سرویس: دین و مذهب
کد خبر: 43710
|
11:21 - 1399/01/17
نسخه چاپی

حضرت علی اکبر (ع) نماد مردانگی و غیرت است/جایگاه ویژه جوانان در پیشرفت اسلام

حضرت علی اکبر (ع) نماد مردانگی و غیرت است/جایگاه ویژه جوانان در پیشرفت اسلام
جوانی بهترین ویژگی است که انسان را برای قدم گذاشتن در راه خدا یاری می‌کند.

به گزارشايلام بيدار، حضرت علی‌اکبر (ع) فرزند امام حسین(ع) و لیلی بنت ابی مرة است. تاریخ دقیق تولد ایشان مشخص نیست اما در تقویم جمهوری اسلامی ایران ۱۱ شعبان به عنوان روز ولادتش، روز جوان نامگذاری شده است. برخی محققان سن او را به هنگام شهادت در سال ۶۱ق، ۲۸ سال دانسته‌اند.

کنیه‌اش ابوالحسن است. همچنین او را اکبر نام نهاده‌اند چرا که از برادرش امام سجاد(ع)، امام چهارم شیعیان متمایز شود.

امام حسین(ع) حضرت علی اکبر (ع) را شبیه‌ترین مردم به رسول خدا(ص) از نظر قیافه ظاهری، اخلاق و سخن گفتن معرفی کرده و از او نقل شده هنگامی که ما مشتاق دیدن پیامبر می‌شدیم، به چهره علی اکبر نگاه می‌کردیم.

همچنین گفته شده معاویه بن ابی‌سفیان علی اکبر را شایسته‌ترین فرد برای حکومت می‌دانست چرا که جدش رسول خدا است و شجاعت بنی هاشم، سخاوت بنی امیه و زیبایی ثقیف را هم دارد.

علی اکبر در واقعه کربلا همراه پدرش بود. به گفتۀ عقبة بن سمعان، امام حسین(ع)، در نزدیکی منزلگاه ثعلبیه یا قصر بنی مقاتل بر زین اسب خوابش برد. پس از آنکه بیدار شد آیه استرجاع را بر زبان جاری کرد و بر اساس خوابی که دیده بود از کشته شدن خود و همراهانش خبر داد و با واکنش حضرت علی اکبر (ع) مواجه شد که «هنگامی که بر حق هستیم از مرگ هراسی نداریم؛ فَإِنَّنَا إِذاً لَا نُبَالِی أَنْ نَمُوتَ مُحِقِّین».

حضرت علی اکبر(ع) در ۱۰ محرم سال ۶۱ قمری در واقعه عاشورا به شهادت رسید و بدنش در پایین پای پدرش به خاک سپرده شد.[۱۱] قبر او در ضریح امام حسین(ع) واقع شده، و شش گوشه بودن ضریح را هم به همین دلیل دانسته‌اند.

امام حسین(ع) پس از شهادت حضرت علی اکبر (ع) بر بالای جنازه او آمد و گروهی که او را کشته بودند را نفرین کرد: « قَتَلَ اللّهُ قَوْماً قَتَلوک و فرمود: « عَلَی الدُّنیا بَعْدَک الْعَفا؛ پس از تو‌ای پسرم! افّ بر این دنیا باد.»

روز جوان بهترین زمان برای رسیدن به خدا است ، پس در این زمان وظیفه جامعه در مقابل جوانان  بها دادن به آنها و استفاده از آنها در تصمیم گیری‌ها است.

 

انتهای پیام/ش

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد