سرویس: جهاد و مقاومت
کد خبر: 44515
|
08:18 - 1399/02/20
نسخه چاپی

مراسم رونمایی از کتاب گویای صلح امام حسن (ع) در رادیو برگزار شد؛

«ترک مبارزه» سیره اهل بیت نیست

«ترک مبارزه» سیره اهل بیت نیست
کتاب‌های زیادی تا به امروز از رهبر انقلاب منتشر شده است. حضرت آقا به این سمت آمدند که تحلیلی از اهل بیت ارائه دهند تا متدینان بدانند ترک مبارزه سیره اهل بیت نیست.

به گزارشايلام بيدار، از کتاب گویای صلح امام حسن (ع) در رادیو رونمایی شد. در این مراسم معاون صدا، مدیر ایرانصدا، رئیس موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی دفتر قم،‌ مدیر انتشارات انقلاب اسلامی، عوامل سازنده این کتاب صوتی،‌ محمدحسین رجبی دوانی، کارشناس تاریخی و... حضور داشتند و از دست‌اندرکاران تهیه این کتاب صوتی تقدیر به عمل آمد. گزارش خبرنگار جام‌جم از این مراسم و گفت‌وگویش با معاون صدا و همچنین تهیه‌کننده و راوی این کتاب گویا در ادامه آمده است:

ترک مبارزه سیره اهل بیت نیست
حجت‌الاسلام صلح میرزایی، ریاست موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی دفتر قم هم در بخشی از سخنانش گفت:
    یکی از ویژگی‌های کار دوستان دقت خوب آن است. همه اسامی به‌درستی بیان شده و جنبه نمایشی بودن آن هم خوب است.
    کتاب‌های زیادی تا به امروز از رهبر انقلاب منتشر شده است. حضرت آقا به این سمت آمدند که تحلیلی از اهل بیت ارائه دهند تا متدینان بدانند ترک مبارزه سیره اهل بیت نیست.
    ایشان نسبت به مباحث اولویت سنجی دارند و همه آثارشان جنبه تربیتی دارد. حتی مباحث انقلابی‌شان هم برخوردار از نکات اخلاقی است.


جذابیت برای مخاطب عام
مهدی شاملو، مدیر ایرانصدا و فضای مجازی رادیو در این مراسم به نکات زیر اشاره کرد:
    ایرانصدا افتخار دارد بعد از پروژه پیامبر اعظم و امیرالمومنین (ع) و همچنین «از سرزمین نینوا» که درباره سیدالشهداست و در اربعین منتشر شد به یکی دیگر از ائمه بپردازد. پرداختن به سیره سایر ائمه قدم‌های بعدی ما خواهد بود.
    بر خلاف ظاهر و تصوری که وجود دارد این کتاب برای مخاطب عام هم جذابیت دارد. قلم شیوای حضرت آقا، محتوای جذاب کتاب و این‌که به‌صورت نمایشی درآمده، مثل یک فیلم سینمایی برای نوجوانان، جوانان و همه جذاب است.

تاریخ خاموش
محی‌الدین تقی‌پور، راوی این کتاب در گفت‌وگویش با ما این موارد را بیان کرد:
    بدون بازی: کتاب از بیرون به نظر سنگین می‌آید، ولی نکته خوبش ترجمه روان آن است. یعنی مخاطب اگر از رویش هم بخواند متوجه می‌شود. پس سعی کردم احساس و فراز و فرود زیادی به آن اضافه نکنم؛ در واقع بازی نداشته باشم.
    جذابیت: قصه صلح امام حسن بخش تاریک تاریخ است؛ یعنی بعد از این همه سال زیاد به آن نپرداختیم. اطلاعات کمی از آن وجود دارد و این دست کارها همچون چراغی است که به گوشه‌ای از تاریخ تابانده می‌شود و همین جذابیت دارد.

آیه‌ راهنما
زهرا عبدا...‌زاده‌، تهیه‌کننده این کتاب گویاست و درباره بخش‌ها مختلف آن به ما گفت:
    همه راویان: حجم این کتاب زیاد بود و قرار شد در سه جلد بارگذاری شود، فکر کردم اگر با یک گوینده آن را ضبط کم خیلی خسته‌کننده می‌شود. پس از ظرفیت گویندگان بیشتر استفاده کردم. محی‌الدین تقی‌پور به عنوان روای انتخاب شد و بخش اعظم کار را گفت. از ناصر نظامی، دوبلور پیشکسوت برای صدای امام حسن (ع) استفاده کردیم. ابوالفضل شاه‌بهرامی‌ بخش‌های مستند و تحلیلی را خواند. بخش‌های دیگری که از زبان سایر ائمه و قرآن بود را هم احمد گنجی، پیشکسوت بازیگری رادیو نمایش اجرا کرد.
    یک خاطره جالب: موسیقی در رادیو خیلی می‌تواند به بار کلامی و مفهومی اثر بیفزاید. ما از ابزار موسیقی و افکت استفاده کردیم. ساخت موسیقی این اثر، ماجرای جالبی دارد. امیرحسین سرافرازی، موسیقی را ساخت ولی حس کردم چیزی کم است و بهتر دیدم کلام را به آن اضافه کنیم. کتاب را بازکردم و خیلی اتفاقی آیه‌ای دیدم که مضمونش این بود: «می‌بینم آنچه را شما نمی‌بیند.» تمام مفهوم این کتاب در همین آیه کوتاه خلاصه شده است. این را به فال نیک گرفتم و خواندن این آیه هم روی تیتراژ قرارگرفت.
    فراتر از کتاب گویا: این را یک برنامه رادیویی می‌بینم، یعنی فراتر از کتاب گویا. تمام آن تقطیع‌های لازم در برنامه‌سازی و آستانه شنوایی مخاطب درنظر گرفته شده است. زبان کتاب روان است و برای عامه هم می‌تواند جذاب باشد.

گفت‌وگو با شاه‌آبادی؛
   برنامه‌ای برای پخش این کتاب گویا در شبکه‌های رادیویی دارید تا مخاطبان بیشتر و از سنین مختلف امکان شنیدنش را داشته باشند؟
تولیدات رادیو، به صورت ذخیره در شبکه ایرانصدا موجود است تا وقتی یک برنامه رادیویی پخش می‌شود، در ساعات دیگر برای مخاطبان در دسترسی باشد. یک بخش دیگر هم تولیداتی است که به کاربرانی اختصاص دارد که می‌خواهند حق انتخاب و برنامه‌ریزی معین داشته باشد. طبیعتا تولیدی که در این پایگاه قرار می‌گیرد به شکل‌های مختلف در شبکه‌های رادیویی قابل استفاده است. برنامه‌هایی مثل سرزمین نور و... داشتیم و این کتاب‌ها هم می‌تواند به‌صورت تقطیعی در شبکه‌های مختلف پخش شود.  

در ارتباط میان پایگاه و رادیو ما گاهی نگاه حمایتی و افق پیش‌رو داریم؛ برای مثال در حوزه کودک روی آنتن ضعیف هستیم. هر بار تصمیم گرفتیم در شبکه‌های مختلف برنامه‌های کودک را بیاوریم دیدیم غنای خوبی ندارد. پایگاه کودک ما در ایرانصدا یک سال و نیم است دارد محتوای کودک تولید می‌کند تا برای برنامه‌های رادیویی در این خصوص عقبه ایجاد کند. اگر بخواهیم یک شبکه تمام وقت ایجاد کنیم یا چند ساعت را به کودک اختصاص دهیم امسال با سال گذشته تفاوت بسیار داریم. باید با تحولات روز دنیا نوآوری داشته باشیم، نمی‌توانیم همان کارهای روتین را انجام دهیم.

 یکی از همین بحث‌های روز، بورس است. بسیاری از مردم به سرمایه‌گذاری تشویق می‌شوند، اما آموزش کافی ندیده‌اند. رادیو در این زمینه چه برنامه‌ای دارد؟
در جلسه اخیر برنامه‌ای کلی به همه شبکه‌ها داده شد تا به مردم تاکید کنند در حوزه بورس هیجانی عمل نکنند و سرمایه‌هایی که قدرت خطرپذیری در آن را دارند، وارد این کار کنند. به طور کلی این موضوع در ماموریت شبکه‌هاست. از رادیو ایران خواسته شد در این حوزه برنامه‌های کوتاه بسازد. محور این کار شورای اقتصاد معاونت صدا و رادیو اقتصاد است که در دستور کارش حتی نقد عالمانه تحولات بورس هم هست و از منتقدان هم دعوت کند. سیاست دیگر ما اطلاع‌رسانی تخصصی درباره سهام عدالت به عامه مردم است.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب