضیح می دهید؟

-برای من درست کار کردن مهم است و خیلی اهمیت دارد. برای مثال، در سریال مختارنامه نقش من کم بود اما در جای درستی در قصه قرار داشت. قطعا برایم تاثیرگذاری نقش در قصه از اهمیت بسیار  بیشتری برخوردار است.

**سالها از تولید و ساخت سریال یوسف پیامبر به کارگردانی مرحوم فرج الله سلحشور می گذرد. این سریال در زمان پخش خود، چه در ایران و چه در خارج از کشور و به خصوص کشورهای عربی با استقبال بی نظیری مواجه شد. دلایل توفیق این سریال از نظر شما به عنوان یک بازیگر چه می تواند باشد؟

-بله این سریال مخاطبان بسیاری دارد. تجربه کسانی که دست اندرکار ساخت سریال های تاریخی در ایران هستند باعث شده که حاصل کارشان درخور توجه و شاخص باشد و جایگاه خود را پیدا کند. در کشورهای دیگری و به خصوص کشورهای عربی چنین توانایی هایی وجود ندارد. گه گاه در سفرهایی که به خارج از کشور داشته ام می شنوم که از فیلم ها و سریال های ایرانی به نیکی یاد می کنند و آنها را با جدیت دنبال می کنند.

 

**سریال یوسف پیامبر این شبها از آی فیلم پخش می شود، آیا خاطره جالبی از بازی در این سریال به یاد دارید؟

-در سکانسی از سریال در زندان به یوسف حمله می کنند و من خودم را سپر او قرار می دهم و چاقو می خورم و زخمی می شوم. این سکانس را که می خواستیم فیلمبرداری کنیم، مرحوم سلحشور جلو آمدند و گفتند اول چاقو را به من بزنید و بعد به بازیگر. وقتی هم چاقو خوردند نقش زمین شدند. عوامل فکر کردند اتفاقی افتاده و دور ایشان جمع شدند و از من پرس و جو می کردند که چه شده است. گفتم که خودشان خواسته اند که اول چاقو بخورند.

**تجربه کار کردن با مرحوم سلحشور چطور بود؟

-من با کارگردانان زیادی کار کرده ام. بعضی کارگردانان به لحاظ هنری در سطح بالاتری قرار داشتند اما مرحوم سلحشور به لحاظ اخلاقی فوق العاده بودند. در هر شرایطی سعه صدر داشتند و بسیار اهل مدارا بودند. واقعا به شخصه هیچ برخورد بدی از ایشان ندیدم. چون ایشان مرحوم شده اند این حرف ها را نمی زنم. فکر نمی کنم هیچ کدام از عوامل و بازیگران سریال خاطره ناخوشایندی از مرحوم سلحشور داشته باشند. ضمن این که، ایشان در مسائل مالی هم به شدت دقیق بودند و اگر می دیدند کسی مشکل مالی دارد به او کمک می کردند. انتقادپذیر هم بودند و اگر می دیدند انتقادی درست است، با روی باز می پذیرفتند.

در سکانسی از سریال در زندان به یوسف حمله می کنند و من خودم را سپر او قرار می دهم و چاقو می خورم و زخمی می شوم. این سکانس را که می خواستیم فیلمبرداری کنیم، مرحوم سلحشور جلو آمدند و گفتند اول چاقو را به من بزنید و بعد به بازیگر. وقتی هم چاقو خوردند نقش زمین شدند. عوامل فکر کردند اتفاقی افتاده و دور ایشان جمع شدند و از من پرس و جو می کردند که چه شده است. گفتم که خودشان خواسته اند که اول چاقو بخورند.

 

**مدتی است که کم کار شده اید. خودتان در انتخاب نقش ها وسواس دارید یا پیشنهادات کم شده است؟

-تولیدات چه در سینما و چه در تلویزیون کم شده است و در عوض، ملاحظات بسیار زیاد. ضمن این که در این میان، کسانی فعالیت می کنند که در جایگاه واقعی خودشان نیستند. باندبازی هم زیاد شده است. این باندبازی ها باعث شده که بسیاری از بازیگران فراموش شوند وگرنه، من بازیگر به عنوان یک وظیفه اجتماعی هم آماده خدمت هستم. بعضی از پیشنهادات هم واقعا جالب نیستند.

**سریال یوسف پیامبر (ع) را با دوبله عربی هم دیده اید؟ نظرتان درباره دوبله سریال های ایرانی چیست؟

-بله، دوبله های مختلف از جمله عربی و ترکی را دیده ام. البته برای خودم هم جالب است. البته در دوبله عربی به نظرم دوبلورها باید وسواس بیشتری داشتند و حس کار را به خوبی در می آوردند. اگر تعامل بین بازیگران و دوبلورها بیشتر شود قطعا بهتر است و نتیجه بسیار بهتری هم خواهد داشت.

**مخاطب شبکه آی فیلم هستید؟

-گه گاه سریال های قدیمی را از شبکه می بینم و به آنها علاقه دارم.

**این روزها مشغول چه کاری هستید؟

 -نمایش «دن کیشوت» را نوشته ام که قرار است به روی صحنه ببرم. سه ماهی درگیر نگارش این نمایشنامه بودم.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد