سرویس: گردشگری
کد خبر: 44307
|
10:10 - 1399/02/11
نسخه چاپی

رشد ۳۹ درصدی بودجه وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در سال ۹۹

رشد ۳۹ درصدی بودجه وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در سال ۹۹
وزیر میراث‌فرهنگی جزئیات اعتبار ستاد مرکزی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در قانون بودجه سال ۹۹ را تشریح کرد.

به گزارشايلام بيدار، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: مجموع اعتبارات ستاد مرکزی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و دستگاه‌های وابسته در قانون بودجه سال ۹۹، ۱۵ هزار و ۳۲۶ میلیارد ریال بوده که نسبت به اعتبارات ابلاغی بودجه سال ۹۸ رشد ۳۹ درصدی داشته است.

مونسان گفت: در قانون بودجه سال ۹۹ مجموع اعتبارات هزینه‌ای، تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و عمرانی این وزارتخانه و دستگاه‌های وابسته بالغ بر ۱۵ هزار و ۳۲۶ میلیارد ریال بوده که این رقم در ابلاغ سال ۹۸ حدود ۱۱ هزار و ۲۰ میلیارد ریال است.

او افزود: قانون بودجه ۹۹ کل کشور مانند سنوات گذشته پس از جمع بندی لازم توسط سازمان برنامه و بودجه کشور و تصویب در هیئت دولت در قالب لایحه بودجه در اسفند ۹۸ تقدیم مجلس شورای اسلامی شد.

دکتر مونسان تصریح کرد: روح حاکم بر این لایحه به دلایل شرایط تحریمی و شرایط خاص اقتصادی و از طرفی ضرورت تأمین معیشت و تنظیم نیاز‌های مردم یکی از مباحث مهمی بود که دولت با آن روبرو بود. یکی از پایه‌های اصلی درآمد دولت از سنوات گذشته درآمد‌های فروش نفت بوده که خوشبختانه طی سه سال گذشته دولت تلاش کرده است تا سهم بسیار کمی از منابع قابل اتکا به خودش را از این منبع تأمین کند، از طرف دیگر کاهش شدید قیمت نفت موجب شده که این سیاست الزام آور شود.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان کرد: در مجموع از ظرفیت اعتبار ۶۴۹ هزارمیلیارد تومان منابع بودجه عمومی دولت، ۵۷۱ هزارمیلیارد تومان به سهم منابع عمومی دولت و ۷۸ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان نیز به درآمد‌های اختصاصی دولت اختصاص دارد.

او افزود: بودجه اساساً پیش بینی درآمدهاست. درآمد‌های دولت در سه بخش اساسی طبقه بندی شده است. بخش اول درآمدهاست که شامل درآمد‌های مالیاتی، گمرکی، تعرفه‌ها و مصادیقی از این جنس می‌شود و یک بخش دیگر بحث واگذاری تملک دارایی‌های سرمایه‌ای مانند فروش نفت، میعانات گازی و ... است. همچنین بخش دیگر واگذاری دارایی مالی شامل فروش اوراق مشارکت، اسناد خزانه و انتشار اسنادی از این قبیل است.

دکتر مونسان اظهار کرد: مصارف بودجه عمومی کشور در بخش هزینه‌ای بالغ بر ۴۳۶ هزارمیلیارد تومان از سهم ۵۷۱ هزارمیلیارد تومان است.

او افزود: بودجه هزینه‌ای شامل پرداخت‌های معیشتی، هدفمندی یارانه ها، بازپرداخت سود هزینه‌های اسناد خزانه و... است. اما با وجود محدودیت‌هایی که وجود دارد، اعتبارات عمرانی حدود ۸۸ هزارمیلیارد تومان تخصیص پیدا کرده است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به اینکه سیاست‌های دولت در بحث معیشت مردم کمک به اقتصاد خانوار‌های بی بضاعت، رفع فقر، توجه به تولید و ایجاد زیرساخت‌ها و... است، اظهار کرد: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم مانند تمام وزارتخانه‌ها اعتبارات آن به دو بخش هزینه‌ای و اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای تقسیم می‌شود. در بودجه سال ۹۹ با وجود محدودیت‌های مالی که دولت داشت وزارتخانه توانست شرایط خوبی را در بودجه هزینه‌ای و عمرانی مدیریت کند و شاهد رشد برای مجموعه طرح‌های عمرانی مختلف و ردیف‌های بودجه هزینه‌ای تحصیل کند و در متن قانون قرار دهد.

او افزود: بدون شک این بودجه با تلاش‌های بی وقفه وزارتخانه با همراهی نمایندگان و فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی تحقق پیدا کرد و قطعا دولت به شکل ویژه از این بودجه حمایت کرده است.

افزایش سهم وزارتخانه از تعرفه درآمدی عوارض خروج از کشور

دکتر مونسان بیان کرد: سال گذشته سهم وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از تعرفه درآمدی عوارض خروج از کشور ۴۰۰ هزار ریال بود که در قانون بودجه سال ۹۹ به ۸۰۰ هزار ریال برای اجرای ایجاد توسعه زیرساخت‌ها و تأسیسات گردشگری، حمایت از بخش میراث فرهنگی و صنایع دستی افزایش پیدا کرد. همچنین ۲ برنامه تخصصی جدید مرتبط با حوزه گردشگری شامل برنامه توسعه سرمایه گذاری و اقتصاد گردشگری و توسعه گردشگری پایدار و الکترونیک به برنامه‌های هزینه‌ای ردیف اصلی وزارتخانه در سال ۹۹ اضافه شد.

او افزود: عنوان بیمه راهنمایان گردشگری به تعداد ۲ هزار نفر از محل منابع قانون هدفمندی یارانه ها، ذیل ردیف ۲۶ جدول مصارف تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۹۹ اضافه و طرح تملکی با عنوان مطالعه، احداث و تجهیز موزه منطقه‌ای فارس به اعتبار ۱۰۰ میلیارد ریال اضافه شد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از اختصاص ۷۰ میلیارد ریال ببرای مطالعه و اجرای طرح گردشگری چمشگیر خبر داد و تصریح کرد: در سال ۹۹ شرایط بسیار مطلوبی نسبت به سال ۹۸ داریم، برآورد‌ها نشان می‌دهد شاهد رشد اعتبارت بیش از دو برابری بودجه هزینه‌ای و عمرانی وزارتخانه در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۶ هستیم.

رشد بودجه هزینه‌ای و تملکی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری

دکتر مونسان اظهار کرد: بودجه هزینه‌ای و تملکی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در سال جاری ۵۸۵ میلیارد ریال است که در سال ۹۸ میزان ابلاغ بودجه ۵۷۲ میلیارد ریال بوده که نشان دهنده رشد ۲ درصدی در این بخش است.

رشد ۵۱ درصدی اعتبارات تملکی

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعتبارات تملکی حوزه میراث فرهنگی را در بودجه سال جاری در قانون ۹۹، ۴۳۹۲ میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: در بودجه سال ۹۸، ۳۳۳۶ میلیارد ریال مصوب شد که حدود ۲۹۰۲ میلیارد ریال آن ابلاغ شد و در مجموع ۵۱ درصد رشد قانون ۹۹ نسبت به ابلاغ ۹۸ است.

او افزود: جمع اعتبارات تملکی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بدون دستگاه‌های وابسته در ابلاغ سال ۹۸، ۵۹۶۰ میلیارد ریال و در قانون ۹۹، ۸۸۲۰ میلیارد ریال بوده که نشان دهنده ۴۸ درصد تغییرات قانون ۹۹ نسبت به ابلاغ ۹۸ است.

دکتر مونسان تصریح کرد: اعتبارات تملکی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در ابلاغ سال ۹۸، ۳۰ میلیارد ریال و در قانون ۹۹، ۳۵ میلیارد ریال است که نشان دهنده ۱۶ درصد تغییرات قانون ۹۹ به ابلاغ ۹۸ است.

او اعتبارت هزینه‌ای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی (ردیف اصلی) ابلاغ سال ۹۸ را ۲۹۵۹ میلیارد ریال و در قانون ۹۹، ۳۷۹۰ میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: این رقم نشان دهنده ۲۸ درصد تغییرات قانون ۹۹ نسبت به ابلاغ ۹۸ است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تصریح کرد: اعتبارات هزینه‌ای توسعه زیرساخت‌ها و تاسیسات گردشگری و حمایت از میراث فرهنگی و صنایع دستی در ابلاغ سال ۹۸، ۵۴۳ میلیارد ریال در قانون ۹۹، ۸۸۵ میلیارد ریال بوده که نشان دهنده ۶۳ درصد تغییرات قانون ۹۹ نسبت به ابلاغ ۹۸ است.

او افزود: اعتبارات هزینه‌ای در بخش اشتغال و ترویج صنایع دستی در ابلاغ سال ۹۸، ۱۴۲ میلیارد ریال و در قانون ۹۹، ۲۰۰ میلیارد ریال بوده که نشان دهنده ۴۱ درصد تغییرات قانون ۹۹ نسبت به ابلاغ ۹۸ است.

انتهای پیام/ش

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب